- fre 01 feb 2019, 11:51
#1296387
Pengarna ska in, på något sätt. Kör vi inte på bensin eller diesel, utan på el, då kommer elbilarna att beskattas så uttaget blir (minst) likvärdigt det vi har idag. Risken är ju att den enklare mekaniska konstruktionen på en elbil minskar verkstadsarbetena, på vilka det tas ut moms av privatpersoner. Men det blir ju bara en förflyttning av skatteuttaget, så det spelar ingen roll.
Ett annat bekymmer med dagens elnät är att de är som starkast i industriområdena. Men där står bilarna på dagarna, när belastningen på de näten redan är hög. På kvällen, när industrierna lugnat ner sig, då står elbilarna i bostadsområden, som ofta har relativt klena nät. Det spelar ingen roll så länge elbilarna är få, men kommer att få betydelse när alla ska ha en. Det måste installeras laddare som kan prata med varandra, så att man kan fördela tillgänglig effekt på nåt vettigt sätt. Men även då finns det förstås en gräns för vad som kan göras. Speciellt kalla vinterdagar, när elvärmen ska hålla husen beboliga också.
Det är naturligtvis så att vi inte kan hålla på att skita ner planeten i den omfattning vi gör, men naiviteten inför de utmaningar en massiv eltransportsektor innebär, eller ibland den närmast religiösa önskan att sopa alla frågeställningar och problem under mattan, den är skrämmande. Det är som när DDT uppfanns. Jättebra, nu har vi aldrig någonsin några bekymmer med insekter och annat skit längre.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.