Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1313484
Ja.. Fast nu när en massa bilar levereras bör det sjunka. Det har ju varit 100-tusentals Model 3 som förbokas för 10k styck. Och väldigt många bilägare har tagit efter det systemet! T.ex Polestar... Dom ska ha 15 000kr för att förhandsboka en Polestar 2.
#1313486
Vad jag menar är att 7 miljarder i kassan är inte Teslas pengar utan förskottsbetalning på något man ännu inte har levererat. Det borde ju delvis kompensera för byggda, ännu inte levererade bilar.
Man kan ju räkna ut att förskottsbetalningarna är viktiga för Tesla. Utan dessa pengar hade man haft problem redan innevarnade kvartal. Det är ju även flyktiga pengar. När som helst kan ju förhandsbokningarna dras tillbaka. Kan starta en bankrun...
Jag tror Model3 kannibaliserar på ModelS. Man har samtidigt svårt att tjäna pengar på dom billigare varianterna av Model3 som dom flesta förhandsbokare vill ha.
Men som sagt, jag tror den största riksen för Tesla är att förhandsbokarna drar sig ur om man misstänker att företaget ska gå i konkurs. Det skulle i sin tur kunna utlösa en konkurs.
#1313487
"Tesla finished the quarter with $2.2 billion in cash on hand, a decrease of $1.5 billion from the end of 2018 — though $920 million of that was used to pay debt that came due in March. Of that $2.2 billion total, $768 million was customer deposits for vehicles like the Model 3, Model Y, second generation Roadster, Tesla Semi, and the company’s energy products. Tesla said it should increase the cash balance every quarter moving forward."

https://www.theverge.com/2019/4/24/1851 ... k-earnings
#1313488
Tror inte förskottsbetalningar räknas in i räkenskaperna som vinst.. Tror inte de påverkar resultatet utan bara likviditeten. Det borde bli som ett kortfristigt lån i bokföringen.

Man bör skilja på vad dom har för likviditet och vad dom har för förlust/vinst. Det är inte alltid dom följs åt så nära.
#1313489
VolvoB20 skrev:
Spoiler »
Tror vi bör göra så mycket vi kan och så snabbt det går för att komma bort från oljan illa kvickt. Även om batteriproduktionen ännu inte är perfekt är det många gånger bättre än den missär oljeproduktion medför på många ställen.

Det här är inget någon av oss vill vara med att bidra till. :(
#1313520
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Spoiler »
Tror vi bör göra så mycket vi kan och så snabbt det går för att komma bort från oljan illa kvickt. Även om batteriproduktionen ännu inte är perfekt är det många gånger bättre än den missär oljeproduktion medför på många ställen.

Det här är inget någon av oss vill vara med att bidra till. :(
Och du tror att gruvorna för lithium o.dyl för batteriern till elbilen är utan problem?
Pest eller kolera skulle jag nog säga.

https://www.wired.co.uk/article/lithium ... ent-impact
https://www.theguardian.com/vital-signs ... -powerwall
http://theconversation.com/politically- ... from-80886
https://www.washingtonpost.com/graphics ... n-battery/
https://www.envirotech-online.com/news/ ... ment/46953
#1313532
joel80 skrev:Tror inte förskottsbetalningar räknas in i räkenskaperna som vinst.. Tror inte de påverkar resultatet utan bara likviditeten. Det borde bli som ett kortfristigt lån i bokföringen.

Man bör skilja på vad dom har för likviditet och vad dom har för förlust/vinst. Det är inte alltid dom följs åt så nära.
Det stod det inte i artikeln. Det stod att förskottsinbetalningarna ses som en del av bolagets kassa. Ungefär 30%.
#1313538
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Tror inte förskottsbetalningar räknas in i räkenskaperna som vinst.. Tror inte de påverkar resultatet utan bara likviditeten. Det borde bli som ett kortfristigt lån i bokföringen.

Man bör skilja på vad dom har för likviditet och vad dom har för förlust/vinst. Det är inte alltid dom följs åt så nära.
Det stod det inte i artikeln. Det stod att förskottsinbetalningarna ses som en del av bolagets kassa. Ungefär 30%.
Nu vet jag inte hur mycket vi behöver gå in på bokföringen men båda är sant. Nåt som ligger i kassan kan vara finansierat av kortfristiga skulder. Tillgångar och skulder balanserar alltid.

(Alternativet är annars att det kommer av tidigare års vinster men det behöver vi som sagt inte oroa oss för i Tesla fallet ;-) )
#1313556
KrakelSpektakel skrev: fre 26 apr 2019, 13:26
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Spoiler »
Tror vi bör göra så mycket vi kan och så snabbt det går för att komma bort från oljan illa kvickt. Även om batteriproduktionen ännu inte är perfekt är det många gånger bättre än den missär oljeproduktion medför på många ställen.

Det här är inget någon av oss vill vara med att bidra till. :(
Och du tror att gruvorna för lithium o.dyl för batteriern till elbilen är utan problem?
Pest eller kolera skulle jag nog säga.

https://www.wired.co.uk/article/lithium ... ent-impact
https://www.theguardian.com/vital-signs ... -powerwall
http://theconversation.com/politically- ... from-80886
https://www.washingtonpost.com/graphics ... n-battery/
https://www.envirotech-online.com/news/ ... ment/46953
Och eftersom en elbil har mellan 1000 ggr och 10.000 ggr så stort batteri som en smartphone eller laptop behöver vi utöka utvinningen i samma skala om vi ska ersätta en miljard ice bilar på relativt kort tid.

Så klart det blir konflikter och miljöpåverkan av det också. Smärtfritt lär det inte bli.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]