Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Dammar av en gammal tråd...

Nu har man en egen VCT2000 å kan felsöka hur mycket man vill utan att det kostar en krona..

:D

.
av Stimo
Grattis, de har jag me. VCT2000 och Vadis 2005A Svensk... De é helt oslagbart!
av zenobia
Stimo skrev:Grattis, de har jag me. VCT2000 och Vadis 2005A Svensk... De é helt oslagbart!
Sambon trodde nog att man var knäpp igår kväll. Satt ute i bilen med minus 13 grader och fipplade runt i Vadis som en småunge i en godisbutik.

Dock slog det mig att Volvo inte tillåter speciellt många ändringar utan att man köper deras programvara via nerladdning. En simpel sak som hur backspegeln skall bländas av borde ju gå att lösa utan att man laddar ner nya program i bilen.

Känns som att dom blivit lite väl sugna på extra-pengar där...

Men VCT-2000, en bärbar dator & Vadis 2005A var en trevlig julklapp i efterskott...
8)
av Steff 99
Denna tråd har varit lika lång som produktutvecklingen är på exempelvis VADIS.så frågan eller påståendet att Volvo är väl sugna på att tjäna pengar är irrelevant , självklart vill man ha hem utvecklingskostnaden på det man utvecklat i mjukvaran, det kan oftast tyckas att "det tar ju bara 5 min " så är det fixat.
Men det kanske tagit 10.000 mantimmar att utveckla och funktionstesta. Eller så kar man köpt rättigheten av en leveratör, i detta kan det finnas licenskostnader som vi som kund aldrig ser eller vet.
De kostnaderna vill man få hem , samt en vinst på detta.
Ren o skär marknadsekonomi.
av Stimo
Jo visst, men vi då? Vi stackars låginkomstagande pirater då? Varför tänker dom inte på oss?? ;-)
av zenobia
Steff 99 skrev:Men det kanske tagit 10.000 mantimmar att utveckla och funktionstesta.
10.000 x 1.200 = 12.000.000 kr - det är småpengar i sammanhanget.
Det lilla bolag som jag arbetar på la 3 miljoner på vår senaste webbshop.

Antalet kunder som vår webbshop vänder sig till är betydligt mindre än kontaktytan som Volvo har med Vadis.
Volvo CCs vinst ett kvartal överstiger vida vår totala årsomsättning.

Så jag hävdar med en dåres envishet att detta är småpengar för Volvo CC och att dom tjänat in dom pengarna och lite till för länge sedan.
av Steff 99
Jag skrev att det KAN ha kostat ..det var ingen påstådd sanning.....
Men hur som helst är det alltid mer intäkter som skapar vinster, inte ens en webbshop klar sig utan merintäkter och tar tacksamt emot denna extar intäkt
Produktutveckling inom ex.vis inom fordonsindustin är mer kostnadsdrivande än inom webb kan jag tänka mej...tror inte att man skulle få en återkallelse eller stämning på sig om webbsaiten går ner ...men slutar bromsarna att fungera så kan det bli dyrt, speciellt om det händer i USA med personskada som följd..
Men Ok! Det är alltid lätt att handla i någon annans plånbok.
Men återigen ...marknaden styr och vinstmarginalen är det som räknas..oavsett om det är ett enmansföretag eller en koncern
Användarvisningsbild
av CarMan
även om det bara tog 5 min att utveckal en mjukvara, så är vu volvo ett företag o ingen välgörenhets inrättning, så dom är väll inte dumare än att dom tar betalt för grejorna!
av matte75
Hur mycket kostade VCT2000, och vart köpte ni den?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]