Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag är rätt säker på att om du skulle göra ett test med dina vinterdäck du tycker har bra grepp/fäste och ett par sommardäck skulle du märka stor skillnad åt sommardäckens fördel.
I vilket läge har du haft bra grepp tycker du? Acceleration? Broms?
Är det "känslan" du går på eller har du uppfattat att du faktiskt stannar snabbare/på kortare sträcka och att du accelererar fortare?
(Alltså jag är nyfiken på i vilka lägen det skulle kunna vara på det viset du säger, eller om det kanske är så att man upplever det som bättre p.g.a att däcken ger annan slags respons...)
Jag har inga akedemiska uträkningar eller liknande, men den väg jag då åkte på dagligen, och hade gjort ett par år innan(dvs, kan/kunde köra den vägen blind och bakåtframvänd om det var så) med samma bil, så det som märktes mest var att man inte behövde bromsa lika hårt för att få samma verkan. Det är ju dock en marginell skillnad som är tämligen omöjlig att förklara, och är troligen bara något man lägger märke till om man kan sin bil utan och innan :roll:
Sen vid acc(från stillastående) så märktes det genom att bilen inte ville spinna :wink:, så där var det rätt uppenbart iaf :mrgreen:
Lucif3r skrev:Jag pratar om egen erfarenhet , sen får videon säga vad fan den vill på ren svenska :roll:

även jag har ungefär samma erfarenhet. då man just tagit körkortet och var ute och sladdade varenda kväll då det var blött ute så kände man skillnad på vad för däck som satt på. då jag kört slut på sommardäcken så åkte det på en salig blandning, med bland annat dubryckta vinterdäck bak (nordfrostare om jag inte minns fel) och då jävlar gick det bara rakt fram i rondellerna, det gick inte att sladda fram tills jag börnade sönder diffen så den blev stel opererad :lol: efter det gick det även kränga ut med vinterdäcken om än det var bättre fäste med dom än med sommardäcken som gled riktigt bra på blöt asfalt. sen hur dom fungerar i högre farter vet jag inte då bilen jag körde då var en 245:a dl me b21, som senare fick en b230f som förgasar konverterades och med brytartändning så några högre farter var det inte tal om, och oavsett hur bra däck man än har på en gammal volvo går dom som skit efter vägen.

men med vinterdäck på sommaren hade man ett jävla fäste pga dom var mjuka och klistrades fast mot vägen (kändes då som det iaf) men dom höll ju inte alls länge. sen hör jag till dom som tycker man ska ha dubbdäck på vintern och sommardäck på sommaren. åretrunt däck och dubblösa däck kan man lika elda upp
Intressant..
Ibland kan det ju kanske vara så att om man som osla byter slutkörda sommardäck mot okej vinterdäck så kan skillnaden bli stor till vinterdäckens fördel.
Man skulle som sagt vilja göra ett test med bra sommardäck och bra vinterdäck.
Det ska/bör inte vara fördel vinterdäck.. ;)
Lucif3r skrev:det som märktes mest var att man inte behövde bromsa lika hårt för att få samma verkan
Det låter konstigt, måste berott på något annat. Så länge inte något hjul låser sig, så påverkas inte bromskraften av hur stor friktionen mellan däck och vägyta är.
NilsO skrev:
Lucif3r skrev:det som märktes mest var att man inte behövde bromsa lika hårt för att få samma verkan
Det låter konstigt, måste berott på något annat. Så länge inte något hjul låser sig, så påverkas inte bromskraften av hur stor friktionen mellan däck och vägyta är.
Inte det enda konstiga i denna tråd...

.
Hur kan man tycka att vinterdäck är bättre på sommaren än sommardäck :shock:

Vi har Crusing här i stan några gånger varje år. Hade min första 854 Turbo och detta var 2005 och jag var 22år med lika galna polare. Drog hem och kastade på några Gislaved vinterdäck på framhjulen. Ut på stan och elda däck. Gick skitbra med mjuka vinterdäck. På vägen hem gick det rakt fram i en kurva :oops: det gick bra MEN det kunde ha slutat illa! Körde försiktigt hem och bytte tillbaka till riktiga sommardäck.
Rätt däck efter årstid är ingen dum idé.
joel80 skrev:Om dom är framtagna för vinterväghållning har dom den mjuka gummiblandningen... Då kommer dom också komma med på STROs lista.

Jag förstår inte att man försvarar sånna skitdäck (för svensk vinter) och envisas med att vilja ha däck som är värdelösa i halka. Man vill väl ha så bra grepp som möjligt vintertid?
Men Joel, kan du inte bara släppa den listan nu, den har ju bevisligen och nu även enligt stro själva INGET med lagen att göra.

Vem har försvarat och vill ha skitdäcken? Jag pratar om vad som är lagligt, inget annat.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går