semmelman skrev:Tja i linje med det jag sagt om bult så säger jag och fortsätter säga rondell då det är många fler som säger så, och dessutom mer språkligt korrekt då cirkulationsplats är så onödigt långt, tänk er en roman där författaren skriver att "kärleksparet stämt träff vid cirkulationsplatsen i centrala delarna av tätorten" istf för "de sågs vid centrumrondellen".... alltså även där är det femton överbetalda myndighetsherrar som vill göra skäl för sina löner och sitter och hittar på ord som inte har nån verklighetsanknytning bland folket, folket som gör språket. De vill ju att vi ska säga motorfordon istället för bil, skruv istf bult, cirkulationsplats istf rondell, ja så kan vi säkert hålla på ett bra tag. :D
Men för smärgelduk och slipa på trä är det väl olika typer av slippapper, ganska smart att särskilja dem åt? För trä finns rubank/hyvel och för metall fräs/svarv...
För metall... fräs, svarv, chiphyvel och ett antal olika hyveltyper till. Jodå man hyvlar även metall. ;-//
Men skönlitteratur har ju inget med facklitteratur att göra så varför du tänker på så sätt att du blandar dom vet jag inte?
Visst ser raden fånig ut som du beskriver den, utan tvekan.
Men har du fundera på hur ett länkarmsbyte skulle se ut i samma skönlitterära ordbajseri? Du börjar med att köra in bilen i det rödmålade garaget med dom vita sköna knutarna, liggandes bland böljande åkrar på den gyllene östgötaslätten. Garaget har anor sedan tidigt 80tal, idyllen du byter i andas frihet och en smula fuktig betong. Utan vidare svingar du fram det väl uttänkta bytesdonet för att sakta, sakta utan att repa smeker det över hjulets gummi för att se hur det passar i mitten. Som den man du är låter du gravitationen ihop med synkroniserade rörelser lossa på hjulet lite grand. Lika svepande glider du bak för att utan tvekan hämta domkraften.
Du låter domkraften sakta sakta smeka sej in under bilens rundade former tills den hittar en punkt där den passar. Du bestämmer dej för att visa din manlighet och skruvar sakta upp domkraften.
Det lär bli 108 sidor med blaj och egentligen ingen anvisning alls på hur du ska göra, med vad du ska göra nåt, och vart du ska göra det.