Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo, jag tror vi stoppar här, efter den här tråden är kan nog alla kabla igång ett fordon och de är ochså medvetna om riskerna som flera har påpekat, käns som att frågetecknet inte går att räta ut mer.
@kinkytoys verkar vara en hen med huvet på skaft. Alla som hängt på jagrullar ett tag vet ju att det närmsta Camel kommit el är att han läst om AAA-batterier i Biltemakatalogen, och *pettson*, har han nånsin ens suttit i en bil?

Jag vet, ironi är inte så lämpligt på Internet, men det kliade i fingrarna lite där.

Vad gäller ämnet så uppskattar jag att få lite professionell kunskap. Jag som amatör tycker det är bättre att veta riskerna (även de sällsynta), att bedöma sprängningsrisken i ett enskilt fall överlåter jag åt proffsen, räcker för mig att veta att den finns. Nästa gång kommer det bli koppling till karossen och ansiktet bortvänt, kostar ju liksom inget, är inte ofta jag gör sånt här.

@*pettson*, det finns alltså en risk att skada elkomponenter?
Får väl bli 5-10 minuter med donatorbilen igång och sen koppla från och starta patienten nästa gång. Better safe than sorry som vi säger i Skåne.
av *pettson*
Ja vad vet jag om el och bilar? Tur att jag som totalt okunnig lyckats komma hit i livet utan att ha avlidit.
Förmodligen har dom ljugit vid alla kurserna jag hunnit med i livet. Det är ju några jag gått och några jag skrivit för olika märken.
Volvo ljuger, Saab likaså, opel gör det förmodligen för att dom andra gör det? Mekonomen och autoexperten, tja vad vet dom.
BMW? Njae tyskarna förlorade kriget så tja.. dom kan säkert inget sånt.
Armen? Nej dom kan säkert inget veta. Där var nåt förlorat år, fan att ingen vet?
Grundregel 1: Verkstadsinformation är inte detsamma som att läsa i bilens instruktionsbok. Nåt att komma ihåg i alla lägen.

Det finns ALLTID en risk att skada komponenter. Riskerna är större eller mindre på olika bilar och av olika anledningar. Det handlar om konstruktionen av styrdon och annat som vi inte vet nånting om. Visst är dom flesta skyddade mot överspänning på upp till 20volt. En spik i systemet är desto högre spänning i, transienten är kort och hög. I det läget är skyddet meningslöst.
Det blir alltid transienter i ett system som kopplas in, därför är donatorbilen avstängd i det läget. Att ha bilen igång och lägga på kablarna på en annan kan kosta laddningsregulatorn omgående. Det kan också kosta ett styrdon.
Det finns alltid höga transienter i ett system där man försöker suga mycket ström ur felaktiga kablar (läs: för tunna).
Det finns alltid en chans att skjuta regulatorn i generatorn eller få en spik i elsystemet som slår ut styrdon om nåt går fel.
Att säga nåt annat är att tänja på sanningen.

Men använder man grova kablar. Lägger på dom, aldrig pol till pol, eftersom du inget vet om mottagarbatteriet.
Lägg kablaget som det anvisats i handboken. Det är en säkerhetsgrej precis som sagts, och man ska ha respekt för ett batteri.
När kablaget är på så startar du din donatorbil och väntar. Du överför nu laddning till mottagarbilens batteri. Batterierna strävar efter att jämna ut laddningen, plus att du startat och laddar. Efter en stund har mottagaren grundladdning i sitt batteri och då tas största delen av startströmmen ifrån hans batteri, inte igenom startkablarna. Därför ska man stänga av sin donatorbil och mottagaren kan göra startförsök. Detta minimerar spikar i systemet.
Gör korta startförsök.
Startar inte bilen direkt på några halvminutsförsök så är det meningslöst att fortsätta. Bilen har nåt annat problem och det är bättre att antingen lossa batteriet och låta värma upp det och sen ladda det.
Eller så får man flytta bilen istället.

Hur ni ska göra och vad ni tror på, det avgör ni själva.
*pettson* som alltid Mitt i prick, jag har haft bilar sedan 1965 o hjälpstartat ett antal
bilar. Min far som arbetade med Batterier inom miltären lärde mig exakt som du skriver.
Har aldrig råkat ut för nåt än peppar peppar...:-)
Ett fristående hjälpstartbatteri kan väl aldrig skada något, eller? I början av tråden restes varningar kring dessa också utan förklaring.
En fråga..
I mina ögon handlar de flesta gångerna om att man ger hjälp från ett batteri som sitter monterat i en annan bil, inte så många som har fräscha och fulla batterier stående i garagen och ännu färre som som har de med sig i bilen.
Olika personer har ju skrivit hur/var man ska koppla och det har ju blivt några olika alternativ, pol till pol, pol till kaross m.m. Skriv gärna om det gäller båda eller bara en av bilarna.
Var med om detta senario förra vintern, rätt eller fel, farligt eller säkert?
En kompis med en V70N behövde hjälp, jag hade min BMW330D som likt V70N har batteriet bak gömt under en massa plast. Han hade fullt med packning i bagaget och jag hade hundbur och hund. -20 grader och vi var inte så sugen på att tömma båda bilarna.
Vi testade att koppla mellan båda våra +plintar under huven och mellan chassi på båda bilarna. Alltså inte på batteriet på någon av bilarna. Rätt eller fel? Det fungerade och ingen fick några problem efteråt..
Om man läser instruktionsboken är det så man ska göra. Det är ju därför det sitter en lättåtkomlig +pol i motorrummet, så att man slipper slita ur ev. bagage och risken med att antända ev. knallgas elimineras dessutom.
Ja, teoretiskt tycker jag det borde funka. Men det viktigaste vid vanlig hjälpstart är att sista kopplingen sker så långt bort från batteriet som möjligt, pga av gnist-risk.
Alltså exempelvis plus till plus, sen minus till jord.
Sen tycker jag att det känns bra att ha hjälpande bilen avstängd under startförsöket, men jag har inga belägg för detta men det har alltid fungerat för mig.
Så denna tråd har varit en uppmuntrande läsning för mig! :D

Dock så har ingen nämnt största risken som i alla fall jag brukar se titt som tätt: Ta aldrig av plus och minus samtidigt! Folk tänker inte, de står vid sin bil efter lyckad hjälpstart, tar bort bägge kablarna från sitt batteri och tar sen bägge kabelkäftarna i samma hand, när andra ändarna fortfarande är kopplade på andra bilen! -Som gjort för en redig kortslutning!
2444ever skrev:@kinkytoys verkar vara en hen med huvet på skaft. Alla som hängt på jagrullar ett tag vet ju att det närmsta Camel kommit el är att han läst om AAA-batterier i Biltemakatalogen, och *pettson*, har han nånsin ens suttit i en bil?

Jag vet, ironi är inte så lämpligt på Internet, men det kliade i fingrarna lite där.

Vad gäller ämnet så uppskattar jag att få lite professionell kunskap. Jag som amatör tycker det är bättre att veta riskerna (även de sällsynta), att bedöma sprängningsrisken i ett enskilt fall överlåter jag åt proffsen, räcker för mig att veta att den finns. Nästa gång kommer det bli koppling till karossen och ansiktet bortvänt, kostar ju liksom inget, är inte ofta jag gör sånt här.

@*pettson*, det finns alltså en risk att skada elkomponenter?
Får väl bli 5-10 minuter med donatorbilen igång och sen koppla från och starta patienten nästa gång. Better safe than sorry som vi säger i Skåne.
du skriver själv att du är amatör och förmodar att du lär förbli så.. Ett tips är att teckna en assistans försäkring så proffsen kan komma ut och hjälpa dig.. :) det är det dom är till för och det är så vi håller sverige rullandes :) och köp inte några tunna kablar om du nu måste ha några att krama om :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]