Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mojja skrev: jag tycker det ska vara upp till var och en hur säker bil man vill framföra. Vad blir annars nästa steg Max antal hk i bilarna,alla bilar måste ha en viss drift då denna anses säkrare o.s.v?
Personskador kostar samhället massor med pengar och det går på våra skattesedlar. Den egna säkerheten är inte var och ens privatsak. Hästkrafter har knappast någon betydelse i sammanhanget. Olyckor med prestandabilar ovanliga, och dessa bilar är också säkra vilket ett antal uppmärksammade olyckor med Ferraris och liknande har visat.
Menar du att prestandabilar inte leder olyckstatistiken sett till hur många prestandabilar det finns på vägarna mot hur många olyckor dom orsakar? Sen ska det lommas ihåg att prestandabilar ofta inte rullar många månader och mil per år.

Ska vi inte passa på att totalförbjuda alla bakhjulsdrivna bilar utan senaste typ av antisladdsystem? Dom är ju rent livsfarliga på vintern.

Motorcyklar ska vi inte ens börja prata om dessa om några borde förbjudas då dessa kostar samhället otroliga pengar och endast är nöjesfordon.

Nej människan är skapt för att tänka själv och 98% klarar detta väldigt bra att resterande 2% behöver lagar,förordningar och tydliga instruktioner för att klara sig med livet i behåll tycker jag inte ska behöva drabba resterande 98%
Som jag skrev tidigare är det helt rimligt att originalmonterad säkerhetsutrustning skall fungera. Det är ingen svår gränsdragning. Det fylls hela tiden på med fler bilar i prisskiktet 10-25000. Köper man en bil i det prisskiktet får man vara beredd på att det när som helst kan uppstå något allvarligt fel som gör den olönsam att reparera, krockkudde eller något annat.
mojja, kan du inte bestämma dig om dina åsikter är extrem höger eller extrem vänster? Just nu flyger du fort fram och tillbaka mellan dom. Ganska underhållande läsning dock...

/Martin
mojja skrev:
jag tycker det ska vara upp till var och en hur säker bil man vill framföra.
Så om Pelle vill åka i 110 knyck utan ljus och bromsar så ska ingen bry sig om det!?
mojja skrev:
...enligt oberoende instans...
Och vad är Bilprovningen då? Är det bilägarna som bestämmer vad dom ska kolla? Nä, just det, dom är oberoende..
Variosboy skrev:
mojja skrev:
jag tycker det ska vara upp till var och en hur säker bil man vill framföra.
Så om Pelle vill åka i 110 knyck utan ljus och bromsar så ska ingen bry sig om det!?
mojja skrev:
...enligt oberoende instans...
Och vad är Bilprovningen då? Är det bilägarna som bestämmer vad dom ska kolla? Nä, just det, dom är oberoende..
När jag skrev oberoende instans menade jag att man inte längre är tvingad till Bilprovningen för att besiktiga sin min och att man numera har alternativ.

Som jag innan skrev bilar ska besiktigas så att dom inte är till fara för andra. Än idag går det tror jag att köpa bilar som saknar både antisladdsystem och krockkuddar.

Finns även småbilar som lupp,fiesta som är rena dödsfällor om du eller jag frontalkrockar med dom.
Folk ska själva välja hur mycket pengar och säkerhet är värt när det gäller dem själva tycker jag. Precis som folk får välja hur mycket sprit dom dricker och hur många cigg dom röker.

Visst vissa tål inte spriten men ska då resterande 90% tvingas leva som totalnykterister för att vissa inte förstår och har problem.

Angående pecka utan lysen så är han en risk för andra och ska därmed straffas och bilen beläggas med körförbud så där är vi överens.
MartinS skrev:mojja, kan du inte bestämma dig om dina åsikter är extrem höger eller extrem vänster? Just nu flyger du fort fram och tillbaka mellan dom. Ganska underhållande läsning dock...

/Martin

Igentligen inget av det. Men ska man skattas till döds ser jag gärna att man får något för pengarna den dagen det behovet innfinner sig annars kan man lika gärna låta folket behålla merparten av pengarna som dom förtjänat och bygga sin egen välfärd.

Som det är idag så skattas man ihjäl men den dagen man behöver samhällets hjälp är man en börda.
StringerBell skrev:Som jag skrev tidigare är det helt rimligt att originalmonterad säkerhetsutrustning skall fungera. Det är ingen svår gränsdragning.
Helt enkelt är det inte tycker jag, Hur ser gränsdragningen ut för originalmoterad säkerhetsutrsuning då? Blir det körförbud om något av detta inte fungarar till 100%
-Airbag
-Abs
-Antispinn
-Antisladd
-CitySafety
-SIPS
-BLISS
-DASS
-ACC
-OnCall
Eller ska några av dessa originalmonterade säkerhetsutrustningar vara undantagen?
Eftersom de inte är originalmonterade på alla märken (vilket airbag är) kan man inte lagstifta att de ska funka.
mojja skrev:
MartinS skrev:mojja, kan du inte bestämma dig om dina åsikter är extrem höger eller extrem vänster? Just nu flyger du fort fram och tillbaka mellan dom. Ganska underhållande läsning dock...

/Martin

Igentligen inget av det. Men ska man skattas till döds ser jag gärna att man får något för pengarna den dagen det behovet innfinner sig annars kan man lika gärna låta folket behålla merparten av pengarna som dom förtjänat och bygga sin egen välfärd.

Som det är idag så skattas man ihjäl men den dagen man behöver samhällets hjälp är man en börda.
Det kanske bara är jag då, men jag känner att jag får ganska mycket för pengarna? Jag har vägar att åka på, polisen jagar buset, brandkåren lär väl dyka upp om jag behöver den, min dotter går i skolan utan att det kostar mig en krona utöver skatten, min mor fick precis sina höfter opererade för några ynka hundralappar utöver skatten.

Ett samhälle utan statskassa med allt det ger oss skulle inte jag vilja leva i, jag tror faktiskt inte du menar det du säger, du behöver nog tänka ett par varv till kring ditt idealsamhälle.

Jag förstår inte riktigt varför jag ens bemödar mig med att argumentera kring detta, hela resonemanget är ju fjantigt.

/Martin
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

då behöver du en låssmed dom kan […]

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

760 tändningslås?