- lör 23 sep 2017, 22:53
Men summa summarum: ju mindre solcells el du matar in på nätet, desto mindre elenergi kan vi exportera totalt från Svensk "elmix". Din solcellsel försämrar inte genomsnittet på Svensk "elmix" märkbart. Och din solcellsel är bättre än genomsnittet av "elmixen" på kontinenten. Men det vi inte exporterar måste ju produceras någon annastans om nu elförbrukningen totalt sett kräver det.
joel80 skrev:Långa överföringar av el går inte heller att räkna rakt av. En kwh använd i närområdet är långt ifrån en kwh exporterad kwh.Som jag skrev finns visst fog för begreppet "elmix" inom ett visst område beroende på att överföringskapaciteten inte är oändlig. Detta område kan vara mycket lokalt. Allt beror på definitioner. Men samtidigt är överföringskapaciteten skild ifrån noll. Så marginaleffekter finns alltid.
joel80 skrev:Här har solelen ännu en stor fördel. Om min förbrukning på taket överstiger det jag förbruka går det till närmsta grannarna. Då bör överföringsförlusten p.g.a avstånd vara rätt begränsade, till skillnad för exporterad el.Klimatbelastningen vid en LCA på solcellspaneler överstiger Svensk "elmix" enligt vissa beräkningar (som vanligt finns dock olika åsikter). Om du till viss del smittar dina grannar med din solcellsel kan det alltså innebära något sämre lokal "elmix" för dem, förutsatt att de tar all sin elenergi från nätet. Om du frikopplar dina solcellspaneler från elnätet så stiger antalet g CO2 per kWh hos dig. Om solcellspanelerna är anslutna till elnätet så kommer du närmare snittet, hur mycket beror på elektrotekniska samband och belastningssituationen.
Men summa summarum: ju mindre solcells el du matar in på nätet, desto mindre elenergi kan vi exportera totalt från Svensk "elmix". Din solcellsel försämrar inte genomsnittet på Svensk "elmix" märkbart. Och din solcellsel är bättre än genomsnittet av "elmixen" på kontinenten. Men det vi inte exporterar måste ju produceras någon annastans om nu elförbrukningen totalt sett kräver det.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."