Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Håller med @stooges, det har kommit upp i flera trådar här att originaldomkraften inte är gjord för att användas regelbundet, är en "nöddomkraft".
PS. Står ju så längst ner i artikeln som föregående inlägg länkar till också.
Jag är inte förvånad av länken :o , för det är ju FORD man snackar om .............. har använt original domkraften på alla mina Volvo modeller och aldrig märkt att den vore farlig
Användarvisningsbild
av joel80
Jag försökte med en garagedomkraft till min V70 men hittade inga lygtpunkter bak! Det är ju bara plast överallt under! Där den medföljande domkraften ska sittas går det inte att sätta den, där är det ju den där kanten.
Användarvisningsbild
av sthlm
Att man inte skall använda sig saxdomkraft för underhåll är inte samma sak som att den inte skall tåla bilens tyngd.
Den skall klara att hålla uppe bilen för ett däcksbyte.
Skulle sedan bilen röra sig och den välter så vore det en annan sak men här har själva domkraften gett vika.
Men domkraften är en funktion precis som bälte och airbag och skall fungera.
Jag har alltid använd medföljande domkraft till mina bilar. Det har aldrig vart några som helst problem eller incidenter. En gång gled en bekants V70 -97 av men "klon" man passar in i domkraftsfästet var helt uppvikt som ett V på den domkraften plus att bilens ägare inte berättat för mig att handbromsen inte tog över huvud taget.
av Kebe
Jag är 66 har har sysslat på hobbybasis med bilar i hela mitt liv. Originaldomkrafterna är av så varierande kvalitet och ofta rent farliga att de bör kasseras med en gång. Garagedomkrafter för under 700-800 bör man inte fundera på pga av den mkt varierande kvaliteten. (Den syns ofta inte utanpå). Måste nog vara "Made in China" med allt vad detta innebär. Tänk också på att handtaget är tillräckligt långt och att detta även manövrerar ventilen - en separat ventil är en billig lösning! Annars är det bara min- och maxhöjd efter behov som gäller.
Köpte själv en domkraft på Biltema för minst 10-15 år sedan. Orange med vitt delbart handtag. Kan väl ha kostat 1.000-1.500, minns ej. Frekvent använd, aldrig luftad eller oljebytt, fungerar fortfarande perfekt utan att sjunka en mm över natten. Tyvärr väger den 36-37 kg och åldern gör att jag nu söker en betydligt lättare domkraft. Biltema har en alud:o för 2.000 och Jula en liknande för 1.600, vikter 19 resp 11-12 kg. Står i valet och kvalet mellan dessa. Någon som har erfarenheter av dem?
Även Verktygsboden har en lätt aludomkraft, fabrikat Pela, men med separat ventil och det gillar jag inte.
Till sist är det ju oftast så att man får vad man betalar för, men undantg finns....
av Andis
Haft Biltemas alu variant. Lätt och trevlig. Dålig funktion på att sänka försiktigt. Men när den var ny helt okej. men efter ett par år började problemen. Sjönk och börja läcka olja. Försökte köpa ny packningssats till den men gick inte att få tag i. Levde med sjunkande bil som fick efter pumpas flera gånger vid bara vid däck byte. Sist men inte minst så hände något i den small till och bilen for ner med full fart. Blev väll ungefär 5-6 år jag hade den innan det hände.

Så tyvärr vart inte mitt ex särskilt bra men det är nog som du skriver skiftande kvalité.

Den orange biltema varianten har några polare i sitt hobby garage och deras har varit grymt bra. Ca 15 år den med och går för fult än.

Efter att min alu domkraft rasa ihop vart jag lite skraj för att det skulle hända igen. Så nu har jag köpt en Bahco 3000kg variant. Vilken kvalité samt går att sänka bilen med millimeter precision mjukt och fint. Men lite fel i sammanhanget kanske 46kg vikt. Men fins en alu version från Bahco också. Samt med tanke på hur den förra jag hade fungera för 2000 kr och att man kan få en som fungerar så fint som Bahco för 3500 kr ångrar jag att jag inte redan från början köpte En Bahco.

Lycka till med ditt val av domkraft.
Med vänlig hälsning,
Andis
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp