- tis 13 aug 2013, 10:24
Jag är 66 har har sysslat på hobbybasis med bilar i hela mitt liv. Originaldomkrafterna är av så varierande kvalitet och ofta rent farliga att de bör kasseras med en gång. Garagedomkrafter för under 700-800 bör man inte fundera på pga av den mkt varierande kvaliteten. (Den syns ofta inte utanpå). Måste nog vara "Made in China" med allt vad detta innebär. Tänk också på att handtaget är tillräckligt långt och att detta även manövrerar ventilen - en separat ventil är en billig lösning! Annars är det bara min- och maxhöjd efter behov som gäller.
Köpte själv en domkraft på Biltema för minst 10-15 år sedan. Orange med vitt delbart handtag. Kan väl ha kostat 1.000-1.500, minns ej. Frekvent använd, aldrig luftad eller oljebytt, fungerar fortfarande perfekt utan att sjunka en mm över natten. Tyvärr väger den 36-37 kg och åldern gör att jag nu söker en betydligt lättare domkraft. Biltema har en alud:o för 2.000 och Jula en liknande för 1.600, vikter 19 resp 11-12 kg. Står i valet och kvalet mellan dessa. Någon som har erfarenheter av dem?
Även Verktygsboden har en lätt aludomkraft, fabrikat Pela, men med separat ventil och det gillar jag inte.
Till sist är det ju oftast så att man får vad man betalar för, men undantg finns....