Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Du måste ha ett företagskort, så är det iaf här.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Derank skrev: tis 08 mar 2022, 18:03 Du måste ha ett företagskort, så är det iaf här.
Okej, får kolla upp det när jag har vägarna förbi.
av Volvoold
poseidon skrev:
FB_IMG_1646743639895.jpg

Sossarna hoppas vi är dumma i huvudet.
👍 Jag såg den också. Oförskämt att inte ta nåt eget ansvar. Speciellt när det var riktigt dyrt innan kriget också.
av Volvo2021
Intressant (skrämmande) läsning.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/energ ... pa-diesel/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/energ ... pa-bensin/

Citat. ” Skatten på bensin har höjts i många steg genom åren och motiven har varierat. Numera handlar det om klimathotet, men historiskt sett har man också pekat på helt andra saker, till exempel behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket.
Ända fram till budgetåret 1980/81 var bensinskatten öronmärkt för olika ändamål inom trafikområdet, såsom byggnation och underhåll av vägar. Idag finns ingen sådan koppling utan de intäkter som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan”.
Användarvisningsbild
av Camel
Volvo2021 skrev:Intressant (skrämmande) läsning.
Ja, och tänk på att råoljepriset dessutom bara är en del av produktkostnaden trots det höga priset på råolja. Kostnaden för reduktionsplikten är betydande, framförallt på diesel. Förutom skatter och moms. Intäkterna från drivmedelsskatter har staten gjort sig beroende av i budgeten. De går inte tillbaka till bilismen. Bilismen är och förblir en mjölkkossa för staten. Oavsett drivmedel, även elbilar kommer att pungslås när omställningen gått tillräckligt långt.
Användarvisningsbild
av Camel
Volvoold skrev: tis 08 mar 2022, 18:10
poseidon skrev:FB_IMG_1646743639895.jpg

👍 Jag såg den också. Oförskämt att inte ta nåt eget ansvar. Speciellt när det var riktigt dyrt innan kriget också.
Ja, riktigt oförskämt. För att inte säga föraktfullt. Om jag hade drivit en mack så hade kvittona informerat om råoljekostnad, kostnad för reduktionsplikt, energiskatt och koldioxidskatt förutom momsen som separata poster i kronor eller procent. Som balans till maktens påståenden om att orsaken till de höga priserna vid pump beror på världsmarknadspriset. Då kan folk själva avgöra och slippa bli "informerade" av makten. Och själva se hur världsmarknadspriset påverkar priset vid pump relativt andra kostnadsposter.
Användarvisningsbild
av poseidon
Volvoold skrev: tis 08 mar 2022, 18:10
poseidon skrev:FB_IMG_1646743639895.jpg

Det riktigt usla är att Thorwaldsson (och Sossarna i allmänhet) talar till oss väljare/medborgare som om vi vore barn.

"Putin-priser" - vad är det för larv? Självklart förstår alla att sossarna inte vill ta ansvar för sina (inkl MPs) ogenomtänkta beslut (reduktionsplikt och skattehöjningar) men de kan ju iaf argumentera på ett sätt som framstår som vuxet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kvällens observation gällande diesel och alternativa tankställen.
Såifa som ingår i Preem accepterar VISA/Mastercard. Där jag var förbi kostade dieseln 23,67/liter.
Shell Truck accepterade också dessa kort, där var dieseln dock dyrare med 24,51/liter.
CircleK Truck där jag tankade ville ha 23,67/liter. De tog dessutom Ingo-kortet då dessa är i samma kedja.
IDS kunde jag inte se något skyltat pris hos, men korten fungerade där också. Google anger priset till 22,84, men det har jag inget belägg för stämmer.
På samtliga tankställen fanns det smalare pumphandtag för personbilar, dock lite högre tryck så man får inte "ge fullt".

CircleK hade Biodiesel B100, är detta HVO eller RME? Den kostade 22,95.
AdBlue på pump kostade runt 9:-/litern.

Slabbigheten ingår om man vill tanka lite billigare, jag kan leva med det. :-)
Användarvisningsbild
av Steffe3
fjohan82 skrev:Kvällens observation gällande diesel och alternativa tankställen.
Såifa som ingår i Preem accepterar VISA/Mastercard. Där jag var förbi kostade dieseln 23,67/liter.
Shell Truck accepterade också dessa kort, där var dieseln dock dyrare med 24,51/liter.
CircleK Truck där jag tankade ville ha 23,67/liter. De tog dessutom Ingo-kortet då dessa är i samma kedja.
IDS kunde jag inte se något skyltat pris hos, men korten fungerade där också. Google anger priset till 22,84, men det har jag inget belägg för stämmer.
På samtliga tankställen fanns det smalare pumphandtag för personbilar, dock lite högre tryck så man får inte "ge fullt".

CircleK hade Biodiesel B100, är detta HVO eller RME? Den kostade 22,95.
AdBlue på pump kostade runt 9:-/litern.

Slabbigheten ingår om man vill tanka lite billigare, jag kan leva med det. :-)
Jo, man får göra lite vad man kan numera...
Åker en omväg varje fredag (lite kortare än att åka på lördagen eller söndagen), för att tanka i Norrköping istället för på lokala macken. Men med en prisskillnad på 6-7kr/l så är det inte så svårt val, trots extramilen och tidsspillan.

Det är ju pengar man kanske hade kunnat samla på hög för en eventuell elbil i framtiden som ryker, så det gör ju även den omställningen svårare, beroende på familjeekonomi.
Användarvisningsbild
av TommyP86
B100 är rme. Finns vissa bilar som är godkända för det, men de flesta är betydligt äldre än snittet här inne (850/x70 s80 med 2,5tdi)
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 93
Kan inte lägga i växel V70

Det är en rimlig tolkning. Får kolla &a[…]

230fk går snålt

Har du bytt till en LH2.4-härva eller har du […]

ATE har sina PowerDisc skivor med frästa sp&[…]