- lör 06 aug 2016, 17:37
#1098953
Att svensk diesel är så ren (utan aromatiska kolväten) och kan fås med en hög andel icke-fossilt innehåll (upp till 50 procent hos Preem) är förstås utmärkt. Så jag tankar den mer än gärna. Förhoppningsvis kan vi inom en relativt snar framtid köra på helt icke-fossil diesel med biltillverkarnas goda minne. Många lastbilar gör det redan.
Perra79 skrev:Den kostar också runt 20 procent mer än ordinär tysk diesel medan bränslebesparingen jämfört med sådan diesel ligger i storleksordningen två procent enligt tillverkarens egna uppgifter (väsentligen bekräftade av ADACs mätningar). Så att köpa sådan superdiesel är ju att skjuta sig själv ordentligt i foten ekonomiskt sett.jwiss skrev:Vad kostar Arals superdiesel nu?Den kostar i stort sett vad du får betala för vanlig svensk diesel, så ser alltid till att ha tom tank när jag är över i Tyskland.
Jag ska åka ner på måndag och behöver ju tanka nån gång ivf.
Att svensk diesel är så ren (utan aromatiska kolväten) och kan fås med en hög andel icke-fossilt innehåll (upp till 50 procent hos Preem) är förstås utmärkt. Så jag tankar den mer än gärna. Förhoppningsvis kan vi inom en relativt snar framtid köra på helt icke-fossil diesel med biltillverkarnas goda minne. Många lastbilar gör det redan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut