Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1185528
Ca 2 ton eller mindre är vad som beräknas behövas för att klara klimatmålen. Så det är väl det man siktar på först.
Räknar man med vår konsumtion och de utsläpp de för med sig även i andra länder hamnade vi dock mycket högre än vad jag sa. Ca 11ton per år ligger vi på idag. :/

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... er-person/
#1185861
Du kam ju tex köra den i 12år el byta in om 3år el sälja den i morgon. Det finns alltid en begagnat marknad. Själv så byter jag in och jag har alltid fått bra betalt tycker jag.
#1185881
Derank skrev:Du kam ju tex köra den i 12år el byta in om 3år el sälja den i morgon. Det finns alltid en begagnat marknad. Själv så byter jag in och jag har alltid fått bra betalt tycker jag.
Jo, men om efterfrågan går ner lär man får sämre betalt, och den lär ju gå ner om det inte finns annat än elbilar som nya?
#1185905
Vad du får för bilen om 1, 3, 5.el 10år är väl inte lönt att spekulera i idag. Hur marknaden ser ut då vet ingen i förväg.

Jag köpte själv en ny etanol kärra 2012 då marknaden var stendöd. Inte var den speciellt billig för det och inte var det några problem att byta in den heller för ca 1år sedan. Och den blev såld direkt ochså.
#1185928
Tror att en idag ny dieselbil håller skapligt som 3-åring. Du har senaste utsläppsklassen och kommer då troligen att kunna köra i större delen av städerna närmsta 8-10 åren.
Om tre år har det inte kommit ut tillräckligt många elbilar på begagnatmarknaden för att valet för de som köper begagnat blir helt mot elbil.

Ser man 6 år fram skulle jag vara lite mer osäker.. Som derank säger är det svårt att se in i framtiden, men osäkerheten växer rätt mycket mellan 3-6 år skulle jag säga.
#1186004
joel80 skrev:Tror att en idag ny dieselbil håller skapligt som 3-åring. Du har senaste utsläppsklassen och kommer då troligen att kunna köra i större delen av städerna närmsta 8-10 åren.
Om tre år har det inte kommit ut tillräckligt många elbilar på begagnatmarknaden för att valet för de som köper begagnat blir helt mot elbil.

Ser man 6 år fram skulle jag vara lite mer osäker.. Som derank säger är det svårt att se in i framtiden, men osäkerheten växer rätt mycket mellan 3-6 år skulle jag säga.
Om man nu tror på rapporten att bilen ska ha nollvärde om 8 år,så måste ju någon ägare 1:a , 2:a eller kanske 3:e ta smällen, det kan man inte komma undan. Är det 500.000 kr som ska ned, så är det 5200 per månad. Det är ju inte mycket på en ny bil, men förmodligen tungt för den som köper en äldre begagnad, jämfört med idag. En XC70 som är 8 år idag ligger ju på ca 150.000 kr med vettiga mil, den skulle ju iså fall ned till noll.

Sen är det ju många som inte köper bil, tex begagnat, utan leasar nytt istället, det verkar ju explodera. Om allt färre köper begagnat utan bara leasar nytt kommer det ju ytterligare accelerera värdeminskningen.
Derank skrev:Du kam ju tex köra den i 12år el byta in om 3år el sälja den i morgon. Det finns alltid en begagnat marknad. Själv så byter jag in och jag har alltid fått bra betalt tycker jag.
Inte om man tror på rapporten, Då finns ingen beg-marknad för en 8 år gammal bil utan den är noll.

Eller så kan man ju tro på Power Circle istället som prognostiserar att bara 25% är elbilar 2030.Då finns det ju en stor beg-marknad för bilen.
joel80 skrev:Ca 2 ton eller mindre är vad som beräknas behövas för att klara klimatmålen. Så det är väl det man siktar på först.
Räknar man med vår konsumtion och de utsläpp de för med sig även i andra länder hamnade vi dock mycket högre än vad jag sa. Ca 11ton per år ligger vi på idag. :/
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... er-person/
Ånyo, CO2 är ju bara en liten, liten del av det hela. Om man sätter barn till världen eller människor i den fattiga delen av världen försöker leva som oss och vi trots detta får ned CO2 till noll så behövs det ändå enormt utökade resurser i tex form av markutnyttjande för vägar, bostäder, skolor, industrier, köpcentrum. Ingen kommer vilja bo kvar i 3:e världens extremt tätbefolkade fattiga områden där man bor på varandra idag. Allt är inte CO2 när det gäller ett uthålligt samhälle.

Man tar en ekologisk återanvändbar bärkasse när man åker till köpcentret från sin villa i Teslan så har man rent samvete....
#1186037
Det förstår ju alla att om 8 år finns det såklart fortfarande en marknad för gamla bilar.

Och du är ju inte tvingad att sälja din bil. Du kan ju köra i den i 20år till om du vill
#1186086
Du har inte läst rapporten speciellt noga. Det står inte att alla bilar kommer ha nollvärde eller negativt värde, utan att vi kan få en situation där vi får bilar som kostar att göra sig av med. Tänk dig typ att alla ICE-bilar skulle sjunka med 20k. Det skulle fortfarande gå att sälja en 5 år gammal V70 till hyggligt pris... Men en 10 år gammal 850 kanske inte är värd många kronor på begagnatmarknaden. Jag tolkade inte rapporten som att alla ICE-bilar är värdelösa.. Men att vi kan få en effekt där elbilar ses som mer värda och där de ICE-bilar som idag säljs för rätt låga priser blir så gott som värdelösa.

Du kör lite med "mendomdå" - argumentet. Inte riktigt hållbart i en seriös diskussion.
#1186130
jag har aldrig påstått att bilarna kommer att ha ett nollvärde om 8år, det fårstår väl vem som helst att så kommer inet att ske, vad har det med en 850 från 1994 att göra? Den har ju gjort sitt för länge sedan. Om jag köper en bil för 500k och den är värd zero efter 20år, vem bryr sig, då är den ju skrot
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
Volvo xc90 2017 d5 R design

Den visade en kvart från max men ny är […]

Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]