Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#888203
Här är en "klämkurs": http://www.molex.com/tnotes/crimp.html
Nu är det inte riktigt "vanliga" flatkabelskor och stift i denna kursen. Men läs igenom den och du kommer att hitta tips som är värdefulla.
Du skall endast klämma en (1) gång på varje kabelsko oavsett om det är flatstift, skarvhylsor eller något annat. Och du skall använda rätt tång som du hittar exempel på tidigare i tråden. Samma sak gäller oisolerade kabelskor i dom här aktuella dimensionerna.
av Rådlös
#888272
En rättelse:
Jag "tog i" för mycket där. Bildexempel på rätt och fel verktyg finns i en annan tråd här på forumet. Men vi tar det igen. Här är ett exempel "Rätt verktyg":
http://www.clasohlson.com/se/Kabelskota ... ft/36-3696
Även Biltema och Jula med fler bilprylvaruhus säljer "rätt verktyg" till snarlika priser.

Och här är ett exempel på "Fel verktyg": http://www.clasohlson.com/se/Kabelskotang/20-751

Den övre tången "rätt verktyg" har reurspärr. Det vill säga, den släpper inte förrän man har klämt tillräckligt. Den går (i alla fall dom kända fabrikaten) att justera om det skulle behövas. Även klämbackarna kan vara utbytbara.
av rid54
#888287
Hehe... Jag har en sån där sedan många år. Den duger för nödreparationer i fält -om man vet vad man gör- men för byggen under kontrollerade former tar jag helst nåt annat...
Användarvisningsbild
av Pozze
#888336
Rådlös skrev:- - -Du skall endast klämma en (1) gång på varje kabelsko oavsett om det är flatstift, skarvhylsor eller något annat. - - -
Att man bara ska göra en enda pressningsoperation på en skarvhylsa typ som på bilden, har jag svårt att tro. Då blir det ju bara en enda liten inklämning för vardera kabeländen, hälften mot på "envägs" kabelskor.

Bild
av rid54
#888339
När man klämmer så deformeras hylsan och klämmer fast ledarens trådar, är det en ordentlig kabelsko/skarvrör och en bra tång blir det nästan som minimala svetsfogar mellan trådar och hylsa (alltså när trycket är tillräckligt). Om man klämmer flera gånger nära varandra med en vanlig enkel tång med en klack, så är risken att man lägger till mer deformation i hylsan, som faktiskt lättar på trycket i den redan gjorda klämningen = sämre skarv. En tång med utlösningsspärr och dubbla klackar rekommenderas i alla lägen där det är viktigt att grejerna inte trasslar efter ett tag.
av Rådlös
#888519
Det blir kanske bra, men man skall vara medveten om att kabeln blir stel och kan brytas i lödningen av vibrationerna. Eftersom jag har jobbat med detta i mer än 25 år så kan jag meddela vad bestämmelserna säger: Om man löder en kabelsko får lödtennet krypa bakåt utmed kardelerna lika långt som kabelns diameter.
Och det är ju inte så mycket. En millimeter eller två från bakkanten på kabelskon på en vanlig 1,5 kvadrat. :shock:
(Det är en liten skillnad på area och diameter i detta sammanhanget)
Användarvisningsbild
av Pozze
#888529
Jag tycker att det med presstänger för isolerade kabelskor verkligen borde medfölja bruksanvisningar med utförliga illustrationer för hur olika typer och utföranden av kabelskor egentligen ska pressas på allra bästa sätt med resp tång. Men något sådant har iallafall inte jag funnit....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]