Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Och varför skulle du betala för att bli av med en bil, ingen tvingar väl dig att sälja. Ni oroar er för mycket och det måste vara jättejobbigt som bilägare att fundera hela tiden på vad bränslet kostar nästa val, och vad bilskatten blir om 2år och vad som sker i Västerås om 5år......den dagen det ska bytas bil, då sonderar man marknaden, ska man hålla på att vänta och fundera hit och dit får man ju vänat hela livet, det kommer alltid något nytt runt hörnet.
Derank skrev:Och varför skulle du betala för att bli av med en bil, ingen tvingar väl dig att sälja.
Det här var ju inte mina tankar utan tråden handlar ju om en rapport. Det vi diskuterar är vad som står i rapporten, tex. att bilar med förbränningsmotor inte bara får ett nollvärde, utan det är ändå värre för man kommer att få betala för att ens bli av med dem.

Used ICE car prices plunge to zero or even negative value. The rising
cost of maintenance, gasoline and insurance; the cost of storing or taxing
worthless vehicles; and the lack of a used car market might mean that
prices go to zero or even below. That is to say, owners may need to pay to
dispose of their cars.

Om man sedan vill tro på rapporten är ju upp till var och en själv.

Man förutspår ju också att nästan ingen äger en bil och 80% av alla fordon försvinner. Kvar finns 20% bilar som är självkörande och erbjuder transport när du vill, bara knappa på mobilen så dyker ett fordon upp som tar dig dit du vill utan att du kör.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Kostnaden för att bli av med en bil räknar väl folk vara skrotningskostnaden.. Alltså att man får betala för att bli av med dem. Man Kan ju hoppas att det införs en liten skrotningspremie så inte för många slappskaft bara låter bilarna stå i naturen och läcka olja.

Tycker det inte är speciellt många här som skriver av oro. Däremot är de flesta nyfikna på vad som kommer att hända och man försöker värdera informationen så att man kanske i sitt nästa köp inte köper något som riskerar att tappa onödigt mycket i värde.
Angående laddning via lyktstolpar dom diskuterades tidigare har man börjat med det i Askersund.. Ingen berättade för dom att det inte gick så dom gjorde det och det funkar..
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017071 ... gbelysning

Alltså tekniskt.. Tydligen måste lagen ändras innan dom kan göra det storskaligt.
Derank skrev:I Bräcke hittade jag 1 laddstolpe. 1
Har dom ens 4G?

Skämt åsido, det är kanske inte elbilstätaste området på kartan men finns det intresse hos befolkningen så får väl kommunen bistå?!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
VolvoB20 skrev:Sen är det ju många som inte köper bil, tex begagnat, utan leasar nytt istället, det verkar ju explodera. Om allt färre köper begagnat utan bara leasar nytt kommer det ju ytterligare accelerera värdeminskningen.
Det där är ju självsanerande över tid... Om suget efter begagnat minskar så ökar kostnaden för leasningtagarna (pga minskat restvärde) och då går de tillbaka till att köpa begagnat.

Att en nybil idag skulle ha "nollvärde" om 8 år känns inte realistiskt, speciellt inte om den har Euro6 specifikation. Däremot att en 3-5 år gammal bil idag har nollvärde om 8 år är väl inte osannolikt, det har ju de flesta 11-13 år gamla bilar redan idag.
MartinS skrev:Att en nybil idag skulle ha "nollvärde" om 8 år känns inte realistiskt, speciellt inte om den har Euro6 specifikation. Däremot att en 3-5 år gammal bil idag har nollvärde om 8 år är väl inte osannolikt, det har ju de flesta 11-13 år gamla bilar redan idag.
Letar en 10 år gammal XC70 II/X-drive/Qattro med 20.000 mil på mäteren som andrabil, de ligger ju alla runt 120.000 - 150.000, det är inte nollvärde för mig. :D
Nu skall man inte vara såååå petig ;) Men en 13 år normalsliten normalmodell med normala mil betingar inget vidare värde idag. 10-15% av nypriset är väl i princip att klassa som nollvärde i min värld iallafall.
Derank skrev:I Bräcke hittade jag 1 laddstolpe. 1
Om du har elbil och bor i Bräcke funkar det utmärkt. (Så länge du fixar nattladdning där du bor..) Jag tror de flesta hus har el indraget även i Bräcke, och där uppe är det väldigt vanligt att man har tillgång till kupévärmarstolpe på sin parkering även om man bor i lägenhet. Det går utmärkt att ladda ifrån en sån också.
(Var i Härnösand och jobbade i våras och där kunde jag ladda på hotellets parkering via sånna stolpar. Fanns på var och varannan parkering.)

Från Bräcke till Östersund är det ca 7 mil.. Den rävkvidden har även de elbilar som har några år på nacken. Där finns det mängder med laddstationer/snabbladdare.

Åt andra hållet har du Sundsvall efter 11 mil, även där är det väl utbyggt.
Söderut har du snabbladdare både i Rätan och Sveg.

Det är endast åt nordost som det är lite glest än så länge, men det är glest med vägar där också. I Sollefteå finns det dock laddstationer.. Dit är det 14 mil och har man någon av de bilar som säljs idag är det inte några problem ens i kallaste vintern.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
Hu-655 mottagning

Hej, skall finnas cd-växlare med, var nå[…]

S40 2004

Hej, enligt instruktionsboken har jag cd-växl[…]

Vibration vid inbromsning

Hej, En tanke.. Jag vet inte hut det är p&ari[…]