Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

ER skrev:Å andra sidan är riktiga(nordiska) dubbfritt värdelöst på asfalt just pga sajpningarna som ger dessa sina vinteregenskaper, tom dubbat är bättre pga sin stabilare konstruktion.
Alldeles riktigt. Men bäst av vinterdäck på barmark är sannolikt centraleuropeiska dubbfria däck.
Lucif3r skrev:
Perc skrev:Jag har kört bilar med värdelösa dubbdäck också, men inte går jag runt och påstår att alla dubbdäck är livsfarliga för det.
Bra sagt. Skulle jag utgå ifrån dom dubbade jag har på min V70 nu så skulle jag aldrig i hela livet någonsin köpa dubbade igen, eller ens sätta mig i en bil med dubbade. Fan, det är nästan så sommarsulorna har bättre grepp... Eller ja, törs nästan lova att dom har det ned till den temperatur dom blir stenhårda.
Tyvärr är det ju många som räknar dubbarna i sina vinterdäck varje höst och konstaterar att dom nog duger en säsong till "för det är ju gott om dubbar kvar". Såna som aldrig testat något annat och njuter av dubbrasslet från dom nio år gamla dubbdäcken. Det ger en mysig illusion av grepp.

Utan att peka finger till någon särskild här i tråden tror jag att det här är samma sorts folk som springer runt på internet och påstår att dubbfria däck är livsfarliga.
ER skrev: Å andra sidan är riktiga(nordiska) dubbfritt värdelöst på asfalt just pga sajpningarna som ger dessa sina vinteregenskaper, tom dubbat är bättre pga sin stabilare konstruktion OCH man slipper frestas att vara jubelidiot och köra dubbfria vinterdäck på sommaren och därmed garanterat tvingas byta varje höst när kylan visar sig och man bränt sönder dessa på genom dumsnålhet på sommaren med livsfarliga däck för sommarvägar och sämre än nödvändigt för vintervägar enbart pga lathet och snålhet.
Värdelöst är väl till att ta i, men visst är det så. Mina vinterdäck rullar bara någon vecka på asfalt varje säsong, och under normal körning märker jag då ingen skillnad. Men vid eventuellt undanmanöver så borde dom vara i vingligaste laget :) Det är svårt att tillverka ett däck som presterar lika bra på alla underlag, varje förare måste ju ta sin körning i beaktning och utifrån det välja däck. Vinterdäck ska endast användas på vintern oavsett om det är dubbat eller dubbfritt.

Perc skrev:
Lucif3r skrev:
Perc skrev:Jag har kört bilar med värdelösa dubbdäck också, men inte går jag runt och påstår att alla dubbdäck är livsfarliga för det.
Bra sagt. Skulle jag utgå ifrån dom dubbade jag har på min V70 nu så skulle jag aldrig i hela livet någonsin köpa dubbade igen, eller ens sätta mig i en bil med dubbade. Fan, det är nästan så sommarsulorna har bättre grepp... Eller ja, törs nästan lova att dom har det ned till den temperatur dom blir stenhårda.
Tyvärr är det ju många som räknar dubbarna i sina vinterdäck varje höst och konstaterar att dom nog duger en säsong till "för det är ju gott om dubbar kvar". Såna som aldrig testat något annat och njuter av dubbrasslet från dom nio år gamla dubbdäcken. Det ger en mysig illusion av grepp.

Utan att peka finger till någon särskild här i tråden tror jag att det här är samma sorts folk som springer runt på internet och påstår att dubbfria däck är livsfarliga.
Såna finns det alldeles för många av ;) Dubben hjälper givetvis till men det är ju ändå slitbanan som ska göra de främsta arbetet.

Edit:
Jag har varit en av "dom" tidigare, sa att aldrig i livet ska ja köra på dubbfritt...men ack så fel ja hade :)
Då kollegorna fick mig att prova dubbfritt så gick ja från Hakka 5 till Yokohama IG20 och vart mycket imponerad, det var ju klart mycket bättre än jag hade tänkt mig :)
Första året är dubbdäck bäst. År två är de lika bra. År tre är dubbfritt bättre. Bytar du däck vart annat år är dubb att föredra. Men vill du köra fler år med däcken är dubbfritt att föredra !
Jag delar den uppfattningen. Och för bilar som körs lång sträcka, exempelvis taxi, blir det att förbruka två uppsättningar dubbdäck per vinter. Alternativt måste man åtminstone kompletteringsdubba däcken efter halva vintern. Dubbfritt räcker det med en uppsättning däck.
Stod i ett trafikljus idag med en Honda bredvid mig, en Civic som på alla sätt och vis är en likvärdig bil. Framhjulsdriven, samma viktklass och ungefär samma årsmodell. Då det blev grönt puttrade jag iväg utan så mycket som ett blink från antispinnlampan. Den brukar börja blinka långt före man märker nåt hjulspinn och långt före det stryper motoreffekten för den delen. Hondan i grannfilen höll med nöd och näppe jämna steg med mig, man hörde dubbarna förgäves slira mot vägytan. Väglaget nu ikväll var tunn ishinna på asfalt, helt normalt vinterföre i stan mao.

Men han har ju sitt trygga dubbrassel. Placeboeffekten. Det verkar vara huvudsaken för vissa. ;)
Kör Nokia-dubbfritt med tredje vintern på kommande, när jag hämtade nuvarande bil kom ett överraskande snöfall så var snabb att komma under fund med bilens och däckens egenskaper.

Kör en opel Astra nu och tidigare en Volvo 850, Opelns Abs känns som små ettriga rörelser, Volvons var större men saktare rörelser.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12