Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Fast nu snackar bi kommunala upphandlingar.. Dom brukar ha lite att önska ibland..
Det kanske där "skon klämmer", att det är offentliga upphandlingar. Hemtjänsten i byn här hemma har köpt in Dacia Duster till sjuksyrrorna. Hur avancerad teknik tror ni dom har på belysningen. Helt manuell tror jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:Om bilarna ändå har halogenljus, vad är poängen att köra med DRL? Det är ju för att undvika xenonslitage som DRL har en poäng. Är det ändå halogen som halvljus finns ju ingen poäng att köra DRL istället.
Det är för att spara energi, inte spara på grejerna....
Användarvisningsbild
av fjohan82
För den som vill grotta ner sig i bilars belysning och handhavande går maualer/instruktionsböcker att ladda ner här: https://carmanuals2.com/brand

Vissa märken/modeller finns på svenska, dock inte alla.
av Lövet
MartinS skrev:
Lövet skrev:Om bilarna ändå har halogenljus, vad är poängen att köra med DRL? Det är ju för att undvika xenonslitage som DRL har en poäng. Är det ändå halogen som halvljus finns ju ingen poäng att köra DRL istället.
Den skillnaden kan ju inte ens vara mätbar
Användarvisningsbild
av Perra83
Fick blinka på sambon igår när vi va o tankade hennes jobbil. En golf 1.6 diesel nånting. Rätt fin med P-sensorer runtom och adaptiv farthållare, dsg låda mm. Den hade inte heller något autoläge. Ja hade tvättat den och skulle parkera om hemma. Micklade lite med alla knappar och trodde att ja hade ställt ljusvredet rätt men icke.
Vred på ljusvredet i V60n under körning igår. Kom upp en uppmaning i displayen att ja skulle återställa ljusvredet :shock: rätt bra för då går det inte att köra olagligt när det är mörkt.
av llesrof
SvenB skrev:
joel80 skrev: Fast nu snackar bi kommunala upphandlingar.. Dom brukar ha lite att önska ibland..
Det kanske där "skon klämmer", att det är offentliga upphandlingar. Hemtjänsten i byn här hemma har köpt in Dacia Duster till sjuksyrrorna. Hur avancerad teknik tror ni dom har på belysningen. Helt manuell tror jag.
Säg inte det. Har moderniteter som DRL ens nått Rumänien? Skulle inte förvåna mig att de har samma typ av belysning som Saab och Volvo hade 1985 :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Appropå hemtjänsten, de verkar inte allt för "benägna" att komma fram till sina kunder :wink:

Attendo Care
20160228_200208_N.jpg
20160228_200208_N.jpg (863.5 KiB) Visad 625 gånger

Men man kan ju tycka att nååågon nååågon gång skulle reagerat på deras parkering när de möts där då & då, eller var det kanske för mycket begärt? ;-//
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Lövet skrev:
MartinS skrev:
Den skillnaden kan ju inte ens vara mätbar
Jo tyvärr. ;-) Men skillnaden mellan LED-bakjus på och LED-bakljus av borde verkligen vara så försumbar att ljuset kunde få vara på hela tiden.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Kanske slår in öppna dörrar här men väljer ändå att dela med mig av vad jag bedömer kan vara värdefullt vetande för den som är I samma situation :-)
Det handlar om den besvikelsen som uppstod vid det som jag trodde var ett uppköp från V70 -05 med bixenon till Polo -13 med halogen och DRL.
Det visade sig som konstaterats tidigare I tråden att någon automatik finns överhuvudtaget inte I bilen varvid vi gick 30 år tillbaka I utvecklingen :-(

Eftersom jag har svårt att finna mig I detta så jag fann en mycket enkel ljusomkopplare med ljussensor för eftermontage!
En tusenlapp och en stunds pill så blev effekten en aktiv DRL där bilen själv slår på ordentligt med ljus, både fram och bak vid mörker:-)
Att denna funktion är allt annat än standard är för mig en gåta men jag fann iaf. en workaoround.
Senast redigerad av 1 Mattias_F, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:Jo tyvärr. ;-) Men skillnaden mellan LED-bakjus på och LED-bakljus av borde verkligen vara så försumbar att ljuset kunde få vara på hela tiden.
Ja, hade det varit halogenbakljus så hade det ju gjort en hyffsat mätbar skillnad på elförbrukningen, men LED's är ju så effektiva och drar så lite ampere att det finns INGEN vettig anledning till att ha släckta bakljus.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]