Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag tycker att den är trevligare än 2.5FT och att den -med min körstil- är mer körbar. Gillar karaktären hos diesel, den säger "mera motor" i mina öron och min känsla, FT:n känns mer symaskin, tyst, ja, vibrationsfri, ja, tråkig, ja.. Smaken är som baken..
Att FT:n är snabbare har jag inte sagt något om, klart den är det, men hur som haver tyckte jag inte om den.
av Steff 99
Variosboy skrev:Jag tycker att den är trevligare än 2.5FT och att den -med min körstil- är mer körbar. Gillar karaktären hos diesel, den säger "mera motor" i mina öron och min känsla, FT:n känns mer symaskin, tyst, ja, vibrationsfri, ja, tråkig, ja.. Smaken är som baken..
Att FT:n är snabbare har jag inte sagt något om, klart den är det, men hur som haver tyckte jag inte om den.
Jag tycker också mer om dieselkaraktären när det gäller vridmomentet, MEN... Volvo:s dieslar tillhör inte de tystaste precis, det är lite Mercedes 200D taxi från -70 talet varning för motorljud när man accelererar.
Där har man missat något när man skruvade ihop dessa dieselmotorer.
av Sharkbait
poseidon skrev: Därför att förbrukningen ökar om du kör på E85. Har pratar vi om km/l ev. inte km/kr.

Så vad är anledning till att förbrukningen öka på E85 per varje mil?

Mvh
av Sharkbait
MattiasD skrev:
Sharkbait skrev: Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.
Alltså så står man med ena foten i det "miljövänliga" drivmedlet och med den andra foten i BF95 som är en "miljöbov" för att sedan välja det drivmedlet som är billigast för stunden oavset om det är E85 eller BF95! Det är så man värna om miljön när man har Flexifuel bil.

Mvh
Ja, vi har redan konstaterat att svensson räknar kronor och ören vid macken. Det är inte flexifuelbilarnas fel, inte bränslets fel, att svensson skonar sitt konto hellre än miljön och hälsa. Därför måste det alltid vara billigast att köra på det minst miljöbelastande bränslet. Varför tror du dieselbilarna har fått en uppsving? Svensson tror sig spara pengar förstås men där kan han troligtvis kännas sig blåst då diesleln kommer att kraftigt stiga i pris då vi går in i högkonunktur. +20 öre i tisdags, +20 öre igår, det är bara att hålla i hatten.

Nu pratar vi om miljöbilar och tydligen av någon konstig anledning så klassas Flexifuel som miljöbil och den är subvetionerad som miljöbil. Med miljöbilar så skall vi bort från fossila bränslen men med Flexifuel så kan man fortfarande stå och fylla tank på tank med BF95 i sin Flexifuel, om priset är rätt!

Jag kan inte förstå hur man kan klassa Flexifuelen som en miljöbil när man inte ens kan garantera att de drivs enbart på E85 utan även på BF95 som miljöbilar skall ta avstånd ifrån! Att klassa en bil som miljöbil bara för att den har möjlighet att drivas på E85 men folk kan lika gärna fylla tanken med BF95 hela tiden istället.

Ang dieselpriset så tycker jag att 12,16kr/L är inte så farligt! Liter priset är ifrån idag.

Mvh
av Sharkbait
erc skrev:
Sharkbait skrev: Låter mest som man är ute efter en subvention på de flesta punkterna!
Visst dieseln är dyrare i inköp ny! Om du kör mycket så "tjänar" du in det!
Att påstå att man minska oljeberoendet köper jag inte. Hade man haft en renodlad E85 bil så fine!
Du har inte förstått varför det sitter en motorvärmare org från Volvo på dieslarna?

Mvh
Men du... Du undrade varför det köps flexifuelbilar idag. Jag listade några tänkbara orsaker.

Det är väl fullständigt självklart att totalekonomin i en bilaffär är av vikt vid valet. Kalla det subventioner eller vad du vill - en miljölbil (E85, snålbensin, snåldiesel, gas, hybrid eller vad det nu än är) åtnjuter allehanda förmåner.

De som inte kör mycket har ingen anledning att betala 30000 mer för en bil bara för att få den med dieselmotor. För dessa kan en E85 vara lockande.

Vadå renodlad E85-bil?! Du menar en som inte gick att köra på BF95? Skulle du bli glad då?

Jo, tänk för att jag förstår det där med motorvärmare. Men jag förstår inte varför du hakar upp dig på att alternativet till en flexifuelbil ska vara diesel?!

Om du hade läst hela mitt svar hade du sett att jag längst ner skrev att jag precis köpt en dieselbil. Som komplement till min flexifuelvolvo. Läskigt va? Lite som att vara homo och hetro samtidigt? :)

1. Miljöbilar är subventionerad och det är inget som jag har hittat på eller "kallar" det för utan det är så!

2. Det skiljer inte 30,000kr på en diesel från Volvo!

3. Om jag skulle bli glad? Vad har det med saken att göra? Våran miljö skulle bli glad om Volvo erbjöd en ren E85 bil istället för Flexifuelen!

4. Vart har jag skrivit att enbart dieseln är ett alt till Flexifuelen?

5. Jag bryr mig inte varken om du är homo eller hetro. Din sexuella läggning har inget med diskussionen att göra.

Mvh
av Sharkbait
Sharkbait skrev:
KKR skrev: Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.
Alltså så står man med ena foten i det "miljövänliga" drivmedlet och med den andra foten i BF95 som är en "miljöbov" för att sedan välja det drivmedlet som är billigast för stunden oavset om det är E85 eller BF95! Det är så man värna om miljön när man har Flexifuel bil.

Mvh
Jag tror du skall vara försiktig med att generalisera. Att många gör som du skriver är inte anledning att "dra alla över en kam". Om du varit med på detta forum ett tag så vet du att det aldrig har runnit en droppe BF95 genom mitt tankrör sedan jag köpte bilen ny i Oktober-09. Så det var inte därför jag skrev om prisskillnaden E85/BF95. Att jag skrev mitt inlägg, som du citerat, berodde på att det kan vara så att den trend som många tror skall komma kan ha börjat.
Kanon att du fyller din Flexifuel med enbart E85!! :-)-)

Mvh
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Arese skrev:Min fru hämtade ut sin nya V70 2,4d härom dagen och vi har fortfarande kvar hennes gamla 2,5FT -09 (200hk) så jag har haft möjlighet att reflektera lite över skillnaderna på bilarna.

Igår körde jag 25 mil i dieseln och satte mig sedan direkt i FT:n och körde en sväng för att få en bra bild av skillnaderna. I mina ögon ger FT-motorn hela bilen en mer exklusiv känsla, den går mjukare, har trevligare ljud, bredare och mer harmonsikt register och är snabbare. Bilen blir också enklare att köra mjukt, den känns helt enkelt dyrare och mer genomarbetad. Fördelen med dieseln är såklart att den är snålare samt att den är snabbare i vissa "in gear acceleration" intervall, ex vis 50-70 km/h på trean.

Så för mig är valet lätt om man bortser från ekonomin, FT:n är den klart trevligare bilen. Vilken bil som är ekonomiskt mest gynnsam får man nog räkna på från fall till fall.

Mvh
Arese
Ja och den nya har ju 231 hästar och 340 Nm och en växellåda där den nya 6:an ligger på låga 1500 varv vilket är lägre än den gamla. Jag älskar den. Kommer gråta den dagen Skövde slutar tillveka dessa femmor. Så otroligt trevlig motorgång och OK pulver i ett brett register.

Man kan t.ex. jämföra 2,5FT original i diagrammet nedan

http://www.polestar.se/media/v70_25ft_2010_manuell.pdf

Med 2,4D original.

http://www.polestar.se/media/v70_24_manuell.pdf

De har exakt samma max-vridmoment (340Nm) men 2,4D har det i begränsat område mellan 1800 och 2700. 2,5FT har det helt plant mellan 1800 och 4800 varv. Effekten är faktiskt ganska lika över 2000 varv men vid 3000 varv kroknar 2,4D medan FT:n fortsätter till ca 4800 varv där den planar ut. Fördelen för 2,4D är under 2000 varv.

Så jag kan bara delvis hålla med om där med låga varv. Men visst under 2.000 härskar 2,4D. Fördelen med dieseln får du med automatlådan tycker jag. Då märks inte det smalare registret lika mycket.
av erc
Sharkbait skrev:
erc skrev:
Sharkbait skrev: Låter mest som man är ute efter en subvention på de flesta punkterna!
Visst dieseln är dyrare i inköp ny! Om du kör mycket så "tjänar" du in det!
Att påstå att man minska oljeberoendet köper jag inte. Hade man haft en renodlad E85 bil så fine!
Du har inte förstått varför det sitter en motorvärmare org från Volvo på dieslarna?

Mvh
Men du... Du undrade varför det köps flexifuelbilar idag. Jag listade några tänkbara orsaker.

Det är väl fullständigt självklart att totalekonomin i en bilaffär är av vikt vid valet. Kalla det subventioner eller vad du vill - en miljölbil (E85, snålbensin, snåldiesel, gas, hybrid eller vad det nu än är) åtnjuter allehanda förmåner.

De som inte kör mycket har ingen anledning att betala 30000 mer för en bil bara för att få den med dieselmotor. För dessa kan en E85 vara lockande.

Vadå renodlad E85-bil?! Du menar en som inte gick att köra på BF95? Skulle du bli glad då?

Jo, tänk för att jag förstår det där med motorvärmare. Men jag förstår inte varför du hakar upp dig på att alternativet till en flexifuelbil ska vara diesel?!

Om du hade läst hela mitt svar hade du sett att jag längst ner skrev att jag precis köpt en dieselbil. Som komplement till min flexifuelvolvo. Läskigt va? Lite som att vara homo och hetro samtidigt? :)

1. Miljöbilar är subventionerad och det är inget som jag har hittat på eller "kallar" det för utan det är så!

2. Det skiljer inte 30,000kr på en diesel från Volvo!

3. Om jag skulle bli glad? Vad har det med saken att göra? Våran miljö skulle bli glad om Volvo erbjöd en ren E85 bil istället för Flexifuelen!

4. Vart har jag skrivit att enbart dieseln är ett alt till Flexifuelen?

5. Jag bryr mig inte varken om du är homo eller hetro. Din sexuella läggning har inget med diskussionen att göra.

Mvh
Du läser uppenbarligen bara vartannat ord i inläggen. Eller, som vissa säger, du läser som fan läser bibeln. :)
av Sharkbait
Guligan skrev:
Sharkbait skrev:
Guligan skrev: Ja, det är väl det som är poängen med att välja en Flexifuel, att den är körbar på två bränslen. Just nu är det återigen mer fördelaktigt att välja E85, och det kommer säkert synas i försäljningsstatistiken.

Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.

Mvh
Jag väljer det drivmedlet som blir billigast och det står jag för! Det är min arbetsgivare som betalar drivmedlet och jag väljer det för företaget billigaste alternativet.

Jag tankar just nu E85, det hade jag inte kunnat göra om jag istället haft en 2,5T som var mitt alternativa bilval om du läser längre tillbaks i tråden. Därav är Flexifuel bra.

Men andra ord så passade det rätt så bra in på dig det som jag skrev tidigare! Att tänka med plånboken istället för vad som är bäst för miljön. Flexifuel är inte bra för miljön när priset för BF95 sjunker för då tankar de flesta det som är billigast på skylten!

Mvh
av roxette
Grundpriset på volvocars.se för 2,5FT är 307.900 och för 2,4D 305.000, men då är redan FT:n i Keneticutförande medans 2,4D är en grundbil. Man får således lägga på 9.900 på 2,4D för att kunna gämföra priserna, och då är FT:n 7.000 billigare. :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20
Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kamr[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]