Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag är nu redo att börja använda VIDA. Har fixat en laptop speciellt för ändamålet.
Bara ett par frågor innan jag pluggar in enheten till bilen:
- Ska hårdvaran anslutas till bilen först, och sedan startar man VIDA. Eller måste VIDA startas och sedan skall bilen anslutas?
- Efter att man matat in "VIN" trycker jag på "Läs ut bilen", kommer ev felkoder och sådant upp då?
- Kommer jag efter detta ha möjlighet att ändra på vissa funktioner i bilen?
Användarvisningsbild
av PLA
Jackson75 skrev:Jag är nu redo att börja använda VIDA. Har fixat en laptop speciellt för ändamålet.
Bara ett par frågor innan jag pluggar in enheten till bilen:
- Ska hårdvaran anslutas till bilen först, och sedan startar man VIDA. Eller måste VIDA startas och sedan skall bilen anslutas?
Jag har gjort båda och inte set någon skillnad. Det ser ut till att Vida först kontaktar USB, när den ska läsa/skriva data.

Jag har skruvat min DiCE isär för att undersöka närmare kring bluetooth. Den chip, där har med bluetooth att göra, saknas. Jag undersökte lite mera, och det visar sig, att den chip har Volvo copyright på.
Där finns många "roliga" sakar att läsa på internättet om hur det går, när ett svensk företag giver ett utländsk företag i uppdrag att producera en elektronikgrej och hur man förlorar all kontroll.
Användarvisningsbild
av Jackson75
PLA skrev: Jag har gjort båda och inte set någon skillnad. Det ser ut till att Vida först kontaktar USB, när den ska läsa/skriva data.

Jag har skruvat min DiCE isär för att undersöka närmare kring bluetooth. Den chip, där har med bluetooth att göra, saknas. Jag undersökte lite mera, och det visar sig, att den chip har Volvo copyright på.
Där finns många "roliga" sakar att läsa på internättet om hur det går, när ett svensk företag giver ett utländsk företag i uppdrag att producera en elektronikgrej och hur man förlorar all kontroll.
Intressant. Kan du ta lite bilder på insidan av DICE burken?
Menar du att bluetooth funktionalitet inte finns i DICE?
Användarvisningsbild
av PLA
Där finns bilder i första inlägg i denna tråden. Chippen överst vänstra i bild två är slipat på mitt PCB för inte att kunde identifieras. Den största chippen med QC märket är CPU. Nederst vänstra har med USB att göra, och annars är det flash och buffers på kortet.
Jag hittar inget bluetooth modul, och det gör min dator och iPad inte heller. USB är mycket bättre som uppkoppling, fast att kunde sitta inomhus i värmen och "leka" våra gott i denna tid. Kanske jag investerar i en trådlös USB.
Användarvisningsbild
av mhunter
lånar tråden då jag får samma fel som andra fått
Bild
Vad går fel? Har testat både i ren XP och i win7.... och vida går ej att starta, klagar på fel i databas.. vid ominstallation klagas på att ingen SQL finns eller åtkomst nekas??
Nån som känner igen och har kommit runt det?
Användarvisningsbild
av PLA
mhunter skrev: Vad går fel? Har testat både i ren XP och i win7.... och vida går ej att starta, klagar på fel i databas.. vid ominstallation klagas på att ingen SQL finns eller åtkomst nekas??
Nån som känner igen och har kommit runt det?
Jag har kämpat med samma fel, fast med XP hade jag en USB fel. Jag försökte att felsöka, men gav upp efter att ha använd för mycket tid.
Jag köpte en ny hårddisk, installerade en frisk Win7 64b, uppdaterade med alla Win7 fix och SP1, och sen installerade Vida.
Användarvisningsbild
av mhunter
Nu finns 2012's Mongoose-kablar från ca 210kr. Nån som testat dessa? Ser ju mycket smidigare ut än DICE!
http://www.dhgate.com/wholesale/search. ... info=price
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Nån som kan hjälpa mig med mitt problem. Alla program funkar å jag kan logga in på allt å sånt. MEN...

När jag kopplat in Dicen i datorn och kör dice diagnostic så kommer den upp och ansluts gör alla tester och de blir ok.
Dock när jag är i Vadis programmet å ska göra en dice configurations i test communications tool så får jag error trots att det andra programmet säger att allt är ok. Har provat med att ha dicen kopplad i bilen och inte men ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av mhunter
Nightmare89 skrev:Nån som kan hjälpa mig med mitt problem. Alla program funkar å jag kan logga in på allt å sånt. MEN...

När jag kopplat in Dicen i datorn och kör dice diagnostic så kommer den upp och ansluts gör alla tester och de blir ok.
Dock när jag är i Vadis programmet å ska göra en dice configurations i test communications tool så får jag error trots att det andra programmet säger att allt är ok. Har provat med att ha dicen kopplad i bilen och inte men ingen skillnad.
Har du inte möjlighet att uppgradera till vida, först å främst?
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 241

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]