Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1185152
joel80 skrev:Även om du hade nybilsförsäljning på nära 50% 2006 så var inte bilflottan i närheten av 50% dieselbilar.
År 2004 var andelen dieselbilar i Sverige 5 procent. 2013 var andelen 24 procent.. Skulle säga att det då vid 2006 inte gav speciellt stort genomslag på totalsiffrorna, utan att en stor del av minskningen kom från bättre rening och annan användning av de tunga fordonen du tidigare nämnde. Men även på att de bensinbilar som såldes också hade renare och bättre motorer, så jag skulle inte säga att dieselbilen hade så stor del i den minskingen precis.

Du missade helt poängen. Självfallet avsåg jag inte att säga att andelen av nybilsförsäljningen motsvarar andelen av den befintliga bilparken. Och det diagram jag länkade till och som du ställde frågor om avser bara personbilar, inte lastbilar och bussar. När nu kväveoxidutsläppen fortsatte att falla mellan 2006 och 2011, trots ökande antal dieslar, och det samlade antalet körda mil per år var väsentligen konstant under den aktuella perioden, beror det således i huvudsak på att smutsiga bensinbilar skrotades ut eller kördes mindre till förmån för nyare och renare bilar, varav en stor andel diesel.
joel80 skrev:Man har kunnat förbättra ICE-motorerna rätt skapligt senaste 20 åren, men nu verkar man kommit till en gräns där det inte längre går att göra speciellt mycket mer.
Vad har du för belägg för det? Som jag visat tidigare i tråden är ju Euro 6-bilar klart mycket renare än Euro 5, inte bara på papperet utan också vid verklig körning. Och EU skärper nu regelverket, inte genom att ändra gränsvärdena men däremot genom att kräva att gällande gränsvärden skall uppfyllas fullt ut även vid verklig körning enligt en mer realistisk körcykel än den nuvarande.
joel80 skrev:Och när nu dieselbilens totala del av svenska fordonsflottan ökat har man börjat se resultat i ganska kraftigt ökade utsläpp igen. (90% från dieselbilar från 2011-2016 som jag skrev tidigare alltså, vilket man också tydligt ser på den graf som länken jag refererade till visar.)
Det påpekande från ditt tidigare inlägg som du här upprepar (att de samlade utsläppen från dieslarna ökade med ca 90 procent från 2011 till 2016) är så trivialt att jag inte brydde mig om att kommentera det första gången du gjorde det. Eftersom det varje år under den aktuella perioden kördes avsevärt fler dieselmil än föregående år, både därför att andelen dieslar i fordonsparken ökade kraftigt och den samlade körsträckan per år dessutom också ökade, samt vi dessutom vet att nya dieslar fram till 2015 tilläts släppa ut väsentligt mer kväveoxider än nya bensinbilar är det ju helt i linje med förväntningarna att utsläppen från dieselbilar ökade kraftigt under perioden. Allt annat vore ju ett rent mirakel. De intressanta (i bemärkelsen mindre självklara) delarna av utvecklingen är dem jag tidigare poängterat.
joel80 skrev:Kollar du då på även tung trafik, för siffrorna för personbilsmilen får jag bara till en ökning på ca 5% från 1999.
Nej jag tittade bara på personbilsmilen. Se här:

http://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/ko ... 2015-4531/

1999 kördes ca 5650 miljoner mil och 2016 (som inte finns med i diagrammet ännu) kördes 6700 miljoner mil. 6700/5650 = 118,6, d.v.s. 18,6 procents ökning. Alltså rentav lite mer än jag först angav.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1185157
joel80 skrev: Man har kunnat förbättra ICE-motorerna rätt skapligt senaste 20 åren, men nu verkar man kommit till en gräns där det inte längre går att göra speciellt mycket mer.
Och när nu dieselbilens totala del av svenska fordonsflottan ökat har man börjat se resultat i ganska kraftigt ökade utsläpp igen. (90% från dieselbilar från 2011-2016 som jag skrev tidigare alltså, vilket man också tydligt ser på den graf som länken jag refererade till visar.
Det finns fortfarande utvecklingspotential i ICE-motorer, på lastbilssidan så forsätter minskningen av utsläppen det finns lite uppgifter här från Naturvårdsverket som gäller 2014.
http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla- ... id=91&pl=1
Tror det kommer hända ganska mycket nu när man ändrar mätmetod inom EU på utsläppen och förbrukningen av personbilar, till samma testmetod som gäller för lastbilar.
#1185158
Mwi:

Gratis gummi till alla i nästa MP-budget!!!
#1185288
Kina säger ju att man är den nation av alla som har gjort mest för miljön och klimatet när man genom ett-barns politiken har förhindrat att en halv miljard kineser att födas och därmed all deras miljöpåverkan.

Vilken annan nation kan konkurrera med det.
#1185292
VolvoB20 skrev:Kina säger ju att man är den nation av alla som har gjort mest för miljön och klimatet när man genom ett-barns politiken har förhindrat att en halv miljard kineser att födas och därmed all deras miljöpåverkan.

Vilken annan nation kan konkurrera med det.
Och här ser jag möjligheten att införa en skatt på barn istället för bidrag vilket går helt i linje med Sossarnas politik.
60.000 sek/år per barn verkar rimligt för att hålla nere utsläppen om man räknar i paritet med bilars utsläpp.
Har man inte råd så skall man inte ha barn precis som med bilar och andra lyxartiklar.
Sverige har ju alltid sett sig som ett föregångsland så det är väl bara att börja lobba för mitt förslag.
#1185304
sthlm skrev:
VolvoB20 skrev:Kina säger ju att man är den nation av alla som har gjort mest för miljön och klimatet när man genom ett-barns politiken har förhindrat att en halv miljard kineser att födas och därmed all deras miljöpåverkan.

Vilken annan nation kan konkurrera med det.
Och här ser jag möjligheten att införa en skatt på barn istället för bidrag vilket går helt i linje med Sossarnas politik.
60.000 sek/år per barn verkar rimligt för att hålla nere utsläppen om man räknar i paritet med bilars utsläpp.
Har man inte råd så skall man inte ha barn precis som med bilar och andra lyxartiklar.
Sverige har ju alltid sett sig som ett föregångsland så det är väl bara att börja lobba för mitt förslag.
Hahaha, ja jäsiken!

Hörde på radion igår att största påverkan på miljön var barnfamiljer enligt en ny studie från Lunds universitet.
#1185330
Tvärtom blir det ju lättare att orientera sig ju bättre information man har. Utan karta går man vilse i skogen.

Att ha en realistisk bild av olika typer av skadliga utsläpp, vilka risker de för med sig och hur de kommer till är enbart av godo. En annan sak är att man inte skall dra några förhastade slutsatser på basis av den information man har. Det gäller att tänka efter lite också. ;-)
#1185355
Håller med andersuw. Konsten är att ta till sig information som inte alltid stödjer ens tidigare uppfattning. Inte alltid så lätt.

Att skaffa barn är det största är väl rätt självklart och ingen överraskning.. det är ju vi människor som står för utsläppen och ju fler vi blir desto mer per kapita... MEN, konsten blir nu att under kommande årtionden vända det här. För antagandet om att skaffa barn skulle släppa ut så mycket Co2 bygger ju på hur vi har det nu, och med förändrade utsläpp för produktion, transport och energi kommer även den ekvationen att förändras.
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 61
DennisCA's Volvo 850 -97

Ja alltså jag köpte min första Vol[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Hej! Köpte jag från november förra[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]