ER skrev:
Å andra sidan är riktiga(nordiska) dubbfritt värdelöst på asfalt just pga sajpningarna som ger dessa sina vinteregenskaper, tom dubbat är bättre pga sin stabilare konstruktion OCH man slipper frestas att vara jubelidiot och köra dubbfria vinterdäck på sommaren och därmed garanterat tvingas byta varje höst när kylan visar sig och man bränt sönder dessa på genom dumsnålhet på sommaren med livsfarliga däck för sommarvägar och sämre än nödvändigt för vintervägar enbart pga lathet och snålhet.
Värdelöst är väl till att ta i, men visst är det så. Mina vinterdäck rullar bara någon vecka på asfalt varje säsong, och under normal körning märker jag då ingen skillnad. Men vid eventuellt undanmanöver så borde dom vara i vingligaste laget :) Det är svårt att tillverka ett däck som presterar lika bra på alla underlag, varje förare måste ju ta sin körning i beaktning och utifrån det välja däck. Vinterdäck ska endast användas på vintern oavsett om det är dubbat eller dubbfritt.
Perc skrev:Lucif3r skrev:Perc skrev:Jag har kört bilar med värdelösa dubbdäck också, men inte går jag runt och påstår att alla dubbdäck är livsfarliga för det.
Bra sagt. Skulle jag utgå ifrån dom dubbade jag har på min V70 nu så skulle jag aldrig i hela livet någonsin köpa dubbade igen, eller ens sätta mig i en bil med dubbade. Fan, det är nästan så sommarsulorna har bättre grepp... Eller ja, törs nästan lova att dom har det ned till den temperatur dom blir stenhårda.
Tyvärr är det ju många som räknar dubbarna i sina vinterdäck varje höst och konstaterar att dom nog duger en säsong till "för det är ju gott om dubbar kvar". Såna som aldrig testat något annat och njuter av dubbrasslet från dom nio år gamla dubbdäcken. Det ger en mysig illusion av grepp.
Utan att peka finger till någon särskild här i tråden tror jag att det här är samma sorts folk som springer runt på internet och påstår att dubbfria däck är livsfarliga.
Såna finns det alldeles för många av ;) Dubben hjälper givetvis till men det är ju ändå slitbanan som ska göra de främsta arbetet.
Edit:
Jag har varit en av "dom" tidigare, sa att aldrig i livet ska ja köra på dubbfritt...men ack så fel ja hade :)
Då kollegorna fick mig att prova dubbfritt så gick ja från Hakka 5 till Yokohama IG20 och vart mycket imponerad, det var ju klart mycket bättre än jag hade tänkt mig :)