Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Perra79 skrev:
jwiss skrev:Vad kostar Arals superdiesel nu?
Jag ska åka ner på måndag och behöver ju tanka nån gång ivf.
Den kostar i stort sett vad du får betala för vanlig svensk diesel, så ser alltid till att ha tom tank när jag är över i Tyskland.
Den kostar också runt 20 procent mer än ordinär tysk diesel medan bränslebesparingen jämfört med sådan diesel ligger i storleksordningen två procent enligt tillverkarens egna uppgifter (väsentligen bekräftade av ADACs mätningar). Så att köpa sådan superdiesel är ju att skjuta sig själv ordentligt i foten ekonomiskt sett.

Att svensk diesel är så ren (utan aromatiska kolväten) och kan fås med en hög andel icke-fossilt innehåll (upp till 50 procent hos Preem) är förstås utmärkt. Så jag tankar den mer än gärna. Förhoppningsvis kan vi inom en relativt snar framtid köra på helt icke-fossil diesel med biltillverkarnas goda minne. Många lastbilar gör det redan.
av Perra79
andersuw skrev:
Perra79 skrev:
jwiss skrev:Vad kostar Arals superdiesel nu?
Jag ska åka ner på måndag och behöver ju tanka nån gång ivf.
Den kostar i stort sett vad du får betala för vanlig svensk diesel, så ser alltid till att ha tom tank när jag är över i Tyskland.
Den kostar också runt 20 procent mer än ordinär tysk diesel medan bränslebesparingen jämfört med sådan diesel ligger i storleksordningen två procent enligt tillverkarens egna uppgifter (väsentligen bekräftade av ADACs mätningar). Så att köpa sådan superdiesel är ju att skjuta sig själv ordentligt i foten ekonomiskt sett.

Att svensk diesel är så ren (utan aromatiska kolväten) och kan fås med en hög andel icke-fossilt innehåll (upp till 50 procent hos Preem) är förstås utmärkt. Så jag tankar den mer än gärna. Förhoppningsvis kan vi inom en relativt snar framtid köra på helt icke-fossil diesel med biltillverkarnas goda minne. Många lastbilar gör det redan.

Man börjar misstänka att du jobbar på Preem och är miljöpartist, eller så jobbar du på Trafikverket som en liten pricken över i:et :-O)
av andersuw
Du misstänker fel i samtliga fall. Men det är avslöjande att du inte har något annat än sådana helt irrelevanta personargument att komma med.
av Perra79
andersuw skrev:Du misstänker fel i samtliga fall. Men det är avslöjande att du inte har något annat än sådana helt irrelevanta personargument att komma med.

Jag försöker inte få dig att köra på MK3 diesel eller något sådant, säger bara att jag väljer den typen av diesel före vattnet som säljs i Sverige eftersom man märker hur mycket bättre bilen går på det och går mycket snålare... Men när jag tankar i Sverige så tankar jag på Shell och deras City-diesel och så blir det även Circle K där jag tankar Miles DieselPLUS. Förr så tankade jag oftast på OKQ8, men har hört så mycket skit om deras bränsle så nästan helt slutat tanka där...
Vars brukar du tanka?
av andersuw
OKQ8! :D Länge sedan nu det var något snack om problem med deras diesel. Det är också vad Volvo säljer på "Tanka". Alternativet för min del är Preem på grund av ännu högre inblandning av icke-fossil diesel. Tyvärr vet man inte i nuläget riktigt hur hög den är i det enskilda fallet.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nu är vi tillbaka på svensk drivmedelsdistribution igen

Preemraff Lysekil+Göteborg samkörs som ett raff och förser:
Preem
Bilisten, Qstar, Pump
OKQ8, IDS och TANKA(i norra sverige är deras drivmedel från finska Neste oil)
Cirkle K med Miles Diesel Bio

ST1 raff i göteborg förser:
ST1
Shell

Circle K raff i danmark:
Circle K
Ingo

Kort och gott kommer bränslet enbart från 3 raffinaderier. Distributionsmässigt innebär det för stora kostnader att separera bränsle till olika återförsäljare på depåerna, just därför får du preem evolution när du tankar OKQ8 Bio+ eller Miles diesel Bio och vice versa.

Ang. att det är olika mängd inblandning av förnybar råvara hos de olika bolagen:
Bränslena kommer separerade till depåerna, dvs rapsoljan för sig, diesel med förnybar andel för sig osv.
På depåerna blandas sedan de olika ingredienserna efter respektive bolags direktiv, vissa har 7% raps, andra 5% medan vissa har rapsfri diesel, bl a till försvarsmakten och sjömackarna.
Preem har upp till 50% förnybart, okq8 30% och circle k 40%, allt blandas på dedån innan det går på tankbil.
Dessutom så finns det omärkta tankbilar och hoyer, de kör runt till många ställen och tappar upp, för visst skulle de se konstigt ut om OKQ8's röda lstbil står och fyller cisternerna på preem....

Själv tankar jag på OKQ8 just för att de finns i norrlands inland, där det inte finns några andra att välja i princip, och att de var de enda som ville erbjuda mig en saftig rabatt, för jag nöjer mig inte med ynka 15 öre/L som preem och circle k kunde erbjuda, så jag bad dom fara åt pipsvängen.

Åkte upp till lappland på RV26 + E45, dvs otroligt många orter och cirkulationsringar på vägen, samt att jag drog en avstickare på 30 mil extra via grusvägar på kalfjället. medelförbrukningen dit hamnade på 0,56 enl. färddatorn. Medelhastigheten var gissningsvis 65 km/h.
Tankade på OKQ8 i boråstrakten och Mora, dvs de mackar som Preem förser med bränsle.
Åkte E10 + E4 hem, aldrig fortare än 95 km/h, medelhastighet var kring 75 km/h och färddatorn visade helt plötsligt 0,64 på fin lugn landsvägskörning, efter att jag tankat på OKQ8 i Storuman, kiruna och lövånger, dvs mackar som finska Neste Oil förser med finsk diesel, den som vissa påstår vara så otroligt energität.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Tanka, Shell, ST1, Ingo, OKQ8, Statoil, Miles, hos en bonde som har egen farmare, på jobbet där vi kör med Paradiesel ( är något annat nu ) så är jag säker på att jag får med alla sorter i tanken.......................................
av osla
milktrucker skrev:nu är vi tillbaka på svensk drivmedelsdistribution igen

Preemraff Lysekil+Göteborg samkörs som ett raff och förser:
Preem
Bilisten, Qstar, Pump
OKQ8, IDS och TANKA(i norra sverige är deras drivmedel från finska Neste oil)
Cirkle K med Miles Diesel Bio

ST1 raff i göteborg förser:
ST1
Shell

Circle K raff i danmark:
Circle K
Ingo

Kort och gott kommer bränslet enbart från 3 raffinaderier. Distributionsmässigt innebär det för stora kostnader att separera bränsle till olika återförsäljare på depåerna, just därför får du preem evolution när du tankar OKQ8 Bio+ eller Miles diesel Bio och vice versa.

Ang. att det är olika mängd inblandning av förnybar råvara hos de olika bolagen:
Bränslena kommer separerade till depåerna, dvs rapsoljan för sig, diesel med förnybar andel för sig osv.
På depåerna blandas sedan de olika ingredienserna efter respektive bolags direktiv, vissa har 7% raps, andra 5% medan vissa har rapsfri diesel, bl a till försvarsmakten och sjömackarna.
Preem har upp till 50% förnybart, okq8 30% och circle k 40%, allt blandas på dedån innan det går på tankbil.
Dessutom så finns det omärkta tankbilar och hoyer, de kör runt till många ställen och tappar upp, för visst skulle de se konstigt ut om OKQ8's röda lstbil står och fyller cisternerna på preem....

Själv tankar jag på OKQ8 just för att de finns i norrlands inland, där det inte finns några andra att välja i princip, och att de var de enda som ville erbjuda mig en saftig rabatt, för jag nöjer mig inte med ynka 15 öre/L som preem och circle k kunde erbjuda, så jag bad dom fara åt pipsvängen.

Åkte upp till lappland på RV26 + E45, dvs otroligt många orter och cirkulationsringar på vägen, samt att jag drog en avstickare på 30 mil extra via grusvägar på kalfjället. medelförbrukningen dit hamnade på 0,56 enl. färddatorn. Medelhastigheten var gissningsvis 65 km/h.
Tankade på OKQ8 i boråstrakten och Mora, dvs de mackar som Preem förser med bränsle.
Åkte E10 + E4 hem, aldrig fortare än 95 km/h, medelhastighet var kring 75 km/h och färddatorn visade helt plötsligt 0,64 på fin lugn landsvägskörning, efter att jag tankat på OKQ8 i Storuman, kiruna och lövånger, dvs mackar som finska Neste Oil förser med finsk diesel, den som vissa påstår vara så otroligt energität.
fast det är ju inte den dieseln folk säger är så bra, utan rö dieseln (är väl mer eldningsolja, fetare är den då och luktar riktig diesel). men hur dagens common rail snurror tål den vet jag icke, men på äldre motorer med mekanisk radpump eller rotorpump var den perfekt då den smörjde pumpar och spridare. kommer ihåg då farsan och en bekant körde citroen diesel och körde på rö dieseln, den gick perfekt men rök lite med den dieseln, men efter ett tag då han slutat köra på den dieseln så började pumparna läka på båda bilarna.

hur är det med skoogs diesel nu? är den blank? alltså inge raps skit som kleggar igen spridare mm och sotar igen dieselvärmare, funderar på börja tanka där då bilisten här i byn kör med den pissgula dieseln under sommaren
Användarvisningsbild
av milktrucker
Röd diesel = färgad diesel = lågskattad diesel, dvs diesel som enbart får användas inom sjöfart, växthus, järnväg och stationära motorer - alltså inte för transport på väg.
Diesel uppfyller EN 590, det specificerar densitet, kokpunkt, kokstal, cetantal osv som dieseln ska uppfylla för att fungera optimalt i motorerna.

När ni nämner eldningsolja så säljs den inte genom pistolhandtag och det går ofta köra modernare motorer under sommaren på den, trots att den har högre densitet, högre viskositet och lägre cetantal.
Det stämmer väl att den är något energitätare, den väger ju mer per kubik än EN 590, vilket gör att man kommer längre. Skillnaden är inte enorm, utan högst marginell.
Den kallas E32 resp. E10, dvs den klarar minus 32 resp mins 10*c, samma som kallas Gas oil inom oljebranchen.
Däremot har den lågt cetantal med de nackdelarna det ger.
av Perra79
Den vanliga finska dieseln är inte så energirik, skulle tror att den i stort sett ligger på svensknivå, dock om du tankar den röda finska dieseln som bara lastbilar och m.m får tanka eftersom den är skattefri, där har du bra diesel och den tar dom över från Ryssland till Finland.
Prova den och bilen kommer gå mycket bättre och längre på varje tank :idea:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]