Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: mån 08 apr 2019, 00:06 Min bil innehåller för övrigt mindre kobolt än din mobil.. Dvs ingen... Nissan kör med aluminium istället sen ett antal år tillbaka. Så det finns olika sätt man gör batterier på.
Aluminiumbatterier i Leaf ???

Leaf har ju ett hybridbatteri med Lithium Cobalt Oxide och Lithium Manganese Oxide kemi.

Så det är Lihium, Mangan och Kobolt i ditt batteri. Mangan för högt strömuttag vid acceleration och cobolt för räckvidden och grundkemin är Lithium för båda. Och inget aluminiumbatteri. Eller har jag fattat fel ? Aluminiumbatterer är ju på forskningsstadiet ännu.
En sak som kanske inte diskuterats så mycket är riskerna med giftgaser om dessa stora lithium-jon batterier börjar brinna eller exploderar.

Ex: https://www.nature.com/articles/s41598-017-09784-z

Bla HF (vätefluorid) och fluorvätesyra som bildas i kontakt med vatten är extremt farliga substanser.

Såg en artikel nyligen om att MSB vill ha olikfärgade registreringsskyltar beroende på drivmedel för att räddningspersonal inte ska råka illa ut i onödan: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-s ... -radda-liv
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 08 apr 2019, 00:06 Min bil innehåller för övrigt mindre kobolt än din mobil.. Dvs ingen... Nissan kör med aluminium istället sen ett antal år tillbaka. Så det finns olika sätt man gör batterier på.
Aluminiumbatterier i Leaf ???

Leaf har ju ett hybridbatteri med Lithium Cobalt Oxide och Lithium Manganese Oxide kemi.

Så det är Lihium, Mangan och Kobolt i ditt batteri. Mangan för högt strömuttag vid acceleration och cobolt för räckvidden och grundkemin är Lithium för båda. Och inget aluminiumbatteri. Eller har jag fattat fel ? Aluminiumbatterer är ju på forskningsstadiet ännu.
Jag tror som du. Men jag efterfrågade källa i ett tidigare inlägg. Hittills inget svar.

Camel skrev:
joel80 skrev:Min bil innehåller för övrigt mindre kobolt än din mobil.. Dvs ingen... Nissan kör med aluminium istället sen ett antal år tillbaka. Så det finns olika sätt man gör batterier på.
Källa på det?
Som sagt: Källa på det?
Leopold skrev:En sak som kanske inte diskuterats så mycket är riskerna med giftgaser om dessa stora lithium-jon batterier börjar brinna eller exploderar.
Riskerna med ny teknologi missas ofta när implementeringen i sig är ett självändamål. I sin iver gör man helt enkelt saker i fel ordning och riskerna upptäcks ofta sent.

-Vad hade hänt om gasbussen i Stockholm varit fullsatt med passagerare?
-Vad händer om ett flerbilsgarage med batteribilar brinner, eller om batteribil brinner i en tunnel?

Inget är ofarligt, men de nuvarande ICE-bilarna som körs på "vanliga" fossilbränslen har välkända risker, som åtminstone räddningstjänsten lärt sig hantera. Nu får de lära sig att hantera nya risker. Tryckkärl, högspänning, giftiga ämnen, etc. Men det hade varit mer klädsamt om man gjort en adekvat riskbedömning som en del av konsekvensutredningsprocessen när besluten togs om teknologins införande.
Jag hade fel, letade källan och jag måste missförstått eller hittat nått galet sist.

Inget aluminium, utan magnesium, och i 40kWh-batterierna är det som ni säger även lite kobolt. I de tidigare versionerna av Leaf med mindre batterier var det dock ingen kobolt. Då körde man med LMO-celler.. grafen och magnesium.

Verkar som man bytt leverantör från LG-Chem nu. Fick inte helt fram till vem.

Nissan är också med i nån grupp med biltillverkare som forskar kring alumium-luft-batterier. Men det är ju inget som finns på marknaden än.

Senaste 2 kvartalen har dom gått med vinst, Q1 med förlust.
Läste du mer än rubriken?

Dom räknar med förlust även nästa kvartal då de styr om leveranser nu mot Europa och Asien.

joel80 skrev: ons 24 apr 2019, 17:57 Jag hade fel, letade källan och jag måste missförstått eller hittat nått galet sist.

Inget aluminium, utan magnesium, och i 40kWh-batterierna är det som ni säger även lite kobolt. I de tidigare versionerna av Leaf med mindre batterier var det dock ingen kobolt. Då körde man med LMO-celler.. grafen och magnesium.

Verkar som man bytt leverantör från LG-Chem nu. Fick inte helt fram till vem.

Nissan är också med i nån grupp med biltillverkare som forskar kring alumium-luft-batterier. Men det är ju inget som finns på marknaden än.
"Batteriprofessorn" jag hörde föreläsa har säkert rätt i att vi behöver uppfinna helt nya batterityper om detta ska fungera storskaligt. Siffrorna inger ju respekt hos mig i alla fall.

-1 mijard bilar i världen.
-En Leaf har 1000 ggr så strot batteri som min laptop.
-En Tesla har 10.000 gr så stort batteri som min smartfone.
Och de var ju bara bilarna, sen har vi bussar, lastbilar, flygplan, entreprernad och jordbruksmaskiner, båtar och fartyg, batteribankar till solceller och vindkraft, osv...

Det säger ju en hel del av magnituden på vad som krävs för att ställa om vad gäller gruvbryning/tillverkning/återvinning osv. Säkert möjligt, men det krävs en global kraftsamling av sällan skådat slag.

Och som propfessorn säger i artikeln.

Testerna görs på Sveriges enda pilotfabrik för batterier som startats och drivs av professor Josh Thomas, som forskat om batterier i mer än 30 år. Han säger att det är lätt att underskatta tiden det tar att gå från labb till färdig produkt.

– Den kan ta allt från 10 upp till 20 år.

Varje steg i processen måste trimmas in, från blandningen av anod- och katodmaterial till att battericellerna dränks in med elektrolyt. Sedan ska produktionen skalas upp och cellerna packas ihop i större enheter som till exempel kan sitta i en bil.

https://fof.se/tidning/2019/2/artikel/m ... rbatteriet
joel80 skrev:Senaste 2 kvartalen har dom gått med vinst, Q1 med förlust.
Läste du mer än rubriken?

Dom räknar med förlust även nästa kvartal då de styr om leveranser nu mot Europa och Asien.
Tesla har gjort 2 kvartal med vinst sedan start, de 5jänar inga pengar Joel de går med förlust per räkenskapsår.

Man räknar inte per kvartal det borde du veta

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Dom "vände" och gick plus från q3 förra året. Men nu gör dom förlust igen.
Stor del av förlusten beror på tillverkade men en ännu betalda bilar som är på väg till kunder i Europa och Asien. 10-12k bilar som snittar 650k blir ungefär 7 miljarder.

Jag är inte någon Tesla fanboy och vill inte ha en Model 3, men försöker ta reda på varför siffror ser ut som dom gör.
Tesla går back för att dom expanderar. Dom utvecklar nya bilar, slår sig in på nya marknader och bygger nya fabriker.

Om det är rätt och Elon går ut som vinnare eller om dom expanderar för snabbt och kommer gå under får vi se.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv