Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:
Freddy100 skrev: mån 28 okt 2019, 19:05 Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga..
Det märks att du inte har varit i Kina eller jobbat där.

Jag skulle säga fullständigt tvärs om. I ett välfärdsland finns massor av trygghetssystem som står på din sida även om du slarvar lite med jobbet, allt från fack till lagar och sociala skyddsnät om du förlorar jobbet.

Jag kan garantera att de ekonomiska motivationen är mycket högre i Kina än här. Gör du fel så hjälper ingen dig utan du blir utslängd på gatan helt utan försörning och säkerhet så du passar dig djävligt noga för att göra minsta fel. Övervakningen är total. Såg statistik på att bilarna som rullar ut från banden i Kina har färre fel än de som är monterade i Europa.

Du har blandat ihop det med att det tillverkas mängder med billiga skitprodukter också i Kina som säljs för noll och ingenting i affärer här och som så klart har total kass kvalitet.
Precis. Kan dra en parallell till Volkswagengruppen där jag råka veta vilken fabrik som har allra minst fel. Ligger den i Tyskland?........Nix.*

* Det är en av de Tjeckiska skodafabrikerna som leder av alla fabriker över hela världen inklusive Tyskland
VolvoB20 skrev: Freddy100 skrev: ↑Igår, 20:05
Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga..

Jag skulle säga fullständigt tvärs om. I ett välfärdsland finns massor av trygghetssystem som står på din sida även om du slarvar lite med jobbet, allt från fack till lagar och sociala skyddsnät om du förlorar jobbet.

Jag kan garantera att de ekonomiska motivationen är mycket högre i Kina än här. Gör du fel så hjälper ingen dig utan du blir utslängd på gatan helt utan försörning och säkerhet så du passar dig djävligt noga för att göra minsta fel. Övervakningen är total. Såg statistik på att bilarna som rullar ut från banden i Kina har färre fel än de som är monterade i Europa.

Du har blandat ihop det med att det tillverkas mängder med billiga skitprodukter också i Kina som säljs för noll och ingenting i affärer här och som så klart har total kass kvalitet.
Lövet skrev: Precis. Kan dra en parallell till Volkswagengruppen där jag råka veta vilken fabrik som har allra minst fel. Ligger den i Tyskland?........Nix.*
När jag jobbade (är pensionär sedan drygt ett år) så har vi en systerfabrik i Kina (även på andra ställen i världen). Den byggdes från grunden med en helt ny fabrik med nya maskiner och även nytt folk. Vi (Sverigefabriken) höll dom med utbildning både där (Hangzhou) och här (Halmstad). Fortfarande efter snart 20 år så har dom väldiga kvalitetsproblem så vi i Halmstad får fortfarande väva dessa maskinfiltar som ska monteras på papparsmaskiner i Kina. I Kina har dom senaste, nyaste snabbaste pappersmakinerna och dom riskerar ingenting (ett stopp på en timme kostar miljoner sek i förlorad produkion) så dom köper maskinfiltar av Hamstad, Tyskland, USA, Mexico, Brasilien men inte från Kina. Problemet där (på "vår" fabrik) är personalomsättningen, så fort någon har lärt sig något så flyttar han/hon till en annan fabrik (finns massor i Hangzhou) och får mer betalt. Dom första åren var det en personalomsättning på bra över 100%, nu är det väl bättre men sista året innan jag "gick hem" så var där 3 olika "chefer" på reservdelsförrådet som mailade och frågade om samma sak. En duktig kines lär inte ut någonting till någon annan, när han slutar så får dom börja om från (nästan i alla fall) början
lennarte skrev: tis 29 okt 2019, 16:02 . Fortfarande efter snart 20 år så har dom väldiga kvalitetsproblem...... problemet där (på "vår" fabrik) är personalomsättningen, så fort någon har lärt sig något så flyttar han/hon till en annan fabrik (finns massor i Hangzhou) och får mer betalt. Dom första åren var det en personalomsättning på bra över 100%...
Dags för ledningen att vakna kanske :clown: . Det låter ju som att ledingen för företaget på 20 års tid inte ännu fattat att man måste betala för att behålla kompetent personal även i Kina.

Är den enda parametern man mäter på minsta möjliga kostnad så blir det så. Man måste betala för kvalitet även i Kina.
Jag känner att det är många här som sannolikt betalade tjocka milioner för sina Volvobilar från Kina som vänder problemet fram och tillbaka för att inte bejaka att Kina aldrig fått rykte för bra kvalitet. Det räcker att bara googla och hitta hur många som helst om samma diskussioner på nätet som bara bekräftar att frågan inte är så enkel. Jag tycker att ämnet verkar vara uttömt, de som vill tro på Kina kvalitet kan fortsätta vara optimister men låt oss andra ha andra åsikter.
Senast redigerad av 1 Freddy100, redigerad totalt 0 gånger.
Lövet skrev: tis 29 okt 2019, 15:10
VolvoB20 skrev:
Freddy100 skrev: mån 28 okt 2019, 19:05 Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga..

Precis. Kan dra en parallell till Volkswagengruppen där jag råka veta vilken fabrik som har allra minst fel. Ligger den i Tyskland?........Nix.*

* Det är en av de Tjeckiska skodafabrikerna som leder av alla fabriker över hela världen inklusive Tyskland
Jämför du produktion i Tjeckien/Polen eller Spanien med Kina??? :-D Skulle inte kalla det för paralel
Senast redigerad av 1 Freddy100, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 13:20

Referera gärna till trovärdiga data som du nämner. Jag behöver inte vara i Kina för att känna deras fantastiska och robusta produkter. Läs kommentar av lennerte och hör vad andra som jobbade där tycker om kinesisk kvalitet.
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 16:29
lennarte skrev: tis 29 okt 2019, 16:02 . Fortfarande efter snart 20 år så har dom väldiga kvalitetsproblem...... problemet där (på "vår" fabrik) är personalomsättningen, så fort någon har lärt sig något så flyttar han/hon till en annan fabrik (finns massor i Hangzhou) och får mer betalt. Dom första åren var det en personalomsättning på bra över 100%...
Dags för ledningen att vakna kanske :clown: . Det låter ju som att ledingen för företaget på 20 års tid inte ännu fattat att man måste betala för att behålla kompetent personal även i Kina.

Är den enda parametern man mäter på minsta möjliga kostnad så blir det så. Man måste betala för kvalitet även i Kina.
Har du någon kännedom om hur mkt lennartes firma betalade för kvalititet i Kina och är du säker på att Volvo är så generöst i Kina? Det som du skriver är fakta eller ditt tyckande?
Jag jobbar på ett stort företag med både kontor och fabriker i Kina och har varit på plats många gånger.

Om man har 100% i personalomsättning per år så har man allvarliga problem. Antingen betalar man mycket sämre lön än konkurrenterna eller så har man en miljö som de anställda vill komma bort från.

Om folk har konkurrenskraftig lön och trivs på jobbet så slutar inte 100% av de anställda.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Men ni har kanske helt annan uppfattning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]