- ons 12 jul 2017, 15:49
#1184886

Fakta i målet är att de svenska utsläppen av kväveoxider mer än halverats sedan 1990 och att minskningen varit kontinuerlig, utan avbrott. Allra tydligast är minskningen inom transportsektorn (personbilar, bussar, lastbilar), där utsläppen idag bara är ca 30 procent av vad de var 1990. Som en konsekvens därav svarar transportsektorn idag för mindre än hälften (ca 40 procent) av de totala utsläppen istället för huvuddelen (ca 60 procent) som 1990. Trots den kraftigt ökande andelen dieselbilar i personbilsflottan under senare år (dieslarnas andel av personbilsflottan ökar fortfarande trots att deras andel av nybilsförsäljningen minskat en aning), fler bilar totalt sett och mer trafik, har också personbilarnas andel av utsläppen av kväveoxider förblivit på ungefärligen samma nivå under det senaste decenniet medan bidraget från övriga transporter fortsatt att minska.
Den svenska miljökvalitetsnormen för kvävedioxid, som är hårdare än de tvingande EU-reglerna, överskreds år 2015 på sammanlagt åtta mätstationer i sammanlagt fyra kommuner (Gårda och Haga i Göteborg, Hornsgatan, Lilla Essingen, Norrlandsgatan och Sveavägen i Stockholm, Västra Esplanaden i Umeå och Centralesplanaden i Örnsköldsvik). På bara ett ställe (Hornsgatan i Stockholm) överskreds den nivå EU kräver.
Inte desto mindre skall vi nu tydligen lära oss hata ihjäl en motortyp som är och förblir en direkt nödvändighet för att klara minskade CO2-utsläpp, som svarat för den helt övervägande delen av den koldioxidreduktion vi så här långt lyckats åstadkomma och som redan idag kan köras på ett bränsle som till 90 procent är icke-fossilt vid en analys "well to wheel". Snacka om att sila mygg och svälja kameler. :roll:
VolvoB20 skrev:Mediedrevet öser på, och folkmassan följer slaviskt efter. Vi har bränt häxor och liknade på bål, nu är det dieselbilarnas tur...Ja läget här i Sverige är ju alarmerande och drastiska åtgärder är av nöden. Lika bra att förbjuda och skrota ut alla dieselbilar med omedelbar verkan.
http://www.aftonbladet.se/bil/a/nqv7x/f ... eselforbud

Fakta i målet är att de svenska utsläppen av kväveoxider mer än halverats sedan 1990 och att minskningen varit kontinuerlig, utan avbrott. Allra tydligast är minskningen inom transportsektorn (personbilar, bussar, lastbilar), där utsläppen idag bara är ca 30 procent av vad de var 1990. Som en konsekvens därav svarar transportsektorn idag för mindre än hälften (ca 40 procent) av de totala utsläppen istället för huvuddelen (ca 60 procent) som 1990. Trots den kraftigt ökande andelen dieselbilar i personbilsflottan under senare år (dieslarnas andel av personbilsflottan ökar fortfarande trots att deras andel av nybilsförsäljningen minskat en aning), fler bilar totalt sett och mer trafik, har också personbilarnas andel av utsläppen av kväveoxider förblivit på ungefärligen samma nivå under det senaste decenniet medan bidraget från övriga transporter fortsatt att minska.
Den svenska miljökvalitetsnormen för kvävedioxid, som är hårdare än de tvingande EU-reglerna, överskreds år 2015 på sammanlagt åtta mätstationer i sammanlagt fyra kommuner (Gårda och Haga i Göteborg, Hornsgatan, Lilla Essingen, Norrlandsgatan och Sveavägen i Stockholm, Västra Esplanaden i Umeå och Centralesplanaden i Örnsköldsvik). På bara ett ställe (Hornsgatan i Stockholm) överskreds den nivå EU kräver.
Inte desto mindre skall vi nu tydligen lära oss hata ihjäl en motortyp som är och förblir en direkt nödvändighet för att klara minskade CO2-utsläpp, som svarat för den helt övervägande delen av den koldioxidreduktion vi så här långt lyckats åstadkomma och som redan idag kan köras på ett bränsle som till 90 procent är icke-fossilt vid en analys "well to wheel". Snacka om att sila mygg och svälja kameler. :roll:
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut