Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Camel skrev:
http://www.expressen.se/nyheter/avskydd-och-alskad-pekas-ut-som-minister/ skrev:– När man sitter och jobbar i en kommun så slår man till slut i taket i den bemärkelsen att det alltid någon lag eller förordning som gör att vi inte kan göra den avställning som behövs. Då kliar det i fingrarna att få ändra de här reglerna.
Vi verkar slippa Helldén som minister.
av Tompan60
Tack och lov blev inte Daniel Hellden infrastrukturminister. De hade gjort att hela landet blivit fullt med lådcyklar mm. tokerier som denne man har kommit på...

Nästa val så kommer denne man att placeras på historiens soptipp för politiker utan verklighetsuppfattning..
Användarvisningsbild
av SvenB
Tompan60 skrev: mån 21 jan 2019, 12:08 Tack och lov blev inte Daniel Hellden infrastrukturminister. De hade gjort att hela landet blivit fullt med lådcyklar mm. tokerier som denne man har kommit på...

Nästa val så kommer denne man att placeras på historiens soptipp för politiker utan verklighetsuppfattning..
Det hoppades vi ju på i senaste valet också. Men hoppet är det sista som lämnar människan. Men det skulle inte bli förvånande om Helldén byter parti, om MP åker ur riksdag/Stockholms kommunfullmäktige. Jag håller till en del i Gnesta. Där hade de Helldén tidigare. De säger att exporten till Stockholm är den mest lyckade export de gjort. :-)
av FreddanNo1
FreddanNo1 skrev: mån 21 jan 2019, 13:22 Lite kul är det med miljözoner och reglerna. Min Volvo 850 bensin 1995 lät jag bilprovningsstationen Dekra i Sverige miljöprova för några år sedan inför resa till Tyskland. Till min stora förvåning klarar bilen högsta miljöklass för miljözoner i Tyskland, alltså Grön Dekal med siffran 4. Med min bil får jag alltså köra i alla innerstäder i Tyskland. Fattar inget, men så är det. Helt sant!
Men fattar inte hur de tänker i Stockholm. Vill man bo i lantluft kan istället välja att bo en kvart eller så bort med pendeltåget. Förutom att man får lantluft blir boendekostnaden klart lägre på köpet. Eller man kan bo större eller lyxigare för samma pris. I en stad är det alltid trångt och det blir sämre luft och det luktar pekka överallt och lukten sprider sig även till lägenheterna (fast de som bor där är nog så vana vid lukten). Jag själv illa av lukten och undviker större städer om jag kan.. Och mer sjukdomar och ohälsa är det i städer och mer kriminalitet och olika icke önskvärda typer drar sig dit. Det har alltid varit så, även på medeltiden och kommer alltid att vara så. De som bråkar om detta gjorde ju bäst i att flytta ut från centrum så är deras problem löst. Hindrar man folk från att köra bil i centrum blir staden segregerad. Har man jobbet, affärer och fritidsintressen en bit bort bara så funkar det utan bil. Men alla är inte i den situationen.
Har varit en gång (inbjuden) till ett "sjukt märkligt" gym som ligger i övervåningen till Centralstationen i Stockholm. Kommer inte ihåg vad det hette bara. Det är ett halvhemligt gym för yppersta överklassen eller de som vill betala max för gymkort. Där kändes också lukten från stan och svettlukt också. Fast de som var där var trevliga och de flesta pratade med varandra. Men det var lite trångt och opraktiskt gym, speciellt för den kostnaden. Tänkte på det att när de väljer att lägga sådana belopp på gymkort så kan de istället köpa en gård på landet och inreda ett gym själva och får fräsch luft.
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: lagat citering
av Alexas
Det är bra med miljözoner. Jag får uppfattningen av att de flesta som skriver här och är kritiska inte ens berörs?

Hur som. Miljözoner på vissa gator i Stockholm, och i andra städer, behövs. Det är inget svensk eller miljöpartistiskt fenomen utan kommer bli vanligare överallt..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Alexas skrev: mån 21 jan 2019, 15:37 Det är bra med miljözoner. Jag får uppfattningen av att de flesta som skriver här och är kritiska inte ens berörs?

Hur som. Miljözoner på vissa gator i Stockholm, och i andra städer, behövs. Det är inget svensk eller miljöpartistiskt fenomen utan kommer bli vanligare överallt..
Jag håller med om att det i grunden är bra. Jag hoppas bara politikerna tar till sig de konkreta synpunkter tjänstemännen i Stockholm hade på genomförande och omfattning för att nå bästa effekt till minsta olägenhet. Även om de synpunkterna kanske inte var ideologiskt korrekta, åtminstone inte enligt den bild som förmedlats i t ex DN.
av Alexas
SBergdahl skrev: mån 21 jan 2019, 15:40
Alexas skrev: mån 21 jan 2019, 15:37 Det är bra med miljözoner. Jag får uppfattningen av att de flesta som skriver här och är kritiska inte ens berörs?

Jag håller med om att det i grunden är bra. Jag hoppas bara politikerna tar till sig de konkreta synpunkter tjänstemännen i Stockholm hade på genomförande och omfattning för att nå bästa effekt till minsta olägenhet. Även om de synpunkterna kanske inte var ideologiskt korrekta, åtminstone inte enligt den bild som förmedlats i t ex DN.
Jag instämmer. Alla politiker har ju mer eller mindre problem att förändra ideologiska synpunkter till förmån för vetenskapliga. Men det är viktigt med folkligt stöd för att miljöfrågan inte ska anses köra över "vanligt folk".
av Leopold
Någon vettig själ måste syna dessa Euro 5-kriterier etc så det blir någorlunda rimligt. Lämpligt att jämföra med hur storstäder i övriga Europa kör med. Tämligen löjeväckande att hacka ner på vanliga bensinare som uppfyller Euro 4... där har vi typ noll icke co2-relaterade emissioner... problem på vilket sätt i detta sammanhang?

Bör finnas en gräns för dumheterna...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

iCarsoft Någon speciell man minst bö[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]