Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

"Enligt en rapport från ”Manager Magazin”, ska annulleringen av batterierna bero på att Northvolt är efter i tidsplanen i upptrappningen av produktionen. Vilket bekräftades av BMW's presstalesperson till den tyska tidningen Handelsblatt.

Enligt Handelsblatt ska en koreansk leverantör leverera batterierna istället."

Första spiken......
Derank skrev:"Enligt en rapport från ”Manager Magazin”, ska annulleringen av batterierna bero på att Northvolt är efter i tidsplanen i upptrappningen av produktionen. Vilket bekräftades av BMW's presstalesperson till den tyska tidningen Handelsblatt.

Enligt Handelsblatt ska en koreansk leverantör leverera batterierna istället."

Första spiken......
De har ju massor med andra kunder och beställningar för många miljarder. Det är ett bakslag men det år nog inte det som avgör utan det har nog snarare med hur snabbt de kan rampa upp till full produktion.
jag börjar känna såhär om mycket av det här med vind, vatten, batt, stål osv, en grön skattefinansierad bubbla deluxe, tänk om någon tryckt en tiondel i vården och polisen istället. Jag kommer iaf inte gråta när korthuset faller, den saken är säker.
Derank skrev:jag börjar känna såhär om mycket av det här med vind, vatten, batt, stål osv, en grön skattefinansierad bubbla deluxe, tänk om någon tryckt en tiondel i vården och polisen istället. Jag kommer iaf inte gråta när korthuset faller, den saken är säker.
Tror du kommer märka att det inte är ett korthus utan en global förändring. Om 10 år ser vårat energisystem helt annorlunda ut än idag.
VW-chefen: Lyckligt med nya förbränningsbilar
Nyheter 17 juni 2024, 12:15
av William Karlsson
Räddaren i nöden. Volkswagens vd Thomas Schäfer förklarar nu hur nya förbränningsmotorer håller företaget på fötter när elbilsköparna sviker.
– Vi är i den lyckliga situationen att vi kan erbjuda helt nya förbränningsmotormodeller som Passat och Tiguan eller från och med nästa år nya T-Roc, säger vd Thomas Schäfer till Automobilwoche.

Volkswagen kämpar mot fallande efterfrågan på elbilar, bara i år har företaget tappat 27 procent av sina elbilregistreringar i Tyskland. I maj minskade elbilar 31 procent i Tyskland. Tesla är en annan gigant som det gick ännu sämre för då de tappade 64 procent av sina registreringar, något vi på Carup skrev om då. Nu tackar Volkswagens vd Thomas Schäfer sin lyckliga stjärna att företaget inte lagt utvecklingen av nya bilar med förbränningsmotorer på is.
joel80 skrev: tor 20 jun 2024, 19:12
Allinug skrev:Oj,BMW drar tillbaka en order på 2 miljarder euro: :-o https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ljardorder
Som jag förstod så flyttar dom den till den Tyska Northvolt-fabriken?
Japp, stämmer det. BMW säger att man gett upp hoppet att Northvolt ska lyckas producera några batterier i kvalitet, volym och tid i Sverige.

Man satsar på att bygga en ny fabrik i Tyskland istället och hoppas det går bättre där.
"Enligt tyska tidningen Handelsblatt ska ett koreanskt företag nu leverera batterierna."

Makalöst fiasko med mina skattepengar inblandade.
Det är fortfarande ett av Europas högst värderade företag och det är inte så att de är nära att lägga ner precis. De bygger ju flera andra anläggningar, och även om de ökar långsammare än planerat så ökar de produktionen från vecka till vecka. Dom har passerat 1GWh nu i allafall. (Målet 16GWh i första fabriken.)
Tjae, får de inte till produktionen här så får de inte till den på de andra fabrikerna heller, och de har väl inga andra färdiga idag heller, Det är väl bara i Skelefteå produktionen har satt igång, och de har ju inte ett annat tillverkningsätt i tex Canada, så det kommer ju skita sig där ochså. Var de sedan är värderade till är ju strunt samma, värderingen bygger ju på frammtida förhoppningar, inget annat iom att de inte tjänar en ettöring idag.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 97

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]