Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad räknar du in i ordet "behöver"?

Jag vet många som inte behöver kombi för att klara vardagen, utan har köpt dem av den enkla anledningen att de tycker att kombi oftast är snyggare än sedan.
av Linqid
andersuw skrev:...för att kompensera det bortfall som orsakas av den sämre lastförmågan.
Nu anser jag visserligen inte att man tydligt kan se att något bortfall faktiskt har skett, men om så var fallet hur vet du att det orsakas av den sämre lastförmågan?
av andersuw
Variosboy skrev:Vad räknar du in i ordet "behöver"?
Funktionellt behov, inte utseende.
Variosboy skrev:Jag vet många som inte behöver kombi för att klara vardagen, utan har köpt dem av den enkla anledningen att de tycker att kombi oftast är snyggare än sedan.
Finns det någon källa annan än du själv som kan bestyrka att många köper en stor Volvo kombi av rena utseendeskäl, trots att de aldrig behöver mer lastutrymme än vad en sedan erbjuder? Och menar du verkligen att en huvudförklaring till att V70/XC70 varit så populära i Sverige är att de är så vackra?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Linqid skrev:Nu anser jag visserligen inte att man tydligt kan se att något bortfall faktiskt har skett, men om så var fallet hur vet du att det orsakas av den sämre lastförmågan?
Jag vet att det orsakas av det i mitt eget fall och jag vet på basis av alla de kommentarer jag sett på nätet att jag inte är ensam. Om du betvivlar att så är fallet, vad har du själv att stödja dig på.
av Lövet
Han kanske har samma kommentarer som du har? Det finns precis lika många åsikter åt andra hållet både i den här tråden och andra.

Överlag är hela den här tråden enbart spekulationer eftersom INGEN här inne vet hur V90 säljer för tillfället. Den statistik som är publicerad är registreringsstatistik och inte försäljningsstatistik. Har man någorlunda förståelse för hur bilförsäljning i Sverige fungerar så vet man att det är långt ifrån samma sak.
av andersuw
Om han hade samma kommentarer som jag skulle han hålla med mig. Och om det inte fanns olika åsikter skulle vi inte ha den här debatten.

Rörande försäljningen vet vi inte hur V90 säljer just nu men däremot hur den sålt fram till för några månader sedan. Ingen i tråden har så vitt jag kan se förbisett det faktum att den månadsvisa statistik vi har tillgång till avser nybilsregistreringar och att det tar några månader från försäljning i bemärkelsen kontraktsteckning till registrering.
av Schmoyoho
Variosboy skrev:Jag vet många som inte behöver kombi för att klara vardagen, utan har köpt dem av den enkla anledningen att de tycker att kombi oftast är snyggare än sedan.
Det var något nytt, jag har bara hört det motsatta men att de flesta väljer kombi (åtminstone om det är hushållets enda bil) för att det är smidigare att kunna lasta grejer vid behov. Alla gånger jag rekommenderat kombi istället för sedan har jag skjutits i sank för att "sedan är ju snyggare".
andersuw skrev:
Linqid skrev:Nu anser jag visserligen inte att man tydligt kan se att något bortfall faktiskt har skett, men om så var fallet hur vet du att det orsakas av den sämre lastförmågan?
Jag vet att det orsakas av det i mitt eget fall och jag vet på basis av alla de kommentarer jag sett på nätet att jag inte är ensam. Om du betvivlar att så är fallet, vad har du själv att stödja dig på.
Vet inte hur mycket vikt man kan och vill lägga vid kommentarer man läst på internet. Ganska många starka åsikter om hur Volvo svikit sina kunder och hur man aldrig minsann skulle köpa en V90 på grund av bakluckan och en massa andra anledningar, dvs man skulle kunna förutspått bilen som en flopp baserat på de reaktionerna. Idag känns det som en helt annan grej med V90 som det nya flaggskeppet. Känns som att det för många är en tänkbar om inte t.o.m åtråvärd bil idag. Men då har jag inte följt med så noga, känns bara som att vinden vänt (eller åtminstone mojnat) lite i allmänhet. Mina intryck bara, har ingen statistik att backa mig.
av dissonans
andersuw skrev:
dissonans skrev:Det är skillnad på när det går att beställa en bil och när den levereras. D3orna började levereras sent i höstas, därför har de inte heller räknats in i statistiken förrän nu. Manuell D3 gick inte att beställa förrän i maj förra året.
I den statistik vi nu använder som exempel finns D3 med.
På vilket sätt har jag påstått annorlunda?

Det gick iaf över ett halvår utan att den billigaste motorn räknades in i statistiken, vilket så klart bidrar till lägre siffror jämfört med V70 Classic där D3 fanns tillgänglig under hela modellåret.
av Linqid
andersuw skrev:
Och jag vet på basis av de kommentarer jag sett på nätet och hört bland vänner & bekanta att intresset för V90 som bil är högre än vad det var för V70. Se vad olika vi kan komma fram till?

Jag stödjer mig inte på något enskilt och specifikt utan tror att ev. tapp under 2016 (avs V70 jmf med V90) till stor del beror på ökad försäljning av XC60, högre prisnivå än tidigare, långa leveranstider och brist på instegsvarianter.

Därtill appellerar V90 i mångt och mycket till en annan kundgrupp än V70, och dessa köpare måste hitta till hallen vilket inte sker över en natt (vilket inte var fallet för den som klev in för att köpa sin tredje V70 på raken). Summa summarum tror jag inte att Volvo är missnöjda med försäljningen av V90, och därtill säljer Volvo i sin helhet så många bilar som man klarar av att producera

Din (och till viss del sitmonhalmstads) nästintill maniska strävan i att få försäljning av V90 att framstå som misslyckad börjar kännas något löjeväckande och ditt sätt att diskutera på, att ständigt argumentera emot alla åsikter och uppfattningar, är rätt tröttsam.
av andersuw
dissonans skrev:
andersuw skrev:
dissonans skrev:Det är skillnad på när det går att beställa en bil och när den levereras. D3orna började levereras sent i höstas, därför har de inte heller räknats in i statistiken förrän nu. Manuell D3 gick inte att beställa förrän i maj förra året.
I den statistik vi nu använder som exempel finns D3 med.
På vilket sätt har jag påstått annorlunda?

Det gick iaf över ett halvår utan att den billigaste motorn räknades in i statistiken, vilket så klart bidrar till lägre siffror jämfört med V70 Classic där D3 fanns tillgänglig under hela modellåret.
Mitt första sifferexempel i tråden här var en jämförelse mellan december 2016 och december 2015 och då fanns D3 med.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]