Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Tyvärr är det väldigt många som prioriterar sin plånbok och tror att man stannar snabbare bra för att man anpassar körningen till omständigheten...anpassa körningen det borde man väl alltid göra ..eller ? .
Det där får du allt förklara för jag hänger inte med alls ????

Bromssträckan ökar ju med kvadraten på hastigheten så även en liten sänkning av hastigheten minskar ju bromssträckan radikalt.

Sänker du hastigheten lite så stannar du på samma sträcka med dina friktionsdäck som du gör med lite högre fart med perfekta sommardäck, vad är det för konstigt med det.
Steff 99 skrev:Jag lovar att när älgen eller barnet hoppar ut framför så har jag större chans att få stopp, än den som kör på slitna vinterdäck mitt i sommaren..
Hur kan du lova det, killen som kör sakta men friktionsdäck stannar på precis samma sträcka som killen med sommardäck som kör lite fortare.

Varför utgår du alltid från att man alltid brassar på i maxfart hela tiden, man får väl anpassa farten till vilka grejer man kör på ?

Jag har ABCDE-kort och kör alla möjliga typer av fordon och man får ju anpassa sig till vad man kör för dagen. Hänger inte alls med på din liknelse om att man lika gärna kan köra omkring berusad på vägarna.

Jag tycker att man ska vara nykter på vägen för då kan man använda sitt förnuft och anpassa farten efter förutsättningarna.

.[/quote]
av Steff 99
Det största problemet med oss människor är att vi ibland inte förstår varandra, men de fysiska lagarna och våran egen fysiska begränsning är något vi inte rår på, men med teknikenshjälp kan vi som bilförare utnyttja de hjälpmedel som finns, bl.a ha bra däck, bra bromsar, köra opåverkade av olika droger, dessa faktorer förlänger oftast bromssträckan.(droger förlänger reaktionstiden) förlängd reaktionstid = längre stoppsträcka, dåliga däck = förlängd stoppsträcka , visst finns det ett sambamd
Kontentan är att även dåliga däck förlänger bilens färd innan stopp oavsätt hastighet, men självklart ökar stoppsträckan med hastigheten.
Men jag tolkar att du menar att man aldrig skall köra över 30-40 kmh med dåliga vinterdäck på sommaren, men frågan är om det inte borde vara mer lämpligt att ta cykeln istället och spara bränsle och där med pengar så att man har råd att ha riktiga däck på bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Men jag tolkar att du menar att man aldrig skall köra över 30-40 kmh med dåliga vinterdäck på sommaren, men frågan är om det inte borde vara mer lämpligt att ta cykeln istället och spara bränsle och där med pengar så att man har råd att ha riktiga däck på bilen.
Menar du på fullt allvar att bilen har samma stoppsträcka om jag kör 30-40 km/h med mina friktionsdäck som jag har om jag kör 100 km/h med mina sommardäck ????

Kikade just i AMS och enligt deras test skulle man behöva sänka farten från 100 km/h till 85 km/h för att få samma stoppsträcka på vått underlag. Och det var det värsta fallet man hittade.

Det var ändå det absolut bästa sommardäckat man kunde hitta, och ett mjukt nordiskt miljö-friktionsdäck. Med ett vanligt sommardäck och tex ett europesiskt däck var skillanderna mindre.

Så om trådskaparen slår av 10 km/h i fart så åker han lika säker som om han har nya sommardäck av normalkvalite på bilen.
Användarvisningsbild
av isak
det blir mycket snömos steff99,

verkar som många inlägg här är från nuvarande körskole-utbildning? ser en tendens när det finns en ÖVNINGSKÖRNING i trafiken? en lärare som gestikulerar o pratar i telefon, HAN borde istället påpeka att eleven har fel placering av bilen för att göra en högersväng! körskolorna i dag verkar fixera helt efter nollvisionen?? men samtidigt gäller det att få trafiken att flyta! det verkar B20 med flera ha fattat.

i dag verkar körkortsprovet vara bara fixerat med BILENS SÄKERHETSSYSTEM. finns faktiskt bilar o förare som inte har dessa men har en gedigen massa ERFARENHET. ni nyblivna förare kör ni bil med ratten? eller kör ni med bilens reaktion i olika lägen? väggrepp vatten is, snö, dimma??
isak
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Men jag tolkar att du menar att man aldrig skall köra över 30-40 kmh med dåliga vinterdäck på sommaren, men frågan är om det inte borde vara mer lämpligt att ta cykeln istället och spara bränsle och där med pengar så att man har råd att ha riktiga däck på bilen.
Menar du på fullt allvar att bilen har samma stoppsträcka om jag kör 30-40 km/h med mina friktionsdäck som jag har om jag kör 100 km/h med mina sommardäck ????

Kikade just i AMS och enligt deras test skulle man behöva sänka farten från 100 km/h till 85 km/h för att få samma stoppsträcka på vått underlag. Och det var det värsta fallet man hittade.

Det var ändå det absolut bästa sommardäckat man kunde hitta, och ett mjukt nordiskt miljö-friktionsdäck. Med ett vanligt sommardäck och tex ett europesiskt däck var skillanderna mindre.

Så om trådskaparen slår av 10 km/h i fart så åker han lika säker som om han har nya sommardäck av normalkvalite på bilen.
Du och andra får köra med vad du vill ...det gör nog varken till eller ifrån, med tanke på hur mycket skrot det rullar på vägarna.
Mitt inlägg var bara att, dåliga vinterdäck på sommar väglag är sämre än bra sommar däck...men var och en är salig i sin tro, bra man slipper träffa på dom värsta avarterna i trafiken när mej.
Användarvisningsbild
av isak
inte jag heller?
jag frågade definition på skrot? bil, däck eller förarkunskaper.
antalet meter stoppsträcka är en akademisk fråga i det totala sammanhanget?

möter hellre en AKTIV förare i en SKROTBIL, än en mobilpratande teoretisk förare med 19" 35 profildäck, av nyaste årsmodell med alla bokstavskombination- er av säkerhetshöjan--de som de inte vet hur de fungerar. har de dessutom familjen med kissnödiga barn som även kräver uppmärksamhet. ofta sitter det även en överlastad takbox!
Isak
Senast redigerad av 1 isak, redigerad totalt 0 gånger.
av CalleV70
Steff 99 skrev:Du och andra får köra med vad du vill ...det gör nog varken till eller ifrån, med tanke på hur mycket skrot det rullar på vägarna.
Mitt inlägg var bara att, dåliga vinterdäck på sommar väglag är sämre än bra sommar däck...men var och en är salig i sin tro, bra man slipper träffa på dom värsta avarterna i trafiken när mej.
Men Steff99, jag skrev tidigare att det finns alltid något som är bättre. Jätteenkelt att säga att något är bättre, men vad är tillräckligt bra? Mina nya sommardäck är bättre på väta än dina halvslitna.Ska du byta efter 500 mil för att ha det bästa? Nä! Är dina halvslitna bättre än nya friktionsdäck?? Omöjligt att svara på. Skillnaden melllan däcken är ganska små. Import, lågpris sämre än premium. Jag stannar fortare på mina friktionsdäck än du på nya sommardäck när du samtidigt pratar i mobiltelefon!!
Så, det är mer upp till föraren hur det blir på vägarna.
av llesrof
"Hur kan du lova det, killen som kör sakta men friktionsdäck stannar på precis samma sträcka som killen med sommardäck som kör lite fortare."
Det går utmärkt att försvara sin ståndpunkt om lämpligheten, eller olämpligheten i det här fallet, i att köra med slitna friktionsdäck på sommaren, genom att säga att man anpassar hastigheten. Jag tror helt enkelt inte att de som påstår detta i kör i 100 Km/tim på 110-sträckorna bara för att ha marginalen på sin sida. Men det låter ju bra när man snackar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.