Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: Att inte kunna tänka sig att ställa om och ändra så pass lite i sitt körmönster att man tar en lunchpaus eller två korta laddbreak under en resa genom landet finner jag rätt störande. Nu är det en bit kvar innan elbilar av den här klassen kan bli storsäljare p.g.a löjligt höga priser, men när den tiden kommer hoppas jag du är rätt ensam om din inställning.. det är en väldigt liten uppoffring, jag gissar att vi under kommande årtionden kommer att få göra betydligt mer påtagliga för att rädda oss själva.
Om du stör dig på att folk inte delar din uppfattning är det kanske den bästa idén att posta på div. forum.
Dessutom ska jag förtydliga mig. Jag gillar Tesla och tycker det dom gör är fantastiskt. Men som samhället ser ut idag i vårt land är det inte tillräckligt utbyggt. Att det ska ta 35min att fylla upp är inte ett alternativ för de allra flesta som kör på andra tider än på semestern. Speciellt inte när det behöver göras var tredje timme.
Jag tror att Tesla tillhör framtiden då batterierna laddas fortare, har längre räckvidd och ett bättre utbyggt nätverk för laddstationer.

Om Tesla är rätt bil för dig, grattis! Den är på sitt sett en helt fantastisk bil och köp den. Men inse att det inte är en bil som fungerar för geneme man i vårt avlånga land.

Teslaägare är dessutom oerhört lika Jehovas vittnen och crossfit-utövare, de har en envis vilja att försöka hjärntvätta en om sin tros överlägsenhet :lol: ;-//
Amli skrev: Om Tesla är rätt bil för dig, grattis! Den är på sitt sett en helt fantastisk bil och köp den. Men inse att det inte är en bil som fungerar för geneme man i vårt avlånga land.

Teslaägare är dessutom oerhört lika Jehovas vittnen och crossfit-utövare, de har en envis vilja att försöka hjärntvätta en om sin tros överlägsenhet :lol: ;-//
:-)-) Helt sant. Det är världens bästa bil för det den är bäst på, och en av de sämsta för det den inte är bra på. Allt beror på hur den används. Att prata om omlagda körmönster hit och dit är bara improduktivt. Låt tekniken förgrenas istället, mot vätgasbränsleceller för långåkare med snabbtankningsbehov och batteribilar för de som inte behöver. Ingen teknik är perfekt, inget funkar bäst till allt. Man ska vara glad för det prylarna klarar och medge att det finns andra tekniska lösningar på resten.
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Det behöver man absolut. En Tesla duger inte till 100% av alla körningar, men måste den det? Vi är så jäkla fokuserade i Sverige på den där en enda gången per år när båten ska dras upp, eller när man åker grusväg på jakten, eller när alla barnbarn och svärmor ska åka samtidigt, att vi åker runt 98% av gångerna med en bil som är för stor, drar för mycket bränsle, och kostar massor i inköp. Är det rätt egentligen?
Det tycker jag inte stämmer, har redan 3 bilar o en motorcykel och funderar på att köpa ytterligare fordon så man har ett fordon för varje olika transportbehov.

Men om det blir mera ekonomiskt/miljövänligt äi och n att bara ha ett fordon som klarar av allt är nog tveksamt.

Men tillbaka till tesla o laddstationer. Om det står 3 bilar före mig i kön till dieselpumpen tar det ju bara några minuter innan alla har tankat o är iväg. Är det 3 tesla före så blir ju varje stopp lätt 4*30 min, dvs 2 timmar o det verkar drygt.
På Teslas laddstationer står det cirka 6 laddstolpar :) Bild
crumpets skrev:
Amli skrev: Om Tesla är rätt bil för dig, grattis! Den är på sitt sett en helt fantastisk bil och köp den. Men inse att det inte är en bil som fungerar för geneme man i vårt avlånga land.

:-)-) Helt sant. Det är världens bästa bil för det den är bäst på, och en av de sämsta för det den inte är bra på. Allt beror på hur den används. Att prata om omlagda körmönster hit och dit är bara improduktivt. Låt tekniken förgrenas istället, mot vätgasbränsleceller för långåkare med snabbtankningsbehov och batteribilar för de som inte behöver. Ingen teknik är perfekt, inget funkar bäst till allt. Man ska vara glad för det prylarna klarar och medge att det finns andra tekniska lösningar på resten.

Ja det kan nog stämma.. man blir lätt lite fångad i Tesla-dimman när man grottar ner sig. Dock verkar det som att vissa uppfattningar om hur det fungerar inte riktigt stämma.. Tesla verkar i allafall göra det mesta för att tryggheten med en elbil ska vara densamma som med en fossil-bil.. Dom känns lite som Apple i vissa lägen.. alltså hur dom lägger upp en helhetslösning och troligen också får andra tillverkare att följa efter till viss mån. Innan Tesla trodde jag inte heller på en elbil som semesterbil eller något att åka ut i Europa med, utan mer som stadsbil. Den uppfattningen har jag ändrat efter att ha läst och sett ägares berättelser.

När det blir vanligare med elbil måste självklart laddplatserna byggas ut i den hastighet som krävs. Annars kommer det helt säkert bli jobbigt på vissa ställen i en övergångsperiod.
kvillebäck skrev:För 35 år sedan var det inte alla bensinstationer som sålde diesel heller.
Idag gäller "problemet" E85 istället, även om det är ett mindre problem då det går att köra på bensin lika gärna i nödfall. Men det är intressant hur fort man kommer in i att planera körningarna när man byte bränsle :)
svergie2 skrev:På Teslas laddstationer står det cirka 6 laddstolpar :)
Precis.

Har du någon gång sett en bensinstation vid Autobahn under högtrafik?

Det är inte ovanligt att de har 12 eller fler pumpar -- och du får ofta vänta i alla fall.

Teslas laddstationer fungerar så länge som det inte är så många som kör Tesla. Om "alla" skulle använda en Tesla skulle det behövas gigantiska parkeringar med laddstationer efter våra större vägar.

Tesla är för tillfället en nischprodukt. Den gör vad den gör väldigt bra, jag har åkt i en ett flertal gånger, och jag har funderat på att skaffa en själv. Jag ser ändå inte Tesla som lösningen för alla, eller ens de flesta -- för tekniken kan inte skalas upp.

Förhoppningsvis (troligtvis?) så blir batteritekniken och laddtekniken ännu bättre i framtiden. Då kan vi få något som fungerar för alla.
Du tänker för snävt och i "gamla banor".
De flesta med en elbil med skapligt bra räckvidd behöver sällan ladda på andra ställen än hemma. Pendlar du 5, 10 eller 20 mil per dag så har du full kräm varje morgon med hemladdningen.. Inga mackar eller snabbladdare behövs då.

SuperChargers är för just långfärdsanvändning... de flesta behöver inte använda dem till vardags. Klart att det säkert kommer bli situationer då det blir kö. (jultrafiken eller midsommar blir nog jobbiga framöver om Tesla blir vanligare.. Vi får se hur det gör när Model 3 kommer.. den ska ju blir "billig" sägs det.)
Normala laddtiden på en SC är dessutom under 15 minuter... Bilen räknar nämligen ut hur länge du behöver stanna för att ta dig till antingen nästa SC på din rutt eller till målet.
Dessutom så när en Tesla kommer in på laddplatsen så har inte de andra bilarna där kommit in samtidigt och de har olika mycket kräm kvar i batteriet så väntetiden är nog inte så stor innan en bil är laddad
Ni börjar låta som evangelister i början av interneteran. Alla som inte höll med grabbarna och tjejerna på Boo.com och liknande tänkte för snävt och i "gamla banor".

Om vi nu tar fallet mackarna på Autobahn under semestertid. Det kostar ofta mer att tanka där samt det är ofta köer -- därför tror jag att de flesta som kan väljer andra ställen att fylla upp. Det är rejäla köer i alla fall. När det är mycket folk i rörelse så är de minuter det tar att fylla upp en vanlig bil för lång -- att då tala om att ladda i 15 minuter för att ta sig till nästa SC med näst kö inte vad jag kallar en realistisk lösning.

Det är nog inte bara vid jul och midsommar som du skulle få problem med Tesla SC. Hela semestern, sportlov, påsklov och de flesta helger skulle det krävas gigantisk mycket fler platser än det finns nu om Tesla skulle bli en vanlig bil.

Titta på fakta istället för att tänk känslomässigt över hur du "vill" att verkligheten ska vara. Då borde du inse att med nuvarande teknik är inte Tesla skalbart. Som andrabil fungerar den däremot utmärkt. Jag skulle ha skaffat mig en sådan om den varit billigare.

Så vi tar det Igen:
Förhoppningsvis (troligtvis?) så blir batteritekniken och laddtekniken ännu bättre i framtiden. Då kan vi få något som fungerar för alla.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]