joel80 skrev:Tror att en idag ny dieselbil håller skapligt som 3-åring. Du har senaste utsläppsklassen och kommer då troligen att kunna köra i större delen av städerna närmsta 8-10 åren.
Om tre år har det inte kommit ut tillräckligt många elbilar på begagnatmarknaden för att valet för de som köper begagnat blir helt mot elbil.
Ser man 6 år fram skulle jag vara lite mer osäker.. Som derank säger är det svårt att se in i framtiden, men osäkerheten växer rätt mycket mellan 3-6 år skulle jag säga.
Om man nu tror på rapporten att bilen ska ha nollvärde om 8 år,så måste ju någon ägare 1:a , 2:a eller kanske 3:e ta smällen, det kan man inte komma undan. Är det 500.000 kr som ska ned, så är det 5200 per månad. Det är ju inte mycket på en ny bil, men förmodligen tungt för den som köper en äldre begagnad, jämfört med idag. En XC70 som är 8 år idag ligger ju på ca 150.000 kr med vettiga mil, den skulle ju iså fall ned till noll.
Sen är det ju många som inte köper bil, tex begagnat, utan leasar nytt istället, det verkar ju explodera. Om allt färre köper begagnat utan bara leasar nytt kommer det ju ytterligare accelerera värdeminskningen.
Derank skrev:Du kam ju tex köra den i 12år el byta in om 3år el sälja den i morgon. Det finns alltid en begagnat marknad. Själv så byter jag in och jag har alltid fått bra betalt tycker jag.
Inte om man tror på rapporten, Då finns ingen beg-marknad för en 8 år gammal bil utan den är noll.
Eller så kan man ju tro på Power Circle istället som prognostiserar att bara 25% är elbilar 2030.Då finns det ju en stor beg-marknad för bilen.
joel80 skrev:Ca 2 ton eller mindre är vad som beräknas behövas för att klara klimatmålen. Så det är väl det man siktar på först.
Räknar man med vår konsumtion och de utsläpp de för med sig även i andra länder hamnade vi dock mycket högre än vad jag sa. Ca 11ton per år ligger vi på idag. :/
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... er-person/
Ånyo, CO2 är ju bara en liten, liten del av det hela. Om man sätter barn till världen eller människor i den fattiga delen av världen försöker leva som oss och vi trots detta får ned CO2 till noll så behövs det ändå enormt utökade resurser i tex form av markutnyttjande för vägar, bostäder, skolor, industrier, köpcentrum. Ingen kommer vilja bo kvar i 3:e världens extremt tätbefolkade fattiga områden där man bor på varandra idag. Allt är inte CO2 när det gäller ett uthålligt samhälle.
Man tar en ekologisk återanvändbar bärkasse när man åker till köpcentret från sin villa i Teslan så har man rent samvete....
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.