Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Henryk
Mycket teslareklam här, har läst allt det där också...
Joel 80, jag är ju inte helt dum i huvet :-) fattar förstås att gasen framställs med el, vilket redan är rätt så energieffektivt och kan bli ännu bättre när tekniken fintrimmas och görs strorskalig. Det är ett mycket bättre sätt än att lagra energin än i ett halv ton batteri som ju ökar bilens energiförbrukning bara genom sin vikt. Det är liksom hela poängen med bränslecellerna och vätgasen, att hitta bättre sätt att lagra elen, det är därför tekniken utvecklas :-)
Jag har heller aldrig påstått att vissa förbrukare rent fysikt går på viss elenergi, det är ju också självklart :-) och kanhända är resonanget mer relevant i många andra länder där man inte har tillgång till vattenkraft och körnkraft, men faktum är att så länge vi konstant ökar vår elförbrukning och den fossilfria elen inte röcker till så kan det ju va vettigt att inte lägga till nya elförbrukare :-) som elbilar tex.
Att citera spaltmeter med vinklad tesla information här är ju lite naivt. Tesla talar tex själva inte om vad deras batterier väger utan jämför bara bilens totalvikt med några andra riktigt feta lyxbilar...
Tesla är ju kul, accet är härligt och man blir ju lätt såld på den när man provkör :-). MEN att se den bilen som en representant för ett teknikskifte är ju galet, tekniken är ju gammal, bilen är en TUNG lyxbil vars miljövänlighet är disskutabel. Jag ser den mer som en kul lyxprodukt för den som har råd med flera bilar...
Det enda som är nytt med Tesla är ju att man lyckats få igång en större produktion av en ellyxbil - vilket ju är kul, jag tycker det är kul att den finns, men teknikskifte och miljöbil - haha, det kunde man ju önska... Kom igen, elbilar byggdes och användes kommersiellt redan i slutet av 1800-talet. Tycker hypen kring denna bil är helt obegriplig :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. Jag är egentligen inte så intresserad av en Tesla.. Ser man bortom eldriften och tekniken kring det (som är fantastisk) så är det en medeoker bil för dom pengarna!
Men.. Det dom gjort är att visa världen att det finns ett sug för elbilar, och att det går att göra dem attraktiva och snabba/starka samt räckvidd och snabbladdning så det är möjligt att färdas långt även med elbil.

Jag är extremt nyfiken på dom två elbilar Volvo ska släppa närmsta åren.

En normal elbil väger inte så mycket mer än motsvarande ICE heller.. Det är mycket vikt i en bensin/dieselmotor och allt runtomkring den.. E-golfen vägen inte mer än 1580kg (tjänstevikt) och det är bara ca 250kg mer än dieselversionen. Den har 25 mil rävkvidd.. Dock enligt EU-cykeln så man får dra bort typ 20-25% för riktig körning. Lite i minsta laget för att det ska funka som allroundbil men som småbil/andrabil fullt tillräckligt för de flesta.

Batterierna blir inte bara billigare... Dom utvecklad också och blir mer energitäta och får mindre vikt per kwh.

Henryk; jag menade inte att antyda att du var dum eller nått. Men jag står fast vid att bränslecell är dödfött redan innan det är färdigutvecklat. Det kommer aldrig kulla bli billigare eller mmer miljövänligt än ren elbil.. Produktionen är för energikrävande i jämförelse... Och med fortsatt fallande priser på batterier kommer det inte finnas ekonomi i det. Inte heller i bensin/dieselmotorer. Elbilar är på väg att bli billigare än fossilbilar.. Tillverkarna kommer mjölka det ett par år till (både för att få bra profit och få tillbaka investeringar på ny teknin, och för att hålls gamla försäljningen uppe.) Men förändringen är nog ofrånkomlig... Det är ju pengar det handlar om.. The tipping point är rätt nära.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:The tipping point är rätt nära.
Ja, med elbilar som en global lösning når vi slutlig klimatmässig tipping point, precis som vi gör om vi fortsätter med fossildrivna bilar. Ingen större skillnad tyvärr. Globalt. Men tron på elbilar är stark. Rent av fanatisk. Hoppet är dock det sista som överger människan. Sägs det ibland. Och klimathotet kanske inte är något hot? I vart fall kanske bilismen inte är en betydande faktor? Det är väl det som är hoppet? För min del kör jag på som vanligt, jag kan ändå inte göra något åt globala cirkusföreställningar.
av Mwi
joel80 skrev: Batterierna blir inte bara billigare... Dom utvecklad också och blir mer energitäta och får mindre vikt per kwh.

Men jag står fast vid att bränslecell är dödfött redan innan det är färdigutvecklat. Det kommer aldrig kulla bli billigare eller mmer miljövänligt än ren elbil.. Produktionen är för energikrävande i jämförelse... Och med fortsatt fallande priser på batterier kommer det inte finnas ekonomi i det. Inte heller i bensin/dieselmotorer. Elbilar är på väg att bli billigare än fossilbilar.. Tillverkarna kommer mjölka det ett par år till (både för att få bra profit och få tillbaka investeringar på ny teknin, och för att hålls gamla försäljningen uppe.) Men förändringen är nog ofrånkomlig... Det är ju pengar det handlar om.. The tipping point är rätt nära.
Du verkar ha fastnat i någon elbilssekt :D
Annan teknik utvecklas också så tro att bränsleceller är en döende teknik är helt fel, du kan läsa följande länkar om vätgas som drivmedel/energibärare det händer ganska mycket där också.
http://cafcp.org
http://www.energigas.se/Energigaser/Vatgas/Ursprung
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny- ... mer-vatgas
http://www.myfuelcell.se/framställning-av-vätgas
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:The tipping point är rätt nära.
Ja, med elbilar som en global lösning når vi slutlig klimatmässig tipping point, precis som vi gör om vi fortsätter med fossildrivna bilar. Ingen större skillnad tyvärr. Globalt. Men tron på elbilar är stark. Rent av fanatisk. Hoppet är dock det sista som överger människan. Sägs det ibland. Och klimathotet kanske inte är något hot? I vart fall kanske bilismen inte är en betydande faktor? Det är väl det som är hoppet? För min del kör jag på som vanligt, jag kan ändå inte göra något åt globala cirkusföreställningar.
The tipping point är när det blir billigare med elbil än "traditionell" bil... där bedömmare anser att när en bil med 25-30 mils räckvidd når priser som är desamma eller billigare än fossilbilar så kommer vi snabbt få ett teknikskifte.

Om sen hela fordonsflottan sakta blir eldrivna så kan man med hjälp av dels det teknikframsteg som görs och kommer göras med energilagring samt kraftig nedgång i pris för solceller jobba för att få en betydligt renare elproduktion i större delen av världen.
Redan idag är, som vi tidigare gått igenom, elbilar bättre för miljön än motsvarande fossilbil för minst 2/3 av väldens länder.

Självklart måste man arbeta för att det ska bli fossilfritt även i energiproduktion för att "rädda världen". Det måste ske oavsett vad man kör fordonen på... men båda delarna måste förändras om man ska nå klimatmålen.
Användarvisningsbild
av 800serien
joel80 skrev:Exakt samma sak sa man nog om hästar i början på 1900-talet.. ;)
Det kommer bli fler elbilar, såklart. Vanligt folk som inte har något bilintresse överhuvudtaget kan gärna köra elbil.

Bara vi som gillar riktiga motorer får fortsätta köra på olika farliga vätskor är jag nöjd. :D
Användarvisningsbild
av sthlm
Att vi blir tekniskt ledande och miljövänligast är toppen men om vi nu skall "rädda världen" så skall vi nog lägga krutet någon annanstans än på biltullar i Stockholm eller dyrare soppa.
Klart vi alltid skall sträva efter mindre utsläpp och minskad klimatpåverkan men just nu känns det mer som något slags godhetsknarkande där allt är små rosa fluffiga moln så fort man cyklar, dricker ekologisk öl och skriker att alla skall med.
Sverige försöker ju redan nu vara guds gåva till mänskligheten så kör i vind och rädda hela världen med de pengar vi har kvar.
Nedan har jag några förslag vart vi kan börja rensa upp. Lär väl kosta tre, fyra landshövdingslöner att få bort skiten.

http://izismile.com/2016/07/27/we_creat ... _pics.html
http://www.citylab.com/weather/2012/09/ ... orld/3395/
http://blog.asiantown.net/-/16669/wow-- ... -the-world
http://www.boracayinformer.com/top-10-m ... ties-world
Användarvisningsbild
av joel80
Men nej..man behöver inte se det som att elbilar kommer rädda världen. Klart att förutsättningarna blir bättre med elbilsflotta... men det som gör att förändringen kommer har inget med miljö att göra. Det har med ekonomi och körglädje att göra! Elbilar är överlägsna!
Har man en gång kört en elbil (av nyare slag.. ingen gammal leaf från 2010 eller så...) en BMW i3a, en Tesla eller Mercerdes B-class (som jag i o för sig inte kört själv) så inser man hur kul det är med direktrespons och elmotorer! Även vissa hybrider har ju fin känsla p.g.a elmotorerna... min V60 är väldigt trevlig att köra p.g.a elmotorn som svarar direkt vid t.ex rödljus. Jag saknar det där direkta så fort jag sätter mig i en bil utan eldrift.

Jag tror att de flesta som gillar att köra bil snabbt kommer att ta elbilen till hjärtat när dom får smaka på det. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:The tipping point är när det blir billigare med elbil än "traditionell" bil...
Det begrep jag. :wink: Men man pratar ju om samma begrepp i klimatdebatten. Naturligtvis är det inte PK idag att nämna att elbilar inte är en rimlig lösning på klimatproblemen. Att elbilar blir billigare hjälper ju inte.
joel80 skrev:Redan idag är, som vi tidigare gått igenom, elbilar bättre för miljön än motsvarande fossilbil för minst 2/3 av väldens länder.
Det hjälper inte av två skäl. Det ena är att elbilar inte är tillräckligt mycket bättre än fossildrivna bilar på att vara klimatvänliga. Men det kanske inte är meningen? Det andra är att elproduktionen absolut inte är ren nog för tillräckligt stor del av världens befolkning för att elbilar ens ska vara en rimlig lösning på klimatproblemen. Om de problemen nu existerar... Till detta kan man lägga resurser som åtgår vid tillverkning som är starkt ändliga.
joel80 skrev:Självklart måste man arbeta för att det ska bli fossilfritt även i energiproduktion för att "rädda världen". Det måste ske oavsett vad man kör fordonen på...
Ingen liten ambition med tanke på hur världens energiproduktion m.a.p. CO2 ser ut idag. Det går inte att ställa om världens energiproduktion snabbt nog. Man har redan tappat flera decennier pga velande politiker som inte vet vad de satsa på. Men nu verkar de veta vilken häst de ska satsa på. Men den hästen haltar redan och havren börjar ta slut... Den kommer att gå samma öde till mötes som de andra hästarna man satsade på ur klimatsynpunkt. Hästkyrkogården börjar bli full...
joel80 skrev:men båda delarna måste förändras om man ska nå klimatmålen.
Spelar ingen roll vilken häst man satsar på så länge som definitionen saknas för hur loppet ska vinnas.
joel80 skrev:Men nej..man behöver inte se det som att elbilar kommer rädda världen.
Elbilar marknadsförs med begrepp som "nollutsläpp". Många är de politiker som idag tror att elbilar är världens frälsning. Idag är det inte PK med fossildrivna bilar. Det är ett herrans liv om markbundna transporters påverkan på klimatet med hög beskattning som följd samtidigt som hundratusentals resenärer bara i vårt lilla land spyr ut CO2 för rena nöjesresor med flyg skattefritt. Alla tidigare satsningar på bilar som har haft miljö eller klimat som ledstjärna har fallit. Listan kan göras lång bara under de senaste 20 åren... Bilismen är och förblir ett hatobjekt. Elbilar är bara tillfälligt undantagna. När elbilar blivit introducerade i tillräcklig omfattning kommer de att beskattas och hatas som vilken bil som helst. Inget konstigt med det.
joel80 skrev:Klart att förutsättningarna blir bättre med elbilsflotta...
Inte för majoriteten av världens befolkning som elproduktionen ser ut idag.
joel80 skrev:men det som gör att förändringen kommer har inget med miljö att göra. Det har med ekonomi och körglädje att göra! Elbilar är överlägsna!
Jag är rörande överens med dig om detta. Ekonomin samt nöjet styr människors val. Politikerna råder över de ekonomiska styrmedlen. Det har absolut inget med nytta eller miljö att göra. Så har det alltid varit. Och så kommer det troligen att vara i framtiden också. Många felsatsningar har vi sett redan. Så går det när fokus på huvudproblemet tappas. Men problemet är kanske att själva huvudproblemet inte finns?
joel80 skrev:Jag tror att de flesta som gillar att köra bil snabbt kommer att ta elbilen till hjärtat när dom får smaka på det. :)
Rent tekniskt är elbilen inte otillräcklig. Den bör kunna tilltala de flesta. Den har förvisso egenskaper som kunde vara bättre, men det har fossildrivna bilar också. De har dock en sak gemensamt. Ingen av dem är bra för klimatet så som problemställningen är nu. Havren börjar ta slut... Bäst att köra så det ryker medans tid är...
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:Klart att förutsättningarna blir bättre med elbilsflotta...
Inte för majoriteten av världens befolkning som elproduktionen ser ut idag.
Vad får du det ifrån? Jag försöker hitta det jag läst, men går bet nu och ska sova. Men enligt vad jag läst, baserat på studien med Mercedes B-klass (Tyska TÜVs tester) så var det mer i klass med en tredjedel av världens befolkning som hade en för smutsig elproduktion.

I Europa är det bara Grekland, Polen och Estland som har elproduktion som är helt åt helvete för elbilar. Tjeckien låg också dåligt till men var något mindre skitigt jämfört med "vanlig" bil.. Sen har vi ett gäng mix-länder där det åtminstone är en förbättring på mellan 20-40%, och så sen Island, Norge, Sverige, Schweiz och Frankrike där det blir väldigt stor skillnad.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden