Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Elbilen har ju en bit kvar till förbränningsmotorns laddningsprestanda. Ett batteri som väger ca 70kg laddat med energi för ca 100mils körning och som kan laddas på ca 3 min.
Kommer elbilar någonsin nå liknande siffror?
Kena skrev:Googlade lite snabbt på energiinnehållet i bensin och står lite olika men det är ca 9-10 kWh/liter. Med det energiinnehållet och med den lilla mängd som omvandlas till rörelseenergi i en ottomotor, skulle det vara mer energieffektivt att i någon slags motor som går med optimalt energieffektivt varvtal och optimal rening generera el istället till en elbil ???

Jag menar en ottomotorbil i stadstrafik går ju sällan under en körcykel på optimalt varvtal....
Skulle man tex ha motorn hemma eller så kan ju överskottsvärmen användas till att värma huset. Bara en hypotetisk tanke eftersom vi ska bort från fossilt bränsle.
Finns ju miljoner saker som vi kan spara in på vad vi verkligen gör med elen så det blir mer över till elbilsladdning. Förbjuda eluppvärmning inom fjärrvärmenät tex och det inkluderat värmepumpar. Gatubelysning längs vägar där gående inte vistas, alla bilar har egen belysning (utsatta bitar tex rondeller och korsningar undantaget). Osv osv.
I ett test till nått tv-program så testade man att köra en medelstor dieselbil på samma mängd diesel som man också använde för att ladda en elbil med via ett rätt enkelt dieselaggreggat. Elbilen kom längre sträcka. Det var dock inte många procent längre.. Men skulle man förbränna diesel på ett bättre sätt i ett "kraftverk" kan man nog få upp effektiviteten en bra bit från ett dieselaggreggat, samt minska utsläppen... Och som du skriver, kanske kunna ta vara på värmen också.

Även med kolkraftverk blir en elbil renare under sin livstid. https://www.bloomberg.com/news/articles ... nd=premium

Fjonsson skrev:Elbilen har ju en bit kvar till förbränningsmotorns laddningsprestanda. Ett batteri som väger ca 70kg laddat med energi för ca 100mils körning och som kan laddas på ca 3 min.
Om man skulle kunna tanka bensinbilen hemma direkt i garaget under natten så man hade för hela nästa dags resa, samt att milkostnaden för det inte blev mer än ett par kronor, med förnyelsebar bensin, samt utveckla en motor som inte är så slö på låga varv, då kanske bensinbilen skulle kunna bli populär framöver. Men det kommer vi nog inte få se.. Så den är nog rätt död inom 10 år. ;)

2025 har vi hälften elbilar i nybilsförsäljningen.. Det har jag tjatat om sen 2015.. Jag ser att ökningen fortfarande är i takt med det.. Några år senare är elbilen helt dominerande. (I försäljningen.. I hela bilparken tar det lite längre tid..)
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:Elbilen har ju en bit kvar till förbränningsmotorns laddningsprestanda. Ett batteri som väger ca 70kg laddat med energi för ca 100mils körning och som kan laddas på ca 3 min.
Om man skulle kunna tanka bensinbilen hemma direkt i garaget under natten så man hade för hela nästa dags resa, samt att milkostnaden för det inte blev mer än ett par kronor, med förnyelsebar bensin, samt utveckla en motor som inte är så slö på låga varv, då kanske bensinbilen skulle kunna bli populär framöver. Men det kommer vi nog inte få se.. Så den är nog rätt död inom 10 år. ;)

2025 har vi hälften elbilar i nybilsförsäljningen.. Det har jag tjatat om sen 2015.. Jag ser att ökningen fortfarande är i takt med det.. Några år senare är elbilen helt dominerande. (I försäljningen.. I hela bilparken tar det lite längre tid..)
Det är ju skillnaderna i laddprestanda som gör att elbilen har svårt att komma loss. Den behöver hjälp med subventioner.
Har inte räknat på det men vad skiljer det mellan el och diesel i kostnad per km om man räknar kostnaden utan skatter? Kostar inte diesel ca 3-4 spänn att producera och det kommer man knappt två mil på.
Fjonsson skrev: tor 31 jan 2019, 14:05 Elbilen har ju en bit kvar till förbränningsmotorns laddningsprestanda. Ett batteri som väger ca 70kg laddat med energi för ca 100mils körning och som kan laddas på ca 3 min.
En liter bensin innehåller (googlade lite efter den faktan) ca 9kW/liter. 70 liter X 9kW =630 kWh för att ta sej typ 100 mil. En Tesla S behöver 1,8 kWh/mil eller 180 kWh för 100 mil.

Har inte förbränningsmotorn lite lite kvar till elbilens energianvändande om vi nu ska använda vår energi sparsamt?
Men visst, vi ställer inte om till elbil över en natt vare sej batterimässigt eller laddningsmässigt.
Fjonsson skrev: Det är ju skillnaderna i laddprestanda som gör att elbilen har svårt att komma loss. Den behöver hjälp med subventioner.
Har inte räknat på det men vad skiljer det mellan el och diesel i kostnad per km om man räknar kostnaden utan skatter? Kostar inte diesel ca 3-4 spänn att producera och det kommer man knappt två mil på.
Elpriset består av störst del skatt den också.

Utan skatt och moms hamnar vi på runt 35-50öre/kwh... typ 60-100 öre per mil.. lite beroende på elavtal och förbrukning.
Säljpriset innan moms och skatter på bensin ligger på 5-6kr.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-sta ... sinpriser/
joel80 skrev: tor 31 jan 2019, 12:52
Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
Inte för jag har stort förtroende för politiker, men jag tror nog att det görs någon form av "skatteväxling" om, och när, det införs kilometerskatt på bilar med förbränningsmotor. Det har ju, åtminstone tidigare, varit så att man försökt jämställa de olika energislagen i skattehänseende. Jag var med på 80-talet när man fördubblade energiskatterna på LPG för att det var för gynnsamt att köra på det.
Pengarna ska in, på något sätt. Kör vi inte på bensin eller diesel, utan på el, då kommer elbilarna att beskattas så uttaget blir (minst) likvärdigt det vi har idag. Risken är ju att den enklare mekaniska konstruktionen på en elbil minskar verkstadsarbetena, på vilka det tas ut moms av privatpersoner. Men det blir ju bara en förflyttning av skatteuttaget, så det spelar ingen roll.

Ett annat bekymmer med dagens elnät är att de är som starkast i industriområdena. Men där står bilarna på dagarna, när belastningen på de näten redan är hög. På kvällen, när industrierna lugnat ner sig, då står elbilarna i bostadsområden, som ofta har relativt klena nät. Det spelar ingen roll så länge elbilarna är få, men kommer att få betydelse när alla ska ha en. Det måste installeras laddare som kan prata med varandra, så att man kan fördela tillgänglig effekt på nåt vettigt sätt. Men även då finns det förstås en gräns för vad som kan göras. Speciellt kalla vinterdagar, när elvärmen ska hålla husen beboliga också.

Det är naturligtvis så att vi inte kan hålla på att skita ner planeten i den omfattning vi gör, men naiviteten inför de utmaningar en massiv eltransportsektor innebär, eller ibland den närmast religiösa önskan att sopa alla frågeställningar och problem under mattan, den är skrämmande. Det är som när DDT uppfanns. Jättebra, nu har vi aldrig någonsin några bekymmer med insekter och annat skit längre.
SvenB skrev:
joel80 skrev: tor 31 jan 2019, 12:52
Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
Inte för jag har stort förtroende för politiker, men jag tror nog att det görs någon form av "skatteväxling" om, och när, det införs kilometerskatt på bilar med förbränningsmotor. Det har ju, åtminstone tidigare, varit så att man försökt jämställa de olika energislagen i skattehänseende. Jag var med på 80-talet när man fördubblade energiskatterna på LPG för att det var för gynnsamt att köra på det.
Jag menade att det isåfall troligen införs kilometerskatt på alla personbilar.. Även elbilar. De blir då lite dyrare per mil med elbil än de typ 2kr/mil man betalar i drivmedel idag.. Men för bilar som går på bensin och diesel blir det ju ännu dyrare per mil.

Än så länge finns det dock inga politiker som jobbar för det här utan det handlar ju om så kallade experter som uttalat sig om hur dom tror det kan bli k framtiden. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Letar oljetryckmätare

EU, Tullverket och Sveriges regering får all[…]

Förargligt, stulna navkapslar

De är tydligen stöldbegärliga. Som […]

Motorhuv öppen?