Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Det är inte svårt Anders:
https://cleantechnica.com/2017/01/25/ch ... ean-sales/
Overall, China’s plug-in market share rose to a record 1.45%, above the USA (0.8%) and Europe (1.3%).
1,45% är mer än både 0,8% och 1,3%.
1,45% i Kina innebör 40% av världsmarknaden. Kina ökar också snabbare än Europa.
Inte svårt för mig men däremot uppenbarligen för dig. De siffror du jämför avser enstaka månader, olika månader för olika delar av världen dessutom. Det rör sig därtill om månader som inträffade efter den tidpunkt då surveyundersökningen genomfördes och således saknar relevans för vad beslutsfattarna ens kunde vara medvetna om då de besvarade frågorna. Min tabell visar däremot årsvisa resultat vilket förstås är mer relevant eftersom kortsiktiga fluktuationer då elimineras. Resultatet blir då, som tabellen från Wikipedia visar, att EU+ och Kina låg på samma nivå 2016 och att EU+ låg före dessförinnan.
joel80 skrev:Du kan envisas med dina länkar bäst du vill. Jag jämförde från början med Europa och USA, och förtydligade det för dig i andra inlägget då du trodde jag menade per land. Så du har alltså helt fel när du motsätter de uppgifter jag skev först om att Kina ligger före.
Tack för att du låter mig envisas med mina länkar. Det gör jag gärna eftersom de i motsats till dina är relevanta med avseende på diskussionen.

Vad du från början jämförde Kina med här (femte textraden) var "oss". Och det du då sade var att Kina var "några år före oss". Det stämmer inte oavsett om man med "oss" menar Sverige, andra länder i Europa, eller EU+. Precis som jag påpekade har Kina tvärtom släpat efter fram till nu. Jämfört med EU+ låg man 2016 på samma nivå och jämfört med Sverige och många andra länder i Europa släpar man fortfarande efter.

Inte heller stämmer det att du förtydligade i andra inlägget, d.v.s. det här (punkt 2), att du med "oss" avsåg Europa och USA (där du för övrigt gärna får förklara varför du i detta sammanhang ser USA som en del av "oss" men däremot inte ser Kina som en del av "oss"). Istället avslöjade du att du i själva verket blandat ihop marknadsandelar för laddbara bilar i olika delar av världen med det faktum att Kina är ett stort land och av det skälet svarar för en stor del av såväl den globala produktionen som den globala försäljningen av alla möjliga olika sorters bilar.
joel80 skrev:I undersökningen du länkade till var datat inte uppdelat på länder utan dom klumpade ihop Europa till en och USA till en... och sen Kina då där datat visade en rätt annorlunda inställning, vilket jag gav en möjlig förklaring till med att det kan ha att göra med att dom ligger före oss (i Europa).
Ja och som jag sedan länge visat stämmer den förklaringen inte eftersom Kina, i motsats till vad du påstod, inte ligger några år före utan tvärtom fram till nu släpat efter i jämförelse med Europa och heller inte hade passerat Europa vid den tidpunkt då undersökningen genomfördes utan först då uppnått jämförbar nivå.
joel80 skrev:Om du kan få fram hur specifika företagsledare i Sverige, Norge eller Nederländerna ställer sig i frågan blir din vilja av att jämföra per land intressant. Men nu ger det ingenting eftersom undersökningen och siffrorna vi diskuterade inte var per land.
Jag har inte gett uttryck för någon särskild vilja att jämföra per land trots att Kina är just ett sådant. Eftersom du uttryckte dig luddigt valde jag att jämföra med alla de tänkbara alternativ som rimligen kan motsvara ditt oprecisa ordval ("oss") och kunde då visa att ditt påstående inte höll streck oavsett vilket av dem jag valde.

I motsats till dig anser jag det för övrigt inte heller vara särskilt intressant att jämföra marknadsutvecklingen per land med uppfattningar hos beslutsfattare i bilbranschen per land. Jag tror nämligen inte att beslutsfattare i bilbranschen i exempelvis Sverige, så som dem hos Volvo PV, är så dumma att de när de bedömer potentialen hos olika biltyper stirrar sig blinda på marknadsutvecklingen i Sverige eftersom de med all säkerhet är medvetna om att de producerar för en global marknad, inklusive den kinesiska.
Användarvisningsbild
av joel80
Kan du inte med hjälp av de källor jag ger dig (eller helt enkelt genom att googla det) se att Kina är i ledande position gällande elbilar nu går det ju inte att fortsätta diskussionen med dig. Hur kan det vara så enormt svårt för dig att ta emot sån enkelt fakta. Du förlorar inte diskussionen automatiskt bara för att du accepterar sån fakta. Att du hänger upp dig på sånna här saker för att försöka få det jag säger att inte stämma blir löjligt!

Kina är i ledande position, dom har kommit långt, dom har fler bilmodeller än övriga världen och ligger uppenbarligen före aven när det gäller inställning.

Att vi jämför med Kina som land mot Europa och USA är p.g.a det var så uppgifterna i din undersökning var viktade. Men det passade tydligen inte igen då din uppfattning om var Kina ligger då inte stämde med den faktan och du var tvungen att hitta en utväg.
av andersuw
joel80 skrev:Kan du inte med hjälp av de källor jag ger dig (eller helt enkelt genom att googla det) se att Kina är i ledande position gällande elbilar nu går det ju inte att fortsätta diskussionen med dig. Hur kan det vara så enormt svårt för dig att ta emot sån enkelt fakta. Du förlorar inte diskussionen automatiskt bara för att du accepterar sån fakta. Att du hänger upp dig på sånna här saker för att försöka få det jag säger att inte stämma blir löjligt!
I motsats till dig ser jag bara sådant som kan beläggas med fakta. Dit hör inte, såsom jag nu synnerligen grundligt visat, ditt påstående om att Kina ligger några år före "oss" ifråga om laddbara bilar. Tvärtom visar fakta klart och entydigt att marknadsandelen för sådana bilar i Kina fram till nu släpat efter i jämförelse med EU+ och först 2016 uppnådde jämförbar nivå. I jämförelse med Sverige och många andra länder i Europa ligger Kina fortfarande efter.
joel80 skrev:Kina är i ledande position, dom har kommit långt, dom har fler bilmodeller än övriga världen och ligger uppenbarligen före aven när det gäller inställning.
Att Kina är ett stort land och därmed svarar för såväl en stor del av den globala produktionen som den globala försäljningen av allt möjligt, såsom exempelvis alla möjliga olika sorters bilar, bör som jag tidigare påpekat inte blandas ihop med hur marknadsandelarna för laddbara kontra andra bilar fördelar sig.
joel80 skrev:Att vi jämför med Kina som land mot Europa och USA är p.g.a det var så uppgifterna i din undersökning var viktade. Men det passade tydligen inte igen då din uppfattning om var Kina ligger då inte stämde med den faktan och du var tvungen att hitta en utväg.
Som jag redan visat spelar det ingen roll vilken av de olika någotsånär rimliga uttolkningarna av ditt oprecisa ordval ("oss") man använder sig av. Det stämmer ändå inte att Kina är några år före "oss" ifråga om marknadsandelen för laddbara bilar.

Sedan bör också för ordningens skull påpekas att den surveyundersökning vi talar om inte är "min" utan revisions- och konsultföretaget KPMGs. Inte heller är det så att den undersökningen omöjliggör redovisning per land. Men av skäl som jag redovisade i slutet av mitt föregående inlägg ser jag det inte som särskilt intressant att matcha beslutsfattarnas nuvarande landplacering med marknadsutvecklingen i motsvarande land. Jag är säker på att de allra flesta beslutsfattarna i undersökningen, i synnerhet de som representerar biltillverkare, inte är så dumma att de stirrar sig blinda på marknadsutvecklingen i det land där de själva befinner sig eftersom de inser att de producerar för en mer eller mindre global marknad.

Fast som en lokal kuriositet kan ändå nämnas att i den grupp av de tillfrågade beslutsfattarna i bilbranschen som är placerade i Sverige är det 100 procent som håller med om att batteribilen kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar och även 100 procent som håller med om att bränslecellsbilen kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Fantastiskt! Du struntar helt i dom fakta du inte gillar. Du hoppar i jämförelser mellan Europa, USA och länder så som det passar dig och struntar i vad vi diskuyterade och vad dom hade för uppgifter i undersökningen vi jämför med. Fantastiskt att du inte ens kan acceptera Kina som störst på elbilar, trots flera länkar och förklaringar, och siffror som klart visar att dom är före oss både procentuellt och i faktiskt antal.

Jag har inte sagt emot faktan att vissa länder ligger före Kina. Vi ligger som bekant på ca 5-6% nu i andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen. Men vi har pratat Europa från början eftersom det var det som skrevs i den undersökning du länkade till. Försök inte slingra dig undan det. Vi kan inte hoppa i jämförelserna bara för att du vill att det ska funka med din uppfattning.

Du skriver ofta "som jag redan visat". Men bara för att du skriver eller hänvisar till det igen betyder inte att det förändrar argumenten jag har mot det, och och med att du inte vill bemöta argument (eller så kanske du inte förstår dem?) tar diskussionen slut.

Kan lägga till att i Kina så är nu också andelen "2 wheeler stock" hela 40% i Kina. (En ökning från 1% år 2000)
Så elektrifieringen av fordonsflottan där kommer från flera fronter, och är en bra bit före oss i Europa.
https://www.iea.org/publications/freepu ... k_2016.pdf
Och kollar vi på per land så var Kina var ett av 7 länder som 2015 var över 1% i försäljningen.

Kina har också en betydligt större andel riktiga elbilar i försäljningen av laddbara bilar. Medans vi här i Sverige har 30-40% (andelen elbilar blir dock sakta högre jämfört med hybriderna) så ligger Kina på runt 75-80% BEVs.
The sales volume included about 409,000 full electric cars, and 98,000 plug-in hybrid electric vehicles.
http://www.chinadaily.com.cn/business/m ... 614160.htm
av andersuw
joel80 skrev:Fantastiskt! Du struntar helt i dom fakta du inte gillar. Du hoppar i jämförelser mellan Europa, USA och länder så som det passar dig och struntar i vad vi diskuyterade och vad dom hade för uppgifter i undersökningen vi jämför med. Fantastiskt att du inte ens kan acceptera Kina som störst på elbilar, trots flera länkar och förklaringar, och siffror som klart visar att dom är före oss både procentuellt och i faktiskt antal.

Jag har inte sagt emot faktan att vissa länder ligger före Kina. Vi ligger som bekant på ca 5-6% nu i andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen. Men vi har pratat Europa från början eftersom det var det som skrevs i den undersökning du länkade till. Försök inte slingra dig undan det. Vi kan inte hoppa i jämförelserna bara för att du vill att det ska funka med din uppfattning.
Det du från början valde att prata om var Kina kontra "oss" och du fortsatte med det i närmast påföljande inlägg utan att klargöra vad du närmare bestämt avsåg med "oss". Jag har därför jämfört Kina med alla de någotsånär rimliga tolkningar av ordet "oss" som står till buds (Sverige, andra länder i Europa, EU). Jag har därvid visat att ditt påstående om att Kina ligger några år före "oss" inte håller streck oavsett vilket rimlig definition av ordet "oss" vi än väljer. Istället visar fakta klart och entydigt att marknadsandelen för laddbara bilar i Kina fram till nu släpat efter i jämförelse med EU+ och först 2016 uppnådde jämförbar nivå. I jämförelse med Sverige och många andra länder i Europa ligger Kina fortfarande efter. Här är faktaunderbyggnaden än en gång:
Electric car sales by country - Wiki.jpg
Electric car sales by country - Wiki.jpg (285.4 KiB) Visad 761 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... by_country

I motsats till vad du påstår har jag inte alls gjort några jämförelser med USA. Det är du som av någon anledning lagt in USA i din definition av "oss", men däremot inte Kina. Varför du anser att USA i det här sammanhanget är en del av "oss" medan Kina inte är det har du undvikit att förklara trots att jag bett dig göra det.

När det gäller den regionala indelning som görs i KPMG-rapportens kommentar till surveyresultaten ifråga om batteribilens misslyckande så avser den i själva verket Kina kontra Västeuropa snarare än Kina kontra Europa. Jag var generös nog att jämföra med EU+ men växlar mer än gärna till Västeuropa om du vill det. Då gäller med all säkerhet att Kina fortsatte att släpa efter ifråga om marknadsandelen för laddbara bilar även 2016. Av tabellen framgår ju att alla de länder som 2016 ligger före Kina är just Västeuropeiska.

Sedan förutsätter förstås din tanke om att "ligga före" att batteribilar hela tiden växer ifråga om marknadsandel. Som framgår av surveyundersökningen är beslutsfattarna i bilbranschen skeptiska på den punkten. De tror istället att batteribilen kommer att misslyckas och att bränslecellsbilen kommer att ta över. Att det redan i nuet inte är så att marknadsandelen för laddbara bilar obönhörligen växer överallt framgår även med all önskvärd tydlighet av tabellen jag visar. Inom EU+ sjönk t.ex. marknadsandelen från 1,41 procent 2015 till 1,3 procent 2016. För enskilda länder finns än mer dramatiska fall, vilket förstås illustrerar hur sårbar marknaden är för hur skatter och subventioner är utformade. Exempelvis var marknadsandelen i Nederländerna hela 9,74 procent 2014 men hade fallit till bara 1,7 procent 2016. Den här sårbarheten är med all sannolikhet också något som beslutsfattarna i bilbranschen har i åtanke när de ger uttryck för skepsis vad beträffar batteribilens framtid.
Användarvisningsbild
av joel80
Om du inte hänger med på vad vi pratar om så är det helt okej att rätta dig själv efteråt. Inte försöka förändra vad vi utgick ifrån i den undersökning du själv länkade till och ändra förutsättningarna så att det passar dig. Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig? Det du själv länkade till, och det diskussionen gällde, var den undersökning där Kinas bilbranch stod ut som mer positiva än Europas och USAs. I diskussionen kring det resultatet nämde jag att Kina låg före oss. Att jag då refererar till oss som i Europa är inte konstigt alls eftersom det var det som undersökningen visade. (Att du nu också missuppfattar mina förklaringar och får det till att jag klumpar ihop USA och Europa är synd, försök läsa lite nogrannare.)
Och försök inte förvränga det jag säger och säg att jag har fel bara för att du inte vill hålla med om något. Kina ligger en liten bit före oss (Europa) när det gäller elbilsförsäljningen, de har också fler elbilsmodeller. Kollar vi också på tvåhjulingar ligger de väldigt långt före. Kinas ökning per år är också större än Europas, så dom drar ifrån.

Jämför vi med länder finns det ett antal (bl.a Sverige) som har större marknad på försäljningen av laddbara bilar. Däremot såg vi ingen jämförelse med just sveriges biltillverkare i den undersökningen vi diskuterar. Så hur positiva eller negativa de är kan vare sig jag eller du uttala oss om utifrån den undersökningen.

Jag har inte heller ifrågasatt att Kina inte har störst andel försäljning om vi börjar kolla på varje enskilt land.

I nuläget är det precis som du säger så att skatter och subventioner påverkar marknaden rätt mycket. Det beror ju till stor del på att det fortfarande är dyrare i inköp med en elbil, även om kostnaderna gått ner lite så har den största delen i kostnadsminskningen istället använts till att öka räckvidden i elbilarna. Snart är man uppe på en acceptabel nivå och vi kommer börja se priserna falla till "vanliga" bilars priser och under. 2021-2022 säger man att den brytpunkten kommer. Efter det kommer troligen även länder utan någon subvention och extraskatt på smutsiga bilar se en rejäl ökning av elbilar.
av andersuw
joel80 skrev:Om du inte hänger med på vad vi pratar om så är det helt okej att rätta dig själv efteråt. Inte försöka förändra vad vi utgick ifrån i den undersökning du själv länkade till och ändra förutsättningarna så att det passar dig. Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig? Det du själv länkade till, och det diskussionen gällde, var den undersökning där Kinas bilbranch stod ut som mer positiva än Europas och USAs.
Jag behöver i motsats till dig vare sig rätta mig eller rättas och försöker i motsats till dig inte heller förändra vad vi utgick från. I den rapport om KPMGs surveyundersökning som jag länkade till (s. 14) sägs att beslutsfattare i Kina inte var fullt så negativa till batteribilar som dem i Västeuropa. Där sägs således inget om vare sig Europa som helhet eller USA.
joel80 skrev:I diskussionen kring det resultatet nämde jag att Kina låg före oss. Att jag då refererar till oss som i Europa är inte konstigt alls eftersom det var det som undersökningen visade.
Det du nämnde var i själva verket att Kina låg några år före oss. Att du med "oss" avser Europa har jag inte påstått vara konstigt. Tvärtom har jag gång på gång jämfört med Europa (EU+) eftersom det är en av flera rimliga tolkningar av ordet "oss".
joel80 skrev:(Att du nu också missuppfattar mina förklaringar och får det till att jag klumpar ihop USA och Europa är synd, försök läsa lite nogrannare.)
Uppenbarligen har jag läst vad du skriver noggrannare än du själv. Jag har inte missuppfattat någon förklaring till varför du valde att föra in USA i jämförelsen eftersom du trots mina uppmaningar inte avgivit någon sådan.
joel80 skrev:Och försök inte förvränga det jag säger och säg att jag har fel bara för att du inte vill hålla med om något. Kina ligger en liten bit före oss (Europa) när det gäller elbilsförsäljningen
Jag försöker i motsats till dig inte förvränga vad som sägs. Du sade att Kina låg några år före oss. Vad jag visat är att Kina i själva verket låg efter "oss" (EU+) t.o.m. 2015 och nådde jämbördig nivå först 2016. Vad som hänt efter 2016 är irrelevant i det aktuella sammanhanget eftersom KPMGs surveyundersökning genomfördes i september-oktober 2016, vilket innebär att de svarande inte visste mer än vad som var känt vid den tidpunkten.

Som jag redan påpekat skulle man vid en jämförelse mellan Kina och enbart Västeuropa, inte hela EU+, med all sannolikhet finna att Kina fortfarande släpar efter. Alla de länder som 2016 låg före Kina är nämligen just västeuropeiska (se den tabell jag visade i föregående inlägg).
joel80 skrev:Jämför vi med länder finns det ett antal (bl.a Sverige) som har större marknad på försäljningen av laddbara bilar. Däremot såg vi ingen jämförelse med just sveriges biltillverkare i den undersökningen vi diskuterar. Så hur positiva eller negativa de är kan vare sig jag eller du uttala oss om utifrån den undersökningen.
Jodå. Jag gjorde det redan i ett tidigare inlägg om än bara på skämt och helt utan avsikt att tillföra det som argument i debatten. Eftersom du verkar ha missat det citerar jag mig själv så du slipper leta:

"Fast som en lokal kuriositet kan ändå nämnas att i den grupp av de tillfrågade beslutsfattarna i bilbranschen som är placerade i Sverige [hela sju personer varav två representanter för kategorin biltillverkare] är det 100 procent som håller med om att batteribilen kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar och även 100 procent som håller med om att bränslecellsbilen kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. ;-)"
joel80 skrev:Efter det kommer troligen även länder utan någon subvention och extraskatt på smutsiga bilar se en rejäl ökning av elbilar.
Just nu har vi tyvärr subventioner på de "smutsigaste" bilarna (de med ett vid tillverkningen miljöbelastande batteri som därtill ger upphov till såväl omfattande CO2-utsläpp som andra miljöbelastande utsläpp när det laddas från elnätet) och extraskatt på dem som är "renare" (om än inte rena). Man kan ju alltid hoppas att det blir bättre ordning på den punkten framöver.
Användarvisningsbild
av joel80
"I motsats till dig..."
Du kör med din #halmgubbe-retorik igen. Skulle jag inte finna det lite komiskt skulle jag nog bli stött. Det är tur att du blandar upp det med en stor mängd Gish-galopp.

Undersökningen delar in grupperna i olika geografiska områden. China är en, Västeuropa en annan och USA ytterligare en. Sen har du Indien och Asien samt ett par till också.

Bild

Undersökningen genomfördes under den tid då Kina alltså var I ledande position även gällande procentandel. (under 2016) Så inte nog med det klara övertaget i antal modeller, tvåhjuliga elektriska fordon och inhemsk elbilsproduktion, även siffrorna du hängt upp dig på var alltså till Kinas fördel under tiden för rapporten. Skönt att vi fick det utrett.
av andersuw
joel80 skrev:"I motsats till dig..."
Du kör med din #halmgubbe-retorik igen. Skulle jag inte finna det lite komiskt skulle jag nog bli stött. Det är tur att du blandar upp det med en stor mängd Gish-galopp.
Såväl halmgubberetoriken som gish-galoppen står du helt och hållet för själv. Du kan inte belägga att jag gjort mig skyldig till någondera. Jag kan däremot med lätthet belägga att du gjort det och står beredd att redovisa sådana belägg om det skulle visa sig nödvändigt. Min förhoppning är dock att det inte skall behövas eftersom det är av ringa relevans för de sakfrågor som borde stå i fokus för diskussionen.
joel80 skrev:Undersökningen delar in grupperna i olika geografiska områden. China är en, Västeuropa en annan och USA ytterligare en. Sen har du Indien och Asien samt ett par till också.
Rapporten laborerar med dessa geografiska områden, ja. Än sen? Vad har det med vår diskussion att göra?

Som jag tidigare påpekat är det bara två av dessa geografiska områden som i rapporten kontrasteras vad gäller inställningen till batteribilens misslyckande, nämligen Kina och Västeuropa. De övriga nämns inte i det sammanhanget.
joel80 skrev:Undersökningen genomfördes under den tid då Kina alltså var I ledande position även gällande procentandel. (under 2016)
Nej som jag visat (se tabell i tidigare inlägg) hade inte Kina en högre marknadsandel 2016. Den var det året på samma nivå som i EU+ (1,3 procent) och med all säkerhet lägre än i Västeuropa (den geografiska region som skiljs ut i rapporten tillsammans med Kina när det gäller synen på batteribilens misslyckande och som därför, enligt ditt sätt att argumentera, är den mest relevanta uttolkningen av ordet "oss"). Före 2016 var marknadsandelen lägre i Kina inte bara jämfört med Västeuropa utan även jämfört med EU+. Det betyder att Kina vid för undersökningen relevant tidpunkt (september-oktober 2016) ingalunda var några år före "oss" som du påstod. Tvärtom hade landet antingen precis hunnit ikapp ifråga om marknadsandel efter att tidigare ha släpat efter (om vi jämför med EU+) eller släpade fortfarande efter (om vi jämför med Västeuropa).
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 164

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]