- mån 02 okt 2017, 19:12
Vad du från början jämförde Kina med här (femte textraden) var "oss". Och det du då sade var att Kina var "några år före oss". Det stämmer inte oavsett om man med "oss" menar Sverige, andra länder i Europa, eller EU+. Precis som jag påpekade har Kina tvärtom släpat efter fram till nu. Jämfört med EU+ låg man 2016 på samma nivå och jämfört med Sverige och många andra länder i Europa släpar man fortfarande efter.
Inte heller stämmer det att du förtydligade i andra inlägget, d.v.s. det här (punkt 2), att du med "oss" avsåg Europa och USA (där du för övrigt gärna får förklara varför du i detta sammanhang ser USA som en del av "oss" men däremot inte ser Kina som en del av "oss"). Istället avslöjade du att du i själva verket blandat ihop marknadsandelar för laddbara bilar i olika delar av världen med det faktum att Kina är ett stort land och av det skälet svarar för en stor del av såväl den globala produktionen som den globala försäljningen av alla möjliga olika sorters bilar.
I motsats till dig anser jag det för övrigt inte heller vara särskilt intressant att jämföra marknadsutvecklingen per land med uppfattningar hos beslutsfattare i bilbranschen per land. Jag tror nämligen inte att beslutsfattare i bilbranschen i exempelvis Sverige, så som dem hos Volvo PV, är så dumma att de när de bedömer potentialen hos olika biltyper stirrar sig blinda på marknadsutvecklingen i Sverige eftersom de med all säkerhet är medvetna om att de producerar för en global marknad, inklusive den kinesiska.
joel80 skrev:Det är inte svårt Anders:Inte svårt för mig men däremot uppenbarligen för dig. De siffror du jämför avser enstaka månader, olika månader för olika delar av världen dessutom. Det rör sig därtill om månader som inträffade efter den tidpunkt då surveyundersökningen genomfördes och således saknar relevans för vad beslutsfattarna ens kunde vara medvetna om då de besvarade frågorna. Min tabell visar däremot årsvisa resultat vilket förstås är mer relevant eftersom kortsiktiga fluktuationer då elimineras. Resultatet blir då, som tabellen från Wikipedia visar, att EU+ och Kina låg på samma nivå 2016 och att EU+ låg före dessförinnan.
https://cleantechnica.com/2017/01/25/ch ... ean-sales/Overall, China’s plug-in market share rose to a record 1.45%, above the USA (0.8%) and Europe (1.3%).1,45% är mer än både 0,8% och 1,3%.
1,45% i Kina innebör 40% av världsmarknaden. Kina ökar också snabbare än Europa.
joel80 skrev:Du kan envisas med dina länkar bäst du vill. Jag jämförde från början med Europa och USA, och förtydligade det för dig i andra inlägget då du trodde jag menade per land. Så du har alltså helt fel när du motsätter de uppgifter jag skev först om att Kina ligger före.Tack för att du låter mig envisas med mina länkar. Det gör jag gärna eftersom de i motsats till dina är relevanta med avseende på diskussionen.
Vad du från början jämförde Kina med här (femte textraden) var "oss". Och det du då sade var att Kina var "några år före oss". Det stämmer inte oavsett om man med "oss" menar Sverige, andra länder i Europa, eller EU+. Precis som jag påpekade har Kina tvärtom släpat efter fram till nu. Jämfört med EU+ låg man 2016 på samma nivå och jämfört med Sverige och många andra länder i Europa släpar man fortfarande efter.
Inte heller stämmer det att du förtydligade i andra inlägget, d.v.s. det här (punkt 2), att du med "oss" avsåg Europa och USA (där du för övrigt gärna får förklara varför du i detta sammanhang ser USA som en del av "oss" men däremot inte ser Kina som en del av "oss"). Istället avslöjade du att du i själva verket blandat ihop marknadsandelar för laddbara bilar i olika delar av världen med det faktum att Kina är ett stort land och av det skälet svarar för en stor del av såväl den globala produktionen som den globala försäljningen av alla möjliga olika sorters bilar.
joel80 skrev:I undersökningen du länkade till var datat inte uppdelat på länder utan dom klumpade ihop Europa till en och USA till en... och sen Kina då där datat visade en rätt annorlunda inställning, vilket jag gav en möjlig förklaring till med att det kan ha att göra med att dom ligger före oss (i Europa).Ja och som jag sedan länge visat stämmer den förklaringen inte eftersom Kina, i motsats till vad du påstod, inte ligger några år före utan tvärtom fram till nu släpat efter i jämförelse med Europa och heller inte hade passerat Europa vid den tidpunkt då undersökningen genomfördes utan först då uppnått jämförbar nivå.
joel80 skrev:Om du kan få fram hur specifika företagsledare i Sverige, Norge eller Nederländerna ställer sig i frågan blir din vilja av att jämföra per land intressant. Men nu ger det ingenting eftersom undersökningen och siffrorna vi diskuterade inte var per land.Jag har inte gett uttryck för någon särskild vilja att jämföra per land trots att Kina är just ett sådant. Eftersom du uttryckte dig luddigt valde jag att jämföra med alla de tänkbara alternativ som rimligen kan motsvara ditt oprecisa ordval ("oss") och kunde då visa att ditt påstående inte höll streck oavsett vilket av dem jag valde.
I motsats till dig anser jag det för övrigt inte heller vara särskilt intressant att jämföra marknadsutvecklingen per land med uppfattningar hos beslutsfattare i bilbranschen per land. Jag tror nämligen inte att beslutsfattare i bilbranschen i exempelvis Sverige, så som dem hos Volvo PV, är så dumma att de när de bedömer potentialen hos olika biltyper stirrar sig blinda på marknadsutvecklingen i Sverige eftersom de med all säkerhet är medvetna om att de producerar för en global marknad, inklusive den kinesiska.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut