Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Skulle denna kunna vara ett substitut till DICE?

http://www.orebrobildiagnos.se/OBD2/ind ... cts_id=675

"Volvo felkodsläsare, är ett verktyg som tillsammans med VIDA används i Allt-i-en för att felsöka Volvo fordon mellan 2000-2011. Kommunikationen gör möjligt diagnos och felsökning av fordonet.
Mongoose är en låg kostnad, högpresterande felkodsläsare som ansluter en bärbar dator direkt till bilens OBD2 uttag. "

+
Svensk sida
Enklare handhavande utan "box" på linan - bara en rak kabel

-
Går ej att uppdatera FW?
av Bewsfroe
Vet ej om det ingår mjukvara till den kabeln. Men egentligen slantar man ju upp samma pengar för enbart en "kabel" om man köper en dice med... Att mjukvaran medföljer på cd e ju bara + i kanten. Inget man egenligen betalar för vid köp av Dice. Jag menar mjukisen finns ju i sjön ;)
Användarvisningsbild
av wissel
Senaste priserna numera på Vida o Dice 950:- inkl.frakt.Från Kina.....
Varför betala 1400 plus Frakt ?
av Bewsfroe
Ptja det finns säkert fördelar med att beställa den? Lättare med garantifrågor t.ex.? Men strunt samma ville bara tipsa om att "DICE" finns att köpa i Sverige! Och dessutom mkt billigare än dom DICE jag sett till salu i Sverige innan.
av S.t.r.a.n.D
Bewsfroe skrev:Vet ej om det ingår mjukvara till den kabeln. Men egentligen slantar man ju upp samma pengar för enbart en "kabel" om man köper en dice med... Att mjukvaran medföljer på cd e ju bara + i kanten. Inget man egenligen betalar för vid köp av Dice. Jag menar mjukisen finns ju i sjön ;)
Vad har egentligen Dice:en för funktion egentligen?? Mjukvaran (Vida) ligger ju i båda alternativen i datorn. Så länge man har Vida i datorn så kan denna kabel göra precis samma som Dice:en, har jag förstått rätt? Så vad har lådan (Dice:en) för funktion. Den känns rätt onödig i så fall om en sketen, och dyr, kabel kan ersätta den...
Användarvisningsbild
av greeeken
S.t.r.a.n.D skrev:
Bewsfroe skrev:Vet ej om det ingår mjukvara till den kabeln. Men egentligen slantar man ju upp samma pengar för enbart en "kabel" om man köper en dice med... Att mjukvaran medföljer på cd e ju bara + i kanten. Inget man egenligen betalar för vid köp av Dice. Jag menar mjukisen finns ju i sjön ;)
Vad har egentligen Dice:en för funktion egentligen?? Mjukvaran (Vida) ligger ju i båda alternativen i datorn. Så länge man har Vida i datorn så kan denna kabel göra precis samma som Dice:en, har jag förstått rätt? Så vad har lådan (Dice:en) för funktion. Den känns rätt onödig i så fall om en sketen, och dyr, kabel kan ersätta den...

Det är ju programvaran i dicen som gör att du kan läsa av bilen
av Bewsfroe
Om jag tolkar mailväxlingen mellan mig och Örebro bildiagnos rätt så ingår det Vida till kabeln. Verkar som dom byggt in Diceelektroniken direkt i OBD-kontakten helt enkelt.
av Droopy
Från och med Vida 2010A blev det möjligt att använda J2534 kompatibla enheter, dok inte fullt ut, stödet och har dok utökats i de senare versionerna av vida som jag fattat det. Var någon på Sweedespeed som testat mongoose adaptern och den fungerade inte fullt ut på alla volvo modeller. Jag skulle inte chansa på en sådan utan gå på en Dice, vad jag vet fins inget annat interface för Volvo som kommer åt allt.
av chippah
Har ni fått igång Wire diagram? står att det ej ingår i min installation 2012A men och ber mig installera EWB och den mappen finns på skivan med en setup men inget händer när jag försöker installera denna??
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 241

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]

Räkna med att inom några veckor lä[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/b[…]

Det går inte att öppna tanklocket