Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Momentum skrev:Men Joel80 - smaka på ordet socialförsäkringssystem
Skulle nog vilja skriva det socialförsäkringssystem. ;)
Det är inte en vanlig komersiell försäkring, de är till för att öka lägstanivån och försöka minska risken för utslagning.
Samt att vi redan
Samtidigt ligger Sverige i topp när det gäller utjämning av inkomstskillnader
Vi har legat i topp.
1995 hade Sverige de minsta inkomstskillnaderna av alla 34 OECD-medlemsländer. I dag (tror det är uppgifter från i maj eller juni, kan vara sämre nu) har Sverige halkat ner till en 14:e plats, och är det land där både inkomstklyftorna och den relativa fattigdomen ökar mest.
Så alltså utjämnas inkomstskillnader av skattesystem, SAMTIDIGT som socialförsäkringssystem har tak som missgynnar den som tjänar normalt mycket pengar
Varför får man exempelvis inte räkna sig tillgodo pension på alla pengar som man tjänar och skattar för
Åter finns det ett maxtak
Det finns många maxtak, som gott och väl håller tillbaka, kompenserar, jämnar ut, likställer olika inkomstgrupper, alltså behöver vi inte införa inkomstrelaterade straffskalor på trafikbrott, vi inkomstrelaterad så mycket redan så det räcker och blir över flera gånger om
Men återigen.. hur mycket vi än debatterar socialförsäkringssystem och välfärd, de är inte jämförbara med straffsystem.
Socialförsäkringar är till för som du också säger kompensera och jämna ut.
Straffskalor är till för att avsträcka från brott.. tanken med inkomstrelaterade straff handlar inte om utjämning och rättvisa, det handlar om att det ska finnas ett tillräckligt kännbart straff, oavsett hur rik du är.
Man kanske skulle tänka om helt och ha ett straff i form av arbete.. :) Du måste helt enkelt ställa dig på ett soppkök/städa vägrenen från skräp/klippa offentliga gräsmattor under en viss tid beroende på brott. Då blir straffet kännbart oavsett vad du tjänar, och utan att du tycker att höginkomsttagare blir orättvist behandlade.
:D

Men jag tror ändå att det kanske skulle vara lättare att genomföra inkomstrelaterade böter som i andra länder runtomkring. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:
Trygghetssystemen finns reglerade i Socialförsäkringsbalken som innehåller bestämmelser om social trygghet genom sociala försäkringar samt andra ersättnings- och bidragssystem. De är av försäkringsmässig natur men premier betalas i form av avgifter som betalas solidariskt. Bestämmelser om finansiering av socialförsäkringen finns i socialavgiftslagen, lagen om allmän pensionsavgift, lagen om statlig ålderspensionsavgift och lagen om fördelning av socialavgifter. Socialavgifter utgörs av arbetsgivaravgifter och egenavgifter. Många av avgifterna betalas fullt ut även vid mycket höga inkomster men flera tak finns i systemen som innebär att ersättning inte kan erhållas fullt ut i relation till vad som inbetalats. Ett exempel är att inbetalada ålderspensionsavgifter över en viss nivå inte ger motsvarande pensionsrätter. Detta kan sägas vara en dold skatt då ersättningsbegränsningen medför att viss del av inbetalningarna inte kan anses avar en försäkringspremie. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av lagtexten i 6 § i Lag (2000:981) om fördelning av socialavgifter: ”Den andel av influtna ålderspensionsavgifter som beräknas utgöra avgifter för inkomster som överstiger 8,07 gånger det för året gällande inkomstbasbeloppet enligt 58 kap. 26 och 27 §§ socialförsäkringsbalken ska föras till staten.” En ren skatt alltså.
Användarvisningsbild
av Allinug
Momentum skrev:
Allinug skrev:
Momentum skrev:Det där är väl lätt

Klipp av ett finger för varje trafikbrott, sedan handen, och därefter huvudet
Fortsätt att fokusera på hastigheten, gärna på E4:an där det är lätt att ta folk
/.../

sedan kanske 80 på E4:an
Det var hårda bud! :) Man får hoppas att det inte påverkar förmågan att använda blinkers vid framtida omkörningar. :)

Men är inte E4:an en ovanligt bra väg att köra fort på?
Men det är väl inga andra trafikbrott som är något att prata om förutom den överfokuserade debatten om hastigheten, så skit i att blinka
Tror inte att någon av de åtgärder som du föreslår har någon effekt på blyfoten. :)
Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev: /.../
Man kanske skulle tänka om helt och ha ett straff i form av arbete.. :) Du måste helt enkelt ställa dig på ett soppkök/städa vägrenen från skräp/klippa offentliga gräsmattor under en viss tid beroende på brott. Då blir straffet kännbart oavsett vad du tjänar, och utan att du tycker att höginkomsttagare blir orättvist behandlade.
:D
/.../
Jag har också tänkt på det. Det vore ju ett riktigt straff och riktigt pinsamt vore det att behöva be om att vara tjänstledig från jobbet för straffarbete. Det är ju så pinsamt att man nästan skulle överväga att ta ut semesterdagar ... Och be om att få avtjäna straffet i någon annan stad där man inte känner någon.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Men jag tror ändå att det kanske skulle vara lättare att genomföra inkomstrelaterade böter som i andra länder runtomkring. :)
Vad jag vet är det inte många länder inom EU och EES som i praktiken har inkomstrelaterade böter för mindre hastighetsöverträdelser. Jag känner bara till Finland och Schweiz. Det kanske finns något land till. Men de allra flesta har inte detta system. I Sverige finns det bara två politiska partier som vill införa inkomstrelaterade böter för hastighetsöverträdelser: Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:
Trygghetssystemen finns reglerade i Socialförsäkringsbalken som innehåller bestämmelser om social trygghet genom sociala försäkringar samt andra ersättnings- och bidragssystem. De är av försäkringsmässig natur men premier betalas i form av avgifter som betalas solidariskt. Bestämmelser om finansiering av socialförsäkringen finns i socialavgiftslagen, lagen om allmän pensionsavgift, lagen om statlig ålderspensionsavgift och lagen om fördelning av socialavgifter. Socialavgifter utgörs av arbetsgivaravgifter och egenavgifter. Många av avgifterna betalas fullt ut även vid mycket höga inkomster men flera tak finns i systemen som innebär att ersättning inte kan erhållas fullt ut i relation till vad som inbetalats. Ett exempel är att inbetalada ålderspensionsavgifter över en viss nivå inte ger motsvarande pensionsrätter. Detta kan sägas vara en dold skatt då ersättningsbegränsningen medför att viss del av inbetalningarna inte kan anses avar en försäkringspremie. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av lagtexten i 6 § i Lag (2000:981) om fördelning av socialavgifter: ”Den andel av influtna ålderspensionsavgifter som beräknas utgöra avgifter för inkomster som överstiger 8,07 gånger det för året gällande inkomstbasbeloppet enligt 58 kap. 26 och 27 §§ socialförsäkringsbalken ska föras till staten.” En ren skatt alltså.
Ja jag säger inte emot (vilket vore rätt korkat då du lägger upp det rätt svart på vitt). Jag tycker däremot att det är ett bra system, som borde ses över då det nu blivit så att de som tjänar lite eller är sjuka eller pensionärer fått betala större andel än de som har mer.
8 ggr basbeloppet för den andel av sociala avgifterna som är ålderspensionsavgifter blir ändå över 320 000kr/år.. Tolkar jag det rätt så betyder det ju att du ska ha en saftig lön för att komma upp till det då ålderspensionsavgifterna i skatten bara är 10,21%.
Så för alla som har en inkomst på under 3 000 000kr/år behöver inte se ålderspensionsavgifterna gå till den allmänna skattekistan.

Eller räknar jag galet nu? Är det 10,21% av skatten.. inte av lönen före skatt.. Jag kanske snurrar till det. I vilket fall ska man ha bra hög lön innan den paragrafen påverkar pensionen.

Camel:
Du har kanske rätt.. det är kanske bara de två som har systemet (plus Åland då som du kanske räknar till Finland).
Norge tänkte jag först.. men dom har väl bara sjukt höga böter för alla. :)

Även om det inte har brett stöd i partierna tycker jag man skulle kunna utreda det. Blir det galet dyrt och omständligt får man väl lägga ner tanken på det.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev: Socialförsäkringar är till för som du också säger kompensera och jämna ut.
Straffskalor är till för att avsträcka från brott.. tanken med inkomstrelaterade straff handlar inte om utjämning och rättvisa, det handlar om att det ska finnas ett tillräckligt kännbart straff, oavsett hur rik du är.
Men om vi redan är överkompenserade så alla har det lika dåligt, enl svensk modell, då är ju redan skillnaden utjämnad och därför faller argumenter att det ska kosta olika vid fortkörning beroende på inkomst, då det redan är utjämnat, efter alla avdrag, bidrag, maxtak osv
Användarvisningsbild
av joel80
På vilket sätt menar du att skillnaderna är utjämnade? Det kan du väl själv se att vi har stora skillnader i levnadsstandarder i Sverige.. inget fel i det tycker jag, så länge skatten är högre för de som har det bättre.
Men det är så att de som har högst inkomster har bra mycket över, ibland så pass mycket att vissa tycker att böter är så små pengar att man kan strunta i trafikregler. Därav den här diskussionen. Såklart finns det argument för det.. det måste du väl kunna se även om du inte håller med om att det skulle kunna vara en bra lösning.

Jag säger det igen.. det är ingen utjämningsskatt vi pratar om, det är ett straff som ska vara lika kännbart för alla, så att den avskräckande delen blir lika hög.
Det är precis samma princip som används för allvarligare brott, det är inga konstigheter, inget socialt experiment eller utjämningspolitik. Bara att använda samma straffskalor på trafikbrott.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Så för alla som har en inkomst på under 3 000 000kr/år behöver inte se ålderspensionsavgifterna gå till den allmänna skattekistan.

Eller räknar jag galet nu?
Lagtexten i 6 § i Lag (2000:981) om fördelning av socialavgifter: ”Den andel av influtna ålderspensionsavgifter som beräknas utgöra avgifter för inkomster som överstiger 8,07 gånger det för året gällande inkomstbasbeloppet enligt 58 kap. 26 och 27 §§ socialförsäkringsbalken ska föras till staten.” betyder i klartext att ingen allmän pensionsrätt erhålls för inkomster över 8,07 x IBB, motsvarar lön före skatter på 456.762 kr/år eller 38.063 kr/mån år 2013. All pensionsavgift för allmän pensionsrätt som betalas på inkomst över denna nivå hamnar hos staten och inte på inbetalarens personnummer.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:/.../tanken med inkomstrelaterade straff handlar inte om utjämning och rättvisa, det handlar om att det ska finnas ett tillräckligt kännbart straff, oavsett hur rik du är.
Vet inte hur förslaget ser ut men om de tänker sig dagsböter enligt dagens modell blir det inte så bra för låginkomsttagare i absoluta tal jämfört med vanliga bötesbelopp idag för mindre hastighetsöverträdelse. Observera att inkomstskatten är progressiv och att procentsatserna som baserar sig på bruttolönen sjunker med stigande inkomst för att kompensera för den ökade skatten. Minst 3.900 kr i böter för 15.000 kr/mån i bruttoinkomst. Men det kan bli mera eftersom t.ex. arbetslöshetsersättning, studiebidrag, ekonomiskt bistånd, bostadsbidrag och underhållsbidrag ska adderas till inkomsten enligt dagens regler.

Minsta antal dagsböter är idag 30 st. För 2013 blir dagsbotbeloppen enligt följande:

Víd inkomst på 15.000 kr/mån blir dagsboten 130 kr = minst 3.900 kr i böter = 26% av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 25.000 kr/mån blir dagsboten 250 kr = minst 7.500 kr i böter = 30 % av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 35.000 kr/mån blir dagsboten 370 kr = minst 11.100 kr i böter = 31,7 % av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 45.000 kr/mån blir dagsboten 460 kr = minst 13.800 kr i böter = 30,7 % av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 55.000 kr/mån blir dagsboten 560 kr = minst 16.800 kr i böter = 30,6 % av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 65.000 kr/mån blir dagsboten 460 kr = minst 19.500 kr i böter = 30 % av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 110.000 kr/mån blir dagsboten 1000 kr (maxbelopp) = minst 30.000 kr i böter = 27,3 % av bruttomånadsinkomsten.
Víd inkomst på 150.000 kr/mån blir dagsboten 1000 kr (maxbelopp) = minst 30.000 kr i böter = 20 % av bruttomånadsinkomsten.

Utan hänsyn till förmögenhet, barn, jämkning, etc.

http://lawline.se/answers/16821

Böter idag för hastighetsöverträdelser
På väg med högre hastighetsbegränsning än 50 km/h.

Överträdelse med 1-10 km/tim 1 500 kr
Överträdelse med 11-15 km/tim 2 000 kr
Överträdelse med 16-20 km/tim 2 400 kr
Överträdelse med 21-25 km/tim 2 800 kr
Överträdelse med 26-30 km/tim 3 200 kr
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14