- tor 13 jul 2017, 22:44
Du missade helt poängen. Självfallet avsåg jag inte att säga att andelen av nybilsförsäljningen motsvarar andelen av den befintliga bilparken. Och det diagram jag länkade till och som du ställde frågor om avser bara personbilar, inte lastbilar och bussar. När nu kväveoxidutsläppen fortsatte att falla mellan 2006 och 2011, trots ökande antal dieslar, och det samlade antalet körda mil per år var väsentligen konstant under den aktuella perioden, beror det således i huvudsak på att smutsiga bensinbilar skrotades ut eller kördes mindre till förmån för nyare och renare bilar, varav en stor andel diesel.
http://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/ko ... 2015-4531/
1999 kördes ca 5650 miljoner mil och 2016 (som inte finns med i diagrammet ännu) kördes 6700 miljoner mil. 6700/5650 = 118,6, d.v.s. 18,6 procents ökning. Alltså rentav lite mer än jag först angav.
joel80 skrev:Även om du hade nybilsförsäljning på nära 50% 2006 så var inte bilflottan i närheten av 50% dieselbilar.
År 2004 var andelen dieselbilar i Sverige 5 procent. 2013 var andelen 24 procent.. Skulle säga att det då vid 2006 inte gav speciellt stort genomslag på totalsiffrorna, utan att en stor del av minskningen kom från bättre rening och annan användning av de tunga fordonen du tidigare nämnde. Men även på att de bensinbilar som såldes också hade renare och bättre motorer, så jag skulle inte säga att dieselbilen hade så stor del i den minskingen precis.
Du missade helt poängen. Självfallet avsåg jag inte att säga att andelen av nybilsförsäljningen motsvarar andelen av den befintliga bilparken. Och det diagram jag länkade till och som du ställde frågor om avser bara personbilar, inte lastbilar och bussar. När nu kväveoxidutsläppen fortsatte att falla mellan 2006 och 2011, trots ökande antal dieslar, och det samlade antalet körda mil per år var väsentligen konstant under den aktuella perioden, beror det således i huvudsak på att smutsiga bensinbilar skrotades ut eller kördes mindre till förmån för nyare och renare bilar, varav en stor andel diesel.
joel80 skrev:Man har kunnat förbättra ICE-motorerna rätt skapligt senaste 20 åren, men nu verkar man kommit till en gräns där det inte längre går att göra speciellt mycket mer.Vad har du för belägg för det? Som jag visat tidigare i tråden är ju Euro 6-bilar klart mycket renare än Euro 5, inte bara på papperet utan också vid verklig körning. Och EU skärper nu regelverket, inte genom att ändra gränsvärdena men däremot genom att kräva att gällande gränsvärden skall uppfyllas fullt ut även vid verklig körning enligt en mer realistisk körcykel än den nuvarande.
joel80 skrev:Och när nu dieselbilens totala del av svenska fordonsflottan ökat har man börjat se resultat i ganska kraftigt ökade utsläpp igen. (90% från dieselbilar från 2011-2016 som jag skrev tidigare alltså, vilket man också tydligt ser på den graf som länken jag refererade till visar.)Det påpekande från ditt tidigare inlägg som du här upprepar (att de samlade utsläppen från dieslarna ökade med ca 90 procent från 2011 till 2016) är så trivialt att jag inte brydde mig om att kommentera det första gången du gjorde det. Eftersom det varje år under den aktuella perioden kördes avsevärt fler dieselmil än föregående år, både därför att andelen dieslar i fordonsparken ökade kraftigt och den samlade körsträckan per år dessutom också ökade, samt vi dessutom vet att nya dieslar fram till 2015 tilläts släppa ut väsentligt mer kväveoxider än nya bensinbilar är det ju helt i linje med förväntningarna att utsläppen från dieselbilar ökade kraftigt under perioden. Allt annat vore ju ett rent mirakel. De intressanta (i bemärkelsen mindre självklara) delarna av utvecklingen är dem jag tidigare poängterat.
joel80 skrev:Kollar du då på även tung trafik, för siffrorna för personbilsmilen får jag bara till en ökning på ca 5% från 1999.Nej jag tittade bara på personbilsmilen. Se här:
http://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/ko ... 2015-4531/
1999 kördes ca 5650 miljoner mil och 2016 (som inte finns med i diagrammet ännu) kördes 6700 miljoner mil. 6700/5650 = 118,6, d.v.s. 18,6 procents ökning. Alltså rentav lite mer än jag först angav.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut