Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1184886
VolvoB20 skrev:Mediedrevet öser på, och folkmassan följer slaviskt efter. Vi har bränt häxor och liknade på bål, nu är det dieselbilarnas tur...

http://www.aftonbladet.se/bil/a/nqv7x/f ... eselforbud
Ja läget här i Sverige är ju alarmerande och drastiska åtgärder är av nöden. Lika bra att förbjuda och skrota ut alla dieselbilar med omedelbar verkan. ;-)

Fakta i målet är att de svenska utsläppen av kväveoxider mer än halverats sedan 1990 och att minskningen varit kontinuerlig, utan avbrott. Allra tydligast är minskningen inom transportsektorn (personbilar, bussar, lastbilar), där utsläppen idag bara är ca 30 procent av vad de var 1990. Som en konsekvens därav svarar transportsektorn idag för mindre än hälften (ca 40 procent) av de totala utsläppen istället för huvuddelen (ca 60 procent) som 1990. Trots den kraftigt ökande andelen dieselbilar i personbilsflottan under senare år (dieslarnas andel av personbilsflottan ökar fortfarande trots att deras andel av nybilsförsäljningen minskat en aning), fler bilar totalt sett och mer trafik, har också personbilarnas andel av utsläppen av kväveoxider förblivit på ungefärligen samma nivå under det senaste decenniet medan bidraget från övriga transporter fortsatt att minska.

Den svenska miljökvalitetsnormen för kvävedioxid, som är hårdare än de tvingande EU-reglerna, överskreds år 2015 på sammanlagt åtta mätstationer i sammanlagt fyra kommuner (Gårda och Haga i Göteborg, Hornsgatan, Lilla Essingen, Norrlandsgatan och Sveavägen i Stockholm, Västra Esplanaden i Umeå och Centralesplanaden i Örnsköldsvik). På bara ett ställe (Hornsgatan i Stockholm) överskreds den nivå EU kräver.

Inte desto mindre skall vi nu tydligen lära oss hata ihjäl en motortyp som är och förblir en direkt nödvändighet för att klara minskade CO2-utsläpp, som svarat för den helt övervägande delen av den koldioxidreduktion vi så här långt lyckats åstadkomma och som redan idag kan köras på ett bränsle som till 90 procent är icke-fossilt vid en analys "well to wheel". Snacka om att sila mygg och svälja kameler. :roll:
#1184890
När dom räknar ut utsläppssiffrorna tar dom väl bara officiella utsläppen från bilarna så det räknas inte med att de släpper ut många gånger fler antingen p.g.a fusk eller att det t.ex är kallare här en stor del av året. Antalet dieselbilars ökning verkar ju gått ganska hand i hand med den uppmätta luftkvalitetens försämring i städer. Eller har du nån annan uppfattning om att det skulle vara nått annat än trafiken som bidragit mest till det?
#1184894
joel80 skrev:När dom räknar ut utsläppssiffrorna tar dom väl bara officiella utsläppen från bilarna så det räknas inte med att de släpper ut många gånger fler antingen p.g.a fusk eller att det t.ex är kallare här en stor del av året.
Nä. Så långt tillbaka som 1990 fanns inga officiella utsläpp av kväveoxider att räkna med och körcykeln har ändrats sedan dess. Hur man gått tillväga och hur man tar hänsyn till faktiska utsläpp framgår här:

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... rsonbilar/
joel80 skrev:Antalet dieselbilars ökning verkar ju gått ganska hand i hand med den uppmätta luftkvalitetens försämring i städer. Eller har du nån annan uppfattning om att det skulle vara nått annat än trafiken som bidragit mest till det?
Vilka belägg har du för att luftkvaliteten påtagligt försämrats i våra städer? Såvitt jag vet beror det faktum på att vissa gränsvärden ibland överskrids i huvudsak på att det numera finns just gränsvärden, att de blivit allt tuffare och att man gör bättre och mer omfattande mätningar av luftkvaliteten snarare än på att luften blivit avsevärt sämre.
#1184931
Tror vi båda har rätt här.. Du har helt rätt i att luftkvalitén förbättrats avsevärt sen 90-talet, men sen dieselbilen började bli vanligare ser det ju ut som att det blivit sämre. Den positiva kurvan har ju vänt så från 2011 till 2016 kan man ju se att utsäppen från dieselbilar ökat med 90% och totala utsläppen ökat med ca 30%.

Sen står det "Underlag till Sveriges rapportering av luftföroreningar till NEC och CLRTAP. Underlagen är framtagna av SMED."
Jag förstår inte riktigt vad det betyder. Varifrån kommer datan till den grafen?
#1184980
Det är ju faschinerande att antalet fordon och körda mil har expolderat sedan 1990 och ändå har totala mängden utsläpp minskat enormt.

Inte ens Power Circle själva tror ju att elbilarna går till 100% till 2025, man tror ju på 25% till 2030, det var ju rätt stor skillnad...

Även The Economist förutspådde nyligen att elbilarna kan komma fortare än vi trott. Nu tror de mest optimistiska prognosmakarna att 25% av bilarna kan vara elbilar 2030, vilket ligger i linje med vad Power Circle tror kan vara möjligt här.

https://www.mynewsdesk.com/se/power-cir ... tare-54785
#1185032
Antalet körda mil per bil har minskat med 5-6% sen 1999, så totalt antal körda mil har inte "exploderat", trots fler fordon. Dock har det ökat med ca 5% sen 1999.. Ökning absolut, men knappast en explosion.
Sen har utsläppskurvan vänt senaste 6 åren. Man kan inte optimera ICE-motorerna så mycket mer nu och trots stora insatser med HVO på lastbilssidan som Andersuw skrivit om verkar det öka ändå.

Du har missat att det är olika saker som t.ex Power Circle och den här rapporten pratar om. Att den totala bilparken inte är 100% elbilar 2025 har det inte varit snack om, men det den här rapporten förutspår är att vid nybilsförsäljningen är det så gott som över för ICE-bilarna 2025. Jag har tidigare trott och tjatat om att vi 2025 har minst 50% elbilar vid nybilsförsäljningen. Det tror jag absolut vi kommer ha och det kan alltså vara högre. Men, även om det skulle vara 100% 2025 så kommer det ju ta 10 år till innan det har tagit över helt på vägarna. (Då kanske med en liten minoritet ICE-bilar kvar som kanske går på miljöbränslen.) Vi får se var vi hamnar, att elbilen kommer ta över är jag övertygad om, men inte att det blir 100%. Det kan säkert finnas en liten marknad för ICE-bilar med miljöbränsle, även om det kommer vara dyrare bilar.

Sen visar ju hela den artikel du länkar till hur man många gånger underskattar utvecklingen av ny teknik. Läste du det du delade, mer än meningen som passade dig? Dom jämför t.ex med solceller där man skulle förutspå solcellernas utveckling tio år fram, men där det blivit 5-10ggr mer än vad man trott i början av 2000.
"Greenpeace kom ungefär samtidigt med en rapport som trodde på minst fem gånger så mycket installerad kapacitet 2010 som IEA. Kring mitten av 00-talet var visserligen IEAs prognos redan utdaterad, men det var trots det få som vågade tro på Greenpeaces scenario."
Trots det blev utfallet bra mycket högre än var Greenpeace då förutspådde.
#1185126
joel80 skrev:Tror vi båda har rätt här.. Du har helt rätt i att luftkvalitén förbättrats avsevärt sen 90-talet, men sen dieselbilen började bli vanligare ser det ju ut som att det blivit sämre. Den positiva kurvan har ju vänt så från 2011 till 2016 kan man ju se att utsäppen från dieselbilar ökat med 90% och totala utsläppen ökat med ca 30%.
Personbilsdieslar börjarde bli vanliga långt före 2011. Redan i slutet av 2006 svarade dieselarna för ungefär en tredjedel av nybilsförsäljningen och under de närmast följande åren steg siffran upp mot 50-procentstrecket. Ändå fortsatte kväveoxidutsläppen att falla ändra fram till 2011 samtidigt som den samlade körsträckan var tämligen konstant. Skälet till förbättringen var således att smutsigare bensinbilar skrotades ut och/eller körde mindre till förmån för renare dieslar. Men eftersom personbilsdieslar tilläts släppa ut mer kvävedioxid fram till Euro 6, som infördes först strax före årsskiftet 2014/2015, är det ju inte förvånade att det till slut blir en liten ökning under en kort period, då från en nivå som trots en samlad körsträckeökning på drygt 20 procent bara var ca en fjärdedel av vad den var "toppåret" 1991.

Sedan kan man ju se att ökningen nu håller på att mattats av och de senaste åren beror den till stor del på att trafikmängden ökat. När vi nu snart kommer in i en period där äldre och smutsigare dieslar skrotas ut eller rullar mindre än de tidigare gjort samtidigt som nya och ännu renare tillkommer kan vi förvänta oss att kurvan vänder nedåt på nytt. Och sett i ett större perspektiv är det ju rätt fantastiskt att den långtgående omställningen från bensin till diesel kunnat äga rum utan några ökningar i kväveoxidutsläpp att tala om trots att den samlade körsträckan ökat och trots att bilarna genomsnittligt blivit större, tyngre och starkare, vilket förstås minskat möjligheterna att få ner inte bara CO2- utan också kväveoxidutsläppen.
joel80 skrev:Sen står det "Underlag till Sveriges rapportering av luftföroreningar till NEC och CLRTAP. Underlagen är framtagna av SMED."
Jag förstår inte riktigt vad det betyder. Varifrån kommer datan till den grafen?
SMED:
http://www.smed.se/

NEC:
http://www.consilium.europa.eu/en/polic ... -ceilings/

CLRTAP:
http://rod.eionet.europa.eu/instruments/578
joel80 skrev:Antalet körda mil per bil har minskat med 5-6% sen 1999, så totalt antal körda mil har inte "exploderat", trots fler fordon. Dock har det ökat med ca 5% sen 1999.. Ökning absolut, men knappast en explosion.
Håller med om att man knappast kan beskriva det som en explosion men ökningen av den samlade körsträckan, vilket är vad vi bör titta på i det här sammanhanget, är större än den du anger. Från 1999 och framåt rör det sig om ca 14 procents ökning. Tittar vi på hela utvecklingen från 1990 och framåt är ökningen över 20 procent.
joel80 skrev:Sen har utsläppskurvan vänt senaste 6 åren. Man kan inte optimera ICE-motorerna så mycket mer nu och trots stora insatser med HVO på lastbilssidan som Andersuw skrivit om verkar det öka ändå.
Utvecklingen mot ökad användning av HVO på såväl lastbilssidan som personbilssidan har ju inte mycket med kväveoxidutsläppen att göra. En liten minskning av de utsläppen (ca 10 procent) kan man glädjande nog förvänta sig när man övergår från fossil diesel till HVO men den stora betydelsen av HVO är förstås de radikalt minskade CO2-utsläpp bränslet ger upphov till. Där kan man verkligen tala om en förändring som kan göra anspråk på beteckningen "disruptiv".

Sedan bör det förstås också noteras att lastbilar och bussar glädjande nog fortsatt att minska sina kväveoxidutsläpp även under perioden från 2011 och framåt samt att möjligheterna att minska ICE-motorernas kväveoxidutsläpp alls inte är uttömda utan att utvecklingen i den riktningen snarast bara börjat.
#1185133
Alla "rapporter" som poppar upp nu är bara olika intressegrupper som försöker kratta manegen inför nya politiska beslut där man kommer att malus-djävlas mm
#1185141
andersuw skrev:
joel80 skrev:Tror vi båda har rätt här.. Du har helt rätt i att luftkvalitén förbättrats avsevärt sen 90-talet, men sen dieselbilen började bli vanligare ser det ju ut som att det blivit sämre. Den positiva kurvan har ju vänt så från 2011 till 2016 kan man ju se att utsäppen från dieselbilar ökat med 90% och totala utsläppen ökat med ca 30%.
Personbilsdieslar börjarde bli vanliga långt före 2011. Redan i slutet av 2006 svarade dieselarna för ungefär en tredjedel av nybilsförsäljningen och under de närmast följande åren steg siffran upp mot 50-procentstrecket. Ändå fortsatte kväveoxidutsläppen att falla ändra fram till 2011 samtidigt som den samlade körsträckan var tämligen konstant. Skälet till förbättringen var således att smutsigare bensinbilar skrotades ut och/eller körde mindre till förmån för renare dieslar. Men eftersom personbilsdieslar tilläts släppa ut mer kvävedioxid fram till Euro 6, som infördes först strax före årsskiftet 2014/2015, är det ju inte förvånade att det till slut blir en liten ökning under en kort period, då från en nivå som trots en samlad körsträckeökning på drygt 20 procent bara var ca en fjärdedel av vad den var "toppåret" 1991.
Även om du hade nybilsförsäljning på nära 50% 2006 så var inte bilflottan i närheten av 50% dieselbilar.
År 2004 var andelen dieselbilar i Sverige 5 procent. 2013 var andelen 24 procent.. Skulle säga att det då vid 2006 inte gav speciellt stort genomslag på totalsiffrorna, utan att en stor del av minskningen kom från bättre rening och annan användning av de tunga fordonen du tidigare nämnde. Men även på att de bensinbilar som såldes också hade renare och bättre motorer, så jag skulle inte säga att dieselbilen hade så stor del i den minskingen precis. Man har kunnat förbättra ICE-motorerna rätt skapligt senaste 20 åren, men nu verkar man kommit till en gräns där det inte längre går att göra speciellt mycket mer.
Och när nu dieselbilens totala del av svenska fordonsflottan ökat har man börjat se resultat i ganska kraftigt ökade utsläpp igen. (90% från dieselbilar från 2011-2016 som jag skrev tidigare alltså, vilket man också tydligt ser på den graf som länken jag refererade till visar.)
joel80 skrev:Antalet körda mil per bil har minskat med 5-6% sen 1999, så totalt antal körda mil har inte "exploderat", trots fler fordon. Dock har det ökat med ca 5% sen 1999.. Ökning absolut, men knappast en explosion.
Håller med om att man knappast kan beskriva det som en explosion men ökningen av den samlade körsträckan, vilket är vad vi bör titta på i det här sammanhanget, är större än den du anger. Från 1999 och framåt rör det sig om ca 14 procents ökning. Tittar vi på hela utvecklingen från 1990 och framåt är ökningen över 20 procent.
Kollar du då på även tung trafik, för siffrorna för personbilsmilen får jag bara till en ökning på ca 5% från 1999.
#1185144
Jag undrar hur det ser ut om jag lever till 60-70 år om jag lär se att alla bilarna som då rullar på vägarna är elbilar till 100% och att man får bli förvånad om man ser en gammal p1800 döna förbi på vägarna.

Det borde väl bli massvis med jobb som försvinner i takt med att allt går över till elektricitet, antar en elmotor är i det närmsta underhållsfri bortsett från batterierna likt en eltruck på jobbet som aldrig krånglat på motorn, det enda som krånglat är batteriet om man inte övervakar och fyller på med jämna mellanrum och ställer den på laddning efter varje dag :mrgreen:
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 61

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]

Vilken inre styrled passar?

Tjena, Har dåliga styrleder. De yttre ä[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna: […]

Den röda kabeln ska antagligen sitta i v&au[…]