Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:OT-varning:
Förmögenhetsskatten (liksom fastighetsskatten) hade ju helt vansinniga resultat när normalinkomsttagare behandlades som värsta koncern -VD eller bankchefer pga att deras villa i något attraktivt område plötsligt blivit högt värderad. Jag tycker inte sådant funkar. Det som ska beskattas är vinst och konsumtion. Skatt på inkomster (finns redan) och på konsumtion (finns redan). Att beskatta en förmögenhet är ju som att slakta en gris två gånger, eller kanske tre... Räntan ger skatt. När man använder förmögenheten för att köpa nåt betalar man skatt (moms, om nån hört talas om den; 25 %...). Att bara konfiskera delar av "förmögenheten" känns verkligen off. Samma gäller fastighetsskatt. Tjänar du pengar på ditt hus (försäljning) betalar du skatt på förtjänsten; att betala skatt på husets existens är ju bara ett sätt att återinföra livegenskapen.
Slut på OT varning.
Du har rätt i precis allt du skriver. Detta bekräftas även av sossarna som ju inte har några planer på att återställa förmögenhetsskatten när det vunnit årets val. (Vilket de lär göra) Dessutom får vi inte glömma att din arbetsgivare redan betalat "skatt" åt dig när du får din lön. En del får du tillbaka i form av framtida pension men långt ifrån allt.
SvenB skrev:
milktrucker skrev:den som gapar efter mycket....säger ordspråket.
kan bli omvänd effekt av höjd skatt, dvs att folk skiter i att betala fordonsskatten
Vad är det i sådana fall som säger att folk inte skulle "skita i" att köpa bränsle, och ta en "springnota" på macken eller slanga grannens bil, om bränsleskatten skulle chockhöjas. Jag tror den risken är betydligt större.
ja det är också en risk. Och självklat hade människor börjat slanga om bränslet går på omkring 20:-/L
milktrucker skrev:
SvenB skrev:
milktrucker skrev:den som gapar efter mycket....säger ordspråket.
kan bli omvänd effekt av höjd skatt, dvs att folk skiter i att betala fordonsskatten
Vad är det i sådana fall som säger att folk inte skulle "skita i" att köpa bränsle, och ta en "springnota" på macken eller slanga grannens bil, om bränsleskatten skulle chockhöjas. Jag tror den risken är betydligt större.
ja det är också en risk. Och självklat hade människor börjat slanga om bränslet går på omkring 20:-/L
Som en milktrucket borde du veta vad som antagligen lär hända med ett antal lastbilar ikväll :(
Guligan skrev: Detta bekräftas även av sossarna som ju inte har några planer på att återställa förmögenhetsskatten när det vunnit årets val. (Vilket de lär göra)
Nja nu är ju inte 30-35% egen majoritet, den AMS utbildade svetsar'n behöver ju stöd av kommunisterna och Gröna khmererna, eller i dagligt tal den röd gröna röran.
Sunschreem skrev:
Som en milktrucket borde du veta vad som antagligen lär hända med ett antal lastbilar ikväll :(
lås på tanklocken är ingen ovanlighet, eller? - den som inte har det får skylla sig själv
inhägnat område.
videofilmat område.

= ingen slanging

och självklart har jag sovit mitt i vägpiraternas land, E20 mellan gbg och götene, på en ödslig parkering. Lite läskig känsla att veta vad andra råkat ut för på den sträckan. Kunde vaknat med tom tank....

jag vill påstå att slangningen är vanligare där det finns någon form av tank som inte sitter i en personbil, t ex s.k farmartankar och tankar vid vägbyggen och tankar på kärror till skogsmaskiner, men även tankarna i dessa maskiner. helt enkelt platser och tankar utan övervakning av larm eller människor.
milktrucker skrev:
Sunschreem skrev:
lås på tanklocken är ingen ovanlighet, eller? - den som inte har det får skylla sig själv
inhägnat område.
videofilmat område.

= ingen slanging

och självklart har jag sovit mitt i vägpiraternas land, E20 mellan gbg och götene, på en ödslig parkering. Lite läskig känsla att veta vad andra råkat ut för på den sträckan. Kunde vaknat med tom tank....

jag vill påstå att slangningen är vanligare där det finns någon form av tank som inte sitter i en personbil, t ex s.k farmartankar och tankar vid vägbyggen och tankar på kärror till skogsmaskiner, men även tankarna i dessa maskiner. helt enkelt platser och tankar utan övervakning av larm eller människor.
Alla dom sakerna du nämde göra de nada tyvärr.
Sunschreem skrev: Alla dom sakerna du nämde göra de nada tyvärr.
självklart är det tillfället som gör tjuven, men jag talar av erfarenhet.
Lastbil ute på ödslig plats blev slangad, saknade låsbart tanklock.
Lastbil på övervaktat och inhägnat område blev inte slangad.

dra slutsatsen själv
olika, vissa bilar går 24/7 andra står 7-8 timmar
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 27
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren