Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Något sådant skulle ju inte heller jag kalla för en stel axel. Men nu funkar ju Deltalink inte på det sättet utan så här (citat ur VIDA):

"Varje tvärarm är lagrad i ett tvärfäste i motsatta sidans bärarm. De båda bärarmarna med sina tvärarmar fungerar i princip som en enhet men har möjlighet till en viss rörelse i förhållande till varandra tack vare gummibussningar."

Alltså som jag sa: En stel axel som man mjukat upp en liten aning.
Användarvisningsbild
av EjS
Gick nyligen bort från Volvo. Tycker pålitligheten är suverän och säkerheten så klart.

Men det funkar inte för mig med vea motor och al det Audi mainstream som har kommit in i designen og utrustningen. Priset drar också i väg.

Senaste S80, V70 och V60 serien med 5-6-8 cyl motor var höjdarna.

Fast jag förstår Volvo och skitbra att de säljer. Tycker det är verkligen trevligt.

Jag får då hitta någon bil som inte är så mainstream. Kör gammal Cadillac och sneglar åt en Jag XF i stället för Toyotan. Alternativt en Camaro.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Man väljer väl bil utifrån vad man själv gillar och inte utifrån vad som är, eller inte är, mainstream?
Jag har mitt hjärta kvar på 90-talet, anser att Volvo hade sin topp kvalitetsmässigt på den tiden. 940 är absolut bästa RWD-Volvon genom tiderna. Bästa FWD är 850/X70 -98. Tyvärr är säkerheten och bränsleförbrukningen inte som idag men annars så är det mesta bättre än dagens Volvo. Det är dock inget unikt för Volvo med bristande kvalité, det har alla märken idag. Finns dock folk som förnekar den bristande kvalitén på dagens bilar. Vi lever i ett konsumtionssamhälle där det mesta är slit och släng, så även bilarna vare sig man vill inse det eller inte.

Vissa tycker nog jag är bakåtsträvare men det är jag inte, jag gillar ny teknik. Den tekniska utvecklingen måste man hylla, 90-talet är rena rama stenåldern mot idag!
Men mer eller mindre all "teknik" som finns i dagens bilar går ju utan större problem att montera även på våra gamla stenåldersbilar ;) .
Det är ju faktiskt värre med dom bilar som har allt sånt redan integrerat och inbakta i systemet, dom är det ju snudd på omöjligt att eftermontera/uppgradera saker på utan att hela bilen får tokpanik. :roll:
Dom åldras ju faktiskt 10ggr mer än våra gamla bilar. Vem vill ha en bil som kan synca med en mobil som gick ur produktion för 20år sedan t ex, utan möjlighet att uppgradea bilen så den accepterar nya mobiler? Inte jag iaf...
Detta gäller även dom få saker i t ex x70, tänker främst på GPSen som är snudd på värdelös nu för tiden, samt telefonen. P2ornas GPS lär väl inte vara mycket bättre den heller.
Fördelen med iaf x70 är att det är fristående system(P2orna kanske är lika, det vet jag inte), så dom går ju ta bort utan några som helst problem. Försök plocka bort t ex GPSen på en nuvarande modern bil och se hur enkelt det är :lol:
Så är det. Teknik åldras otroligt snabbt. Men tror inte det kommer bli ett så stort problem med att tekniken blir helt outdated på nya bilar, lär ändå gå till skroten samtidigt.

Tänk att 30 år gamla "veteran"bilar som 740 går som bruksbilar fortfarande. Snacka om att dessa gamla Volvos blåser staten på skattepengar. Inte konstigt de försöker ta bort dessa från vägarna genom olika medel som typ massa förbud och höjda skatter men även genom fysisk misshandel som enorma mängder salt på vägarna.

Men det kommer säkerligen rulla en del 940 och 850/X70 vid 30 års ålder också som gladeligen ger staten långfingret. Om de inte hinner ändra några lagar innan det vill säga. :wink:

vol:-)
Allt annat oaktat finns det ingen personbil i klassen som konkurrerar med Volvo vad gäller prisvärd utrustning. Skinn, elstolar och bränslevärmare är trots allt helt överkomligt i jämförelse med t.ex. tyska bilar. Summum forever.
Lucif3r skrev:Men mer eller mindre all "teknik" som finns i dagens bilar går ju utan större problem att montera även på våra gamla stenåldersbilar ;) .
Har du provat att eftermontera exempelvis något av följande i din V70 -97?

ABL
ACC med kollisionsvarning och autobroms
Aktiv parkeringshjälp
Aktivt helljus
Antisladdsystem
Bi-xenonstrålkastare
BLIS
City Safety
EBA
Elbaklucka
Elektriskt infällbara backspeglar
Eluppvärmd vindruta
Four-C
IAQS
Keyless Drive
Krockgardin
Progressiv styrservo
Rattknappar
Regnsensor
RSI
Ventilerad klädsel
Volvo on Call
WHIPS
Lucif3r skrev:Det är ju faktiskt värre med dom bilar som har allt sånt redan integrerat och inbakta i systemet, dom är det ju snudd på omöjligt att eftermontera/uppgradera saker på utan att hela bilen får tokpanik. :roll:
På min V70 -02 har jag gjort följande uppgraderingar av elektroniken utan minsta problem:

ComfortCall GSM-baserad fjärrstart till bränslevärmare
GROM USB2 ingång för AUX, Bluetooth och iPhone, inklusive handsfree
Cheetah C50 fartkameravarnare
BSR PPC felkodsläsare
Vgate iCar 2 WiFi OBD-läsare med DashCommand iPhone app
Bluetoothstyrd (och vid behov USB-styrd) DiCE med VIDA 2014D
KIR (Key Integrated Remote)
DIM (senare modell än den ursprungliga)
RTI (senare modell än den ursprungliga)
Läderklädd krockkudde (från R-modellen)

Ingen av dessa prylar fanns ens att tillgå när bilen var ny och alla utom fartkameravarnaren är på ett direkt eller indirekt sätt knutna till bilens datasystem. En CANbus Function Extender står eventuellt på programmet härnäst. Vilka uppgraderingar av elektroniken har du gjort i din V70 -97?
Lucif3r skrev:Dom åldras ju faktiskt 10ggr mer än våra gamla bilar. Vem vill ha en bil som kan synca med en mobil som gick ur produktion för 20år sedan t ex, utan möjlighet att uppgradea bilen så den accepterar nya mobiler? Inte jag iaf...
Min P2:a kunde från början inte "synka" med någon mobil överhuvudtaget. Men nu, 15 år efter produktionsdatum, kan den "synka" med vilken som helst av dem. Går kanonfint att styra min iPhone 6s via rattknapparna. Kan du göra detsamma med din 97:a?
Lucif3r skrev:Detta gäller även dom få saker i t ex x70, tänker främst på GPSen som är snudd på värdelös nu för tiden, samt telefonen. P2ornas GPS lär väl inte vara mycket bättre den heller. Fördelen med iaf x70 är att det är fristående system(P2orna kanske är lika, det vet jag inte), så dom går ju ta bort utan några som helst problem. Försök plocka bort t ex GPSen på en nuvarande modern bil och se hur enkelt det är :lol:
P2:ornas RTI-system och GSM-telefon (inklusive VoC i mitt fall) är dessbättre fullt integrerade med bilens datasystem. Men varför i hela friden skulle jag vilja ta bort dem? Båda fungerar alldeles ypperligt. Men vill man av något skäl ladda bort dem ur datasystemet går det förstås bra att göra det.
Senast redigerad av 7 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
800serien skrev:Bästa FWD är 850/X70 -98.
Tycker jag inte alls. Vad är bättre på 850/X70 jämfört med V70/S80 bortsett från avgasröret (som håller bättre på föregående generation) och inre handtaget/låscylindern på bakluckan till kombin (som inte är standard på V70N)?

Jag har ägt/kört alla huvudgenerationer av Volvos "stora" kombi från 145 och framåt och tycker den senaste (V70 II) är den bästa och den närmast föregående (V70N) den näst bästa. Drömmer mig på intet sätt tillbaka till någon av de tidigare bilarna.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken