- tis 20 apr 2010, 20:32
Bromssträckan ökar ju med kvadraten på hastigheten så även en liten sänkning av hastigheten minskar ju bromssträckan radikalt.
Sänker du hastigheten lite så stannar du på samma sträcka med dina friktionsdäck som du gör med lite högre fart med perfekta sommardäck, vad är det för konstigt med det.
Varför utgår du alltid från att man alltid brassar på i maxfart hela tiden, man får väl anpassa farten till vilka grejer man kör på ?
Jag har ABCDE-kort och kör alla möjliga typer av fordon och man får ju anpassa sig till vad man kör för dagen. Hänger inte alls med på din liknelse om att man lika gärna kan köra omkring berusad på vägarna.
Jag tycker att man ska vara nykter på vägen för då kan man använda sitt förnuft och anpassa farten efter förutsättningarna.
.[/quote]
Steff 99 skrev:Tyvärr är det väldigt många som prioriterar sin plånbok och tror att man stannar snabbare bra för att man anpassar körningen till omständigheten...anpassa körningen det borde man väl alltid göra ..eller ? .Det där får du allt förklara för jag hänger inte med alls ????
Bromssträckan ökar ju med kvadraten på hastigheten så även en liten sänkning av hastigheten minskar ju bromssträckan radikalt.
Sänker du hastigheten lite så stannar du på samma sträcka med dina friktionsdäck som du gör med lite högre fart med perfekta sommardäck, vad är det för konstigt med det.
Steff 99 skrev:Jag lovar att när älgen eller barnet hoppar ut framför så har jag större chans att få stopp, än den som kör på slitna vinterdäck mitt i sommaren..Hur kan du lova det, killen som kör sakta men friktionsdäck stannar på precis samma sträcka som killen med sommardäck som kör lite fortare.
Varför utgår du alltid från att man alltid brassar på i maxfart hela tiden, man får väl anpassa farten till vilka grejer man kör på ?
Jag har ABCDE-kort och kör alla möjliga typer av fordon och man får ju anpassa sig till vad man kör för dagen. Hänger inte alls med på din liknelse om att man lika gärna kan köra omkring berusad på vägarna.
Jag tycker att man ska vara nykter på vägen för då kan man använda sitt förnuft och anpassa farten efter förutsättningarna.
.[/quote]
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.