Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1583843
apersson850 skrev:
Derank skrev: ...Volvo har väl börjat vackla...
Volvo aviserar nu att de ska köra fem år längre än tidigare planerat med de större XC-modellerna.
Var hittar man sådana nyheter ?

/Thomas
#1583878
Volvo har ju varit ultrakåta på att avsluta sina förbränningsmotorer så fort det går och har ju redan dumpat/såld division en som tillverkar dem och kickat ingenjörerna. Så det kan ju inte bli enkelt
#1583949
VolvoB20 skrev: lör 13 jul 2024, 14:48 Volvo har ju varit ultrakåta på att avsluta sina förbränningsmotorer så fort det går och har ju redan dumpat/såld division en som tillverkar dem och kickat ingenjörerna. Så det kan ju inte bli enkelt
Sånna här beslut tas bara av folk som "känner att det är rätt".
Det finns inga tekniska underlag till stöd utan bara några (ofta kvinnor och wokemän) som finner det lämpligt att haka på en trend ivrigt påhejade av de som är rädda om sina jobb och inte vågar ifrågasätta.

Folk som lever utanför wokebubblan och har 5 mil till närmsta affär förstår att en instrumentpanel av återvunnen plast, ingen skinnklädsel och bara eldrift på bakhjulen inte är de bästa säljargumenten.

Visst, nybilförare är ofta företag och de styrs av samma typer av personer som nyss beslöt att slopa förbränningsmotorerna.
Men världen är större än Sverige och det dräller inte direkt av laddstolpar utanför Norden.
#1588444
Svårt utan Kina, måste vara jobbit som företag att erkänna att ledarskapet inom branchen ligger i en annan världsdel. Att ta sig ifatt och förbi är ingen enkel sak. Sällan en kommunikationchef säger att andra är ledarna inom sin branch.

Bolagets kommunikationschef, Matti Kataja, uppger att bolaget vill göra Europa och Sverige mer oberoende av Kina, men att det inte varit möjligt eftersom de kinesiska bolagen är ledande i batteribranschen.

– Det är bara att konstatera att det är en rad länder i Asien som är ledande, som har spetskompetensen inom batteriproduktion i dag. De dominerar leveranskedjorna när det handlar om batterier. Där är Kina en jätteviktig aktör.

Ni har själva lyft fram att syftet med Northvolt är att göra Sverige och Europa mer oberoende av Kina. Är Northvolt i själva verket beroende av Kina?

– De sitter på en betydande expertis om batterier. Utan partnerskap med de ledande aktörerna i branschen så är det inte möjligt för oss att etablera batteriproduktionen i Europa. Så är det, säger Matti Kataja.


https://www.dn.se/sverige/northvolt-sku ... iktaturen/
#1588451
Ja det är en ganska bister medicin för den europeiska bilindustrin att svälja. Man är inte ledande längre på allt.
#1588561
Ja det är nytt, vi är ju vana att ha kompetensen här och utlokalisera tillverkningen till asien. Med batterier är det tvärt om, spetskompetensen finns i asien och man försöker utlokalisera tillverkningen hit.
#1588840
Verkar som investerarna börjar dra öronen åt sig och vill att vi skattebetalare ska gå in tungt

Hoppas verkligen de får ordning på produktionen.

"En källa säger att det är osannolikt att Northvolt kan få in finansiering i nuläget, om inte fler statliga garantier ges.

“Det måste komma in någon på toppen och ta den högsta risken innan någon bank går in”, säger källan till Di."
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 95

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]