Lucif3r skrev:Men mer eller mindre all "teknik" som finns i dagens bilar går ju utan större problem att montera även på våra gamla stenåldersbilar ;) .
Har du provat att eftermontera exempelvis något av följande i din V70 -97?
ABL
ACC med kollisionsvarning och autobroms
Aktiv parkeringshjälp
Aktivt helljus
Antisladdsystem
Bi-xenonstrålkastare
BLIS
City Safety
EBA
Elbaklucka
Elektriskt infällbara backspeglar
Eluppvärmd vindruta
Four-C
IAQS
Keyless Drive
Krockgardin
Progressiv styrservo
Rattknappar
Regnsensor
RSI
Ventilerad klädsel
Volvo on Call
WHIPS
Lucif3r skrev:Det är ju faktiskt värre med dom bilar som har allt sånt redan integrerat och inbakta i systemet, dom är det ju snudd på omöjligt att eftermontera/uppgradera saker på utan att hela bilen får tokpanik. :roll:
På min V70 -02 har jag gjort följande uppgraderingar av elektroniken utan minsta problem:
ComfortCall GSM-baserad fjärrstart till bränslevärmare
GROM USB2 ingång för AUX, Bluetooth och iPhone, inklusive handsfree
Cheetah C50 fartkameravarnare
BSR PPC felkodsläsare
Vgate iCar 2 WiFi OBD-läsare med DashCommand iPhone app
Bluetoothstyrd (och vid behov USB-styrd) DiCE med VIDA 2014D
KIR (Key Integrated Remote)
DIM (senare modell än den ursprungliga)
RTI (senare modell än den ursprungliga)
Läderklädd krockkudde (från R-modellen)
Ingen av dessa prylar fanns ens att tillgå när bilen var ny och alla utom fartkameravarnaren är på ett direkt eller indirekt sätt knutna till bilens datasystem. En CANbus Function Extender står eventuellt på programmet härnäst. Vilka uppgraderingar av elektroniken har du gjort i din V70 -97?
Lucif3r skrev:Dom åldras ju faktiskt 10ggr mer än våra gamla bilar. Vem vill ha en bil som kan synca med en mobil som gick ur produktion för 20år sedan t ex, utan möjlighet att uppgradea bilen så den accepterar nya mobiler? Inte jag iaf...
Min P2:a kunde från början inte "synka" med någon mobil överhuvudtaget. Men nu, 15 år efter produktionsdatum, kan den "synka" med vilken som helst av dem. Går kanonfint att styra min iPhone 6s via rattknapparna. Kan du göra detsamma med din 97:a?
Lucif3r skrev:Detta gäller även dom få saker i t ex x70, tänker främst på GPSen som är snudd på värdelös nu för tiden, samt telefonen. P2ornas GPS lär väl inte vara mycket bättre den heller. Fördelen med iaf x70 är att det är fristående system(P2orna kanske är lika, det vet jag inte), så dom går ju ta bort utan några som helst problem. Försök plocka bort t ex GPSen på en nuvarande modern bil och se hur enkelt det är :lol:
P2:ornas RTI-system och GSM-telefon (inklusive VoC i mitt fall) är dessbättre fullt integrerade med bilens datasystem. Men varför i hela friden skulle jag vilja ta bort dem? Båda fungerar alldeles ypperligt. Men vill man av något skäl ladda bort dem ur datasystemet går det förstås bra att göra det.