Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jwiss skrev:Jag skulle nog undvika alp-passen paa söndag(ar), A1 genom geneve är väll ok om man undviker rusningstrafiken, att köra i närheten av Zürich 06:00-10:00 och 14:00-19:00 är självskadebeteende.
Ok, jag får inte riktigt kläm på var alppassen går? Via Turin är det alppass alltså? Bättre via rivieran då?
Robbi skrev:Är i Garda nu och ska börja åka hemåt på söndag. Tanken är via Frankrike, för att äta lite grodor (Bild). Hur är det att köra Via Turin? Lekte med tanken på Italienska rivieran från Genua till Cannes och sedan upp. Det känns lite långt...
Normalt är det inga större problem att åka från Garda rakt västerut mot Turin och sedan upp mot tunneln vid Gran San Bernardo. Tunneln är avgiftsbelagd (ca 20 euro vill jag minnas) men det är ganska sällan någon kö där så vitt jag vet. Jag har åkt via passet istället för tunneln en gång. Det var förvisso vackert men ganska nervpåfrestande vid uppfarten på den italienska sidan. Vägen är mycket smal och kurvig och man möter massor av breda fordon (husbilar, husvagnar). Man känner sig rätt ofta klämd "between a rock and a hard place". ;-) Jag skulle sedan, som jwiss, försöka hålla mig borta från Zürichområdet så gott det går, särskilt i rusningstid.

Vägen längs italienska rivieran är mycket vacker, liksom nedfarten från Poslätten över Appeninerna. Men då bör man ta tiden på sig för att njuta av resan. Det är knappast rätt väg att åka om man har bråttom.
Robbi skrev:
jwiss skrev:Jag skulle nog undvika alp-passen paa söndag(ar), A1 genom geneve är väll ok om man undviker rusningstrafiken, att köra i närheten av Zürich 06:00-10:00 och 14:00-19:00 är självskadebeteende.
Ok, jag får inte riktigt kläm på var alppassen går? Via Turin är det alppass alltså? Bättre via rivieran då?
Se mitt föregående inlägg. Det finns en tunnel vid Gran San Bernardo, norr om Turin. Tunneln ligger precis på gränsen mellan Italien och Schweiz.
Robbi skrev:
Alla gränsövergaangar mellan Schweiz och Italien.
Gotthardtunneln har varit överbelastad paa resdagar hela vaaren. Just nu är det bara lite orange där.
St Bernard kan nog vara trevlig, har inte aakt där.
Räkna med mycket trafik paa A9-A12 paa resdagar, försök att aaka där mitt paa dan paa vardagar.

Maanga börjar sommarlovet kommande helgen, lördag o söndag kan nog bli lite trafikintensiva i norra CH.
andersuw skrev:Jag har kört upp genom Schweiz med bilen fullproppad med italienskt vin ett tiotal gånger vid det här laget. Är i praktiken inga problem alls trots att reglerna på papperet säger annorlunda. Den schweiziska tullen är helt ointresserad av att bråka med de tusentals turister som gör precis som vi. Om man prompt vill följa regelverket går det att deklarera vinet vid gränsen, erlägga tull och sedan få pengarna tillbaka när man lämnar landet med allt vinet i behåll.

Den schweiziska vignetten kostar bara ca 35 euro. Det krävs inte särskilt lång körning på italienska motorvägar, än mindre på franska, för att komma upp i det beloppet i vägavgifter.
Klart det är billigast att skita i både vägavgifter förbud mot fartkameravarnare och tull och bara bränna igenom Schweiz på vinst och förlust.

Men jag har nära vänner som har fått feta böter både för missad Vignette och för extra vinflaska och ett extra paket cigaretter. Om du blir stoppad kostar det rejält.
Robbi skrev:Är i Garda nu och ska börja åka hemåt på söndag. Tanken är via Frankrike, för att äta lite grodor (Bild). Hur är det att köra Via Turin? Lekte med tanken på Italienska rivieran från Genua till Cannes och sedan upp. Det känns lite långt...
Hoppas att ni har det varmt och gott samt njuter av det Italienska köket. När hem resan startar ta det försiktigt samt var rädda om er
VolvoB20 skrev:Men jag har nära vänner som har fått feta böter både för missad Vignette och för extra vinflaska och ett extra paket cigaretter. Om du blir stoppad kostar det rejält.
Skaffar man inte Vignette får man skylla sig själv. Att den finns där kontrolleras förvisso ibland.

Några böter för vinflaskor eller cigaretter riskerar man dock inte. Om det någon gång överhuvudtaget kontrolleras något vid gränspassagen (vilket är ytterst ovanligt, i alla fall på de större gränsstationerna där det ständigt är en strid ström av fordon) är det ju bara att berätta vad man har med sig och att det inte är avsett för konsumtion i Schweiz. Antingen får man i sådana fall bara passera eller så hänvisas man till det förfarande jag beskrev: Tillfällig förtullning av varorna och sedan återbetalning när man lämnar landet igen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]