Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är ju därför bilparken ser ut som den gör. Man kan inte köpa bil efter det vanligaste behovet utan efter det mest krävande.

I mitt fall skulle byte till elbil som förstabil innebära att jag får åka på semester i en gammal opel.
Jag efterfrågar en stor sedan utan inslag av rymdskepp eller ny världsordning som får dra 1800kg och som inte kräver att jag då tar en ofrivillig paus var 20 mil.
Det är audi som ligger närmast med e-tron. Läste i ett test att den är befriad från elbilsbeteende och är väldigt lik en stark diesel. En A6/A7 med e-trondrivlina hade kanske varit något. Men det blir väl en miljon...
joel80 skrev: lör 27 apr 2019, 01:19 Krävs ju inte i närheten så mycket kobolt för en elbil som det krävs olja för en avgasbil! 10kg mot typ 12-20 000 liter under livstiden om man kan och väljer att ladda med fossilfri el.. Sen kan man återvinna batterier.. det är svårare med använd olja.
Klart att det nu krävs av både oss som konsumenter och av tillverkarna att sätta krav på ursprung på ett sätt som inte tidigare gjorts, men då mycket av diskussionerna kring just elbil handlar om precis det här, så kanske det faktiskt gör nån skillnad. Med elbilar verkar alla plötsligt vara väldigt måna om ursprung. Toppenbra, men ibland undrar man lite över varför vissa är så måna nu när de tidigare helt skitigt i ursprungsfrågan kring saker som konsumerats.
Jag tänkte inte så mycket på etiken utan mer på hur snabbt man kan skala upp. Oljeindustrin har ju haft 150 år på sig att skala upp till dagens produktionsvolymer.

Kan gruvorna för jordartsmetall skala upp sin brytning snabbt nog.

Tänk tex om LKAB i Kirruna hade fått till sig att man helt plötsligt hade fått en ny kundkategori som kommer behöva 1000 till 10.000 ggr dagens produktionsvolymer. För det är ju de volymerna vi pratar om när vi går från laptops och smartfones till batteriet som ska monteras i bilar, bussar och lastbilar också.

Hade LKAB kunnat höja takten för att möta en sådan explosion i efterfrågan på bara några år?

Jag tycker i alla fall att siffrorna inger stor respekt.
Lövet
Du kör alltså runt 40mil utan stopp nån gång i månaden?
För mig (som ju bara har knappt 20 mil i Leafen) blir det typ 2 gånger i månaden jag kör längre än vad bilen klarar, men jag tycker det då ofta är rätt skönt att stanna o ladda. Det blir en kort paus.. man hinner ta en kaffe, eller matbit om man är hungrig. Eller så svarar jag på några mail.. alltså det har aldrig riktigt känts jobbigt att ladda. En enda gång då laddaren var upptagen av nån som stuckit därifrån och lämnat bilen i över en timme tyckte jag det var drygt. Fick vänta ca 15 min på att kunna ladda då.

Skulle inte VW ID erbjudas med flera batteristorlekar?
joel80 skrev:Lövet
Du kör alltså runt 40mil utan stopp nån gång i månaden?
För mig (som ju bara har knappt 20 mil i Leafen) blir det typ 2 gånger i månaden jag kör längre än vad bilen klarar, men jag tycker det då ofta är rätt skönt att stanna o ladda. Det blir en kort paus.. man hinner ta en kaffe, eller matbit om man är hungrig. Eller så svarar jag på några mail.. alltså det har aldrig riktigt känts jobbigt att ladda. En enda gång då laddaren var upptagen av nån som stuckit därifrån och lämnat bilen i över en timme tyckte jag det var drygt. Fick vänta ca 15 min på att kunna ladda då.

Skulle inte VW ID erbjudas med flera batteristorlekar?
Nej det är sällan non-stop, däremot är det 40 mil "okänd laddstolpestatus" så att säga. Den info jag sett om VW ID är att den första utgåvan bara kommer ha en batteristorlek. Sen kommer det säkert flera. Funderar på att förboka en bil, den skulle då realistiskt kunna dyka upp nästa sommar nån gång.
Sökte på VW ID och läste att man planerar en "premiumsedan" man kallar vizzion. Söker intresserad på google, får info att man planerar lansering 2022 men hittar sen den här youtubefilmen:

Vad är det här för trams? Fullt autonom bil 2022? Lägger ni märke till hur folk/bil-tom staden dom bor i är? Ensam bil i garaget. Avsläppt på ett tomt torg framför kontoret. Har det varit krig eller menar man att majoriteten jar strukit med i klimatförändringskatastrofer? Tycker sånt här är så fjantigt. Skärpning och presentera en vanlig bil.
Leopold skrev:Ang vw-visionen av hur bilåkandet kan se ut 2030 så finns ingen anledning att vänta om det är detta man drömmer om.

Åk taxi, funkar precis så sedan åtminstone 100 år.
Precis. Enda skillnaden är ju den förväntade kostnadsreduceringen som alla tror uppstår när låglöneyrket taxichaufför ersätts med avancerad teknik.
Fjonsson skrev:
Leopold skrev:Ang vw-visionen av hur bilåkandet kan se ut 2030 så finns ingen anledning att vänta om det är detta man drömmer om.

Åk taxi, funkar precis så sedan åtminstone 100 år.
Precis. Enda skillnaden är ju den förväntade kostnadsreduceringen som alla tror uppstår när låglöneyrket taxichaufför ersätts med avancerad teknik.
Fast du menar väl inte att du tror att större delen av kostnaden för taxiresan är för bil/bränsle?
Vi är ett höglöneland och även om man inte blir rik på att köra taxi är det den klart dyraste delen med taxiresan. Så är det med så gott som alla tjänster som har med människor. Jag jobbar med TV/Video-produktion. Även om utrustningen vi kan ha med på ett gigg kostat över miljonen i inköp är det alltid personalkostnaden som är den största delen i ett uppdrag.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 445

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]