Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Tycker redan det är ganska vanligt att bilar har släckta bakljus som det är idag. Men det är ju inte så att man upptäcker de snabbare för det.

Vore intressant att höra varför det är viktigt att synas när man bromsar/blinkar men inte i typ 95% av tiden då man kör utan att bromsa och blinka.
av S.t.r.a.n.D
Liberty liberty, världens största U-land. Vad har dom i denna tråden att göra? Dom är jätteduktiga som har haft det i massor av år.

Du skriver att det fanns mest motståndare här och du var tvungen att säga emot. För det första får du det att låta som att det är olagligt och för det andra: Har du hört talas om en egen åsikt! Alla får tycka precis vad dom vill, vad som är snyggast, vad som är mest praktiskt och vad som syns bäst. Det kan du aldrig säga emot.
Om nån inte gillar DRL, men låt han då inte gilla det. För du verkar ju älska det mer än livet så det går nog jämt upp.

Sen drar du återigen en jämförelse med importbilar som saknar halvljusautomatik, det är inte heller någon nyhet. Det har väl funnits i 10-tals år så det är inte speciellt nytt att det finns bilar som kör runt helt släckta.
av Upplyst
då har vi återigen detta att med dagens regler blir det ju lätt och smidigt att montera varselljus på importbilar, vilket ökar trafiksäkerheten, men om bakljus krävs så kommer antalet ombyggnader minska eftersom folk tycker det blir för dyrt, och då finns ju risken att det kan dyka upp bilar helt utan belysning på vägen, hur hanterar folk den situationen då när alla är vana med att allt ska lysa alltid...?
Användarvisningsbild
av joel80
Så p.g.a att det är riktigt jävla illa om folk börjar köra utan lysen över huvud taget så ska man tycka att det är okej med släckta bak? Det resonemanget håller jag inte heller med om.. Har man lagar som tydligt säger (som vi haft) att det måste vara belysning både bak och fram på bilar i landet så kommer majoriteten av bilarna att ha det. Har dom inte det (om man skulle haft kvar eller ta tillbaka regeln) får dom underkänt på besiktningen och får inte köra på svenska vägar.

Att inte alla bilar som säljs i Sverige nu längre har automatiskt tända lysen fram och bak tror jag kommer att slå tillbaka om ett antal år. Kanske svårt att mäta, men jag tror att det kommer bli en ökning av upphinnandeolyckor och köolyckor.
av rid54
Min högst personliga uppfattning är att detta ska regleras av staten, genom bestämmelser om fordon. Om inte ett fordon kan uppfylla kraven så måste det modifieras innan det kan registreras. Så har skett i många år rörande import av fordon utan någon ljusautomatik (de får den tillagd som anpassning till försäljningslandet). Den som privatimporterar får väl se till att följa reglerna som gäller för den årsmodell som importeras eller hur det nu styrs. Vad gäller avgaskrav etc finns väl inte mycket att resonera om, det är bara att följa reglerna... Om fordonen är så dumt byggda att det inte går att lägga till en automatisk tändning av några lampor undrar man ju hur det står till med konstruktionerna.
av *pettson*
Upplyst skrev:då har vi återigen detta att med dagens regler blir det ju lätt och smidigt att montera varselljus på importbilar, vilket ökar trafiksäkerheten, men om bakljus krävs så kommer antalet ombyggnader minska eftersom folk tycker det blir för dyrt, och då finns ju risken att det kan dyka upp bilar helt utan belysning på vägen, hur hanterar folk den situationen då när alla är vana med att allt ska lysa alltid...?
För att vara väldigt upplyst verkar det så att säga väldigt mörkt? Du har inte riktigt följt med hur bilbelysningen fungerat i vårt land och varför.
Du har närmare bestämt inte en susning av din argumentation att döma.
När fick vi halvljuslag?
Varför fick vi en halvljuslag?
Hur löste man det gällande slitage osv?
Fundera lite. Återkom.
av Upplyst
nej, jag ska inte fundera, jag är redan övertygad! och det verkar lönlöst att diskutera med hängsle&livrem-folk som har ljusmani...

och nej, det finns inga bestämmelser (inte förr i tiden heller) om att en bil måste ha körljusautomatik, så importbilar utan automatik blir godkända men sen läggs ju ansvaret över på föraren att tända ljuset, och det är isåfall bättre att montera DRL-ljus på importbilarna så det blir automatik åtminstone fram, än att inte ha nån automatik alls!
av llesrof
He he he... killen är ju underhållande :D Ena stunden skriver han att han har så skarp syn att han inte har problem att upptäcka bilar med släckta bakljus, inte ens i mörker. I nästa stund gör han retoriskt självmål och skriver han att det är svårt att se blinkers och bromsljus på bilar med tända bakljus. Han verkar ha lite problem med synen trots allt :roll:

Att jämföra Amerika med Sverige känns lika relevant som att jämföra amerikanska bilar med svenska bilar. Eller som att jämföra skit med hyggligt bra saker. I Amerika får de väl gå på väglinjen och göra märkliga rörelser för att visa att de inte druckit för mycket istället för att bara kolla dem med alkometer. Det känns ju inte så modernt. USA betraktar jag som fundametalistisk kristen stat med i många fall helt förlegade värderingar. Vad som händer och sker där kan gott stanna där och de skall inte på något sätt vara en norm för vår trafik.

Sedan blir jag lite trött på det där tugget om att vi svenskar måste ha både hängslen och livrem och att vi alltid måste vara så säkra. Exakt vad är det för fel på de? Min erfarenhet är dessutom att de som klagar värst på säkerhetstänkandet och att staten lägger sig i också är de som är först med att skylla ifrån sig på allt och alla när de inte klarar av att ta sitt ansvar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så ditt starkaste argumentet för DRL utan bakljus är att det blir lättare att bygga om importbilar?
Personligen tror jag inte det skulle göra någon direkt skillnad. Folk kommer ändå inte lägga pengar på detta om de inte måste.

Återigen: Varför år det viktigt att synas när man bromsar/blinkar men inte i typ 95% av tiden då man kör utan att bromsa och blinka?

"hängsle&livrem-folk som har ljusmani... " Tillhör man den kategorin för att man vill att bilen skall synas bakifrån?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tycker det är komiskt att någon, som förmodligen också skriver under ett annan namn i forumet väljer att registrera en ny användare på forumet bara för att tjata ljus, varför inte stå för sina åsikter med sitt vanliga nick i så fall?

Och om nu så inte är fallet kan man ju undra varför hen registrerat sig här över huvud taget om intresset inte är volvo eller bilar i allmänhet, utan bara ljus på bilar.

Trovärdigheten och förmågan att skapa intresse blir noll i mina ögon hur som helst.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 57

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]