Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Tveksam till det där alltså. Jag skulle vilja påstå att 9/10 kunder inte provkör bilarna som galningar, det är ju ingen bankörning det handlar om. Några få fullgasaccelerationer utan helt varm motor måhända. Ofta har ju ett demoex bara gått ~1000 mil med den körningen, jag hade inte tvekat en sekund att köpa en demokärra.
av Malmstroem
Miltal, skick och pris avgör. Min gamla V70N hade gått som demobil i ett år och dryga 1000 mil.

Det var inget jag märkte på de 7 år och 12000 mil jag hade den bilen. Enda som behövde bytas förutom rena slitdelar var CEM, och jag tror inte att körstilen de första 1000 milen spelar in på hur länge elektronik håller...
av Lövet
crumpets skrev:Tveksam till det där alltså. Jag skulle vilja påstå att 9/10 kunder inte provkör bilarna som galningar, det är ju ingen bankörning det handlar om.
Jag har bott i närheten av en bilhall (VAG). Det har ärrat mig för livet vad gäller demobilar. Rykande däck ut från parkeringen varenda dag.
av Malmstroem
Rykande däck med en vanlig V70. Tror faktiskt inte det är normen.

Golf GTI som provkörs av nyblivna körkortsinnehavare är en annan sak. Men de brukar inte intressera sig så mycket för V70... :wink:
av valln
En demobil V70/S80 med cirka tusen mil på mätaren är väl knappast billigare än en ny lagerbil, möjligen något mera utrustning. Jag skulle då inte köpa en demobil.
av Lövet
Malmstroem skrev:Rykande däck med en vanlig V70. Tror faktiskt inte det är normen.
Polo, Golf, Passat - jag har sett allt missbrukas. Tror inte Volvohandlare är förskonade.
Användarvisningsbild
av crumpets
Märkligt. Jag har jobbat hos en bilåterförsäljare i två år utan att nånsin se nån vrålköra ut. Då hade vi ändå uppsikt över utfarterna från våra fönster. Jag tror de flesta familjebilar levt hyfsat lugna liv som demokärror. Dessutom är det svårt att misshandla en motor värre idag än den körs i rigg i tusentals och åter tusentals "mil" innan den anses bra nog ändå. Men sedan har ju alla tillverkare olika definitioner på vad som är bra nog.

I princip är en Volvomotor specad för att hålla emissionerna(dvs gå bra) i 32 000 mil och det är ren och skär misshandel till stor del. Att den skulle slitas ens marginellt av 1000 demomil tycker jag är nästan skrattretande ärligt talat.

EDIT: Alltså, ja, såklart slits den! Men inte så mycket att du som annat än sista ägare framåt slutet på hela fordonets beräknade livslängd kommer märka det.
Användarvisningsbild
av xerent
Alltså, totalt dött på begagnatmarknaden. Inte en enda vettig ny bil på en månad, och antalet objekt i Blocket-sökningen har minskat rejält. Märks att det är semestertider. Letar efter XC70 II 3.2 AWD Summum eller V70 T6 AWD Summum med svart klädsel och avstängningsbar krockkudde under 13000 mil eller så. Gärna bränslevärmare eller motorvärmare, svart eller röd färg, tonade rutor och vinge, och för XC70:n stora fina fälgar. Prislappen under 160000. Gärna i närheten (inom 40 mil, typ). Kräsen? Japp! :D

Antar att det kommer flera bilar när semestern är slut, så att jag inte har möjlighet att åka och titta på dem. :(
av Andis
Ja dom bilvalen är inte direkt många som annonseras i Sverige :-)

Tror du blir tvungen att vara beredd på hela sverige för att titta på en intressant.

Så vara det förra året när en polare ville ha en sån inte en ända till salu i stockholm just då med dom specarna. Däremot göteborg kom några upp i kan det vara volvos vip limonsine bolag som kört dom kanske :-)
av Lövet
Begagnat kan man inte vara så kräsen tyvärr. Fälgar, toning, vinge går utmärkt att eftermontera så hoppa över det som krav. Bränslevärmare lär du inte hitta på många bensinare, svindyrt tillbehör och inte nödvändigt på samma sätt som en diesel.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]