Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev:
vetten skrev:Måste säga att jag är imponerad av sonens Toyota Verso -14 efter att ha kört den i lite olika väder/ljusförhållanden, den tänder alltid halvljuset men baklysen vid dimma, snöväder och även så fort det inte är helt ljust ute. Körde den senast igår och klockan va c:a 16:15 inte riktigt dagsljus och enligt mej inte ens skymning men den slog ganska snart om till halvljus.
Mycket bra automatik :D
Problemet är att alla Toyota ägare verkar köra runt i läge 0
Eller är det så att bilar med xenon har denna automatik och bilar med halogen saknar den...?
Användarvisningsbild
av vetten
fjohan82 skrev:
Lövet skrev:
vetten skrev:Måste säga att jag är imponerad av sonens Toyota Verso -14 efter att ha kört den i lite olika väder/ljusförhållanden, den tänder alltid halvljuset men baklysen vid dimma, snöväder och även så fort det inte är helt ljust ute. Körde den senast igår och klockan va c:a 16:15 inte riktigt dagsljus och enligt mej inte ens skymning men den slog ganska snart om till halvljus.
Eller är det så att bilar med xenon har denna automatik och bilar med halogen saknar den...?
Jag blev överraskad av att den reagerade så bra, irriterar mej hela tiden på alla som inte fattar att dom inte syns, tycker absolut att det ska vara lag på tända baklysen.
Vet att jag va skeptisk till atomatiken i Toyan och tjatade på sonen om att alltid köra med halvljus men han var helt säker på att det funkade så bra på hans bil och ja det är xenonlius på bilen kanske funkar bättre då?
Sen som Joel skrev så finns det säkert situationer som det inte funkar i :-)-)
av Lövet
fjohan82 skrev:
Lövet skrev:
Det hoppas jag innerligt inte. Nog ska väl Auto-läge finnas på alla bilar med DRL?
Användarvisningsbild
av svergie2
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: Problemet är att alla Toyota ägare verkar köra runt i läge 0
Det hoppas jag innerligt inte. Nog ska väl Auto-läge finnas på alla bilar med DRL?
Nej, auto är extrautrustning hos många märken. :/

Kommunen rullar runt i Yaris hybrider med halogen, ingen automatik på dom, vilket märks...
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, här i Sthlm rullar det runt många Yaris och liknande bilmodeller från olika hemtjänst-företag, de är överrepresenterade i fallet av mörklagda bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Hemtjänsten i Gävle är lika hemska.. Åkwr omkring i Hyundai i20 och i30, för det mesta utan bakljus... Ofta även i mörker, regn, snöstorm, skymning.
av llesrof
joel80 skrev:Hemtjänsten i Gävle är lika hemska.. Åkwr omkring i Hyundai i20 och i30, för det mesta utan bakljus... Ofta även i mörker, regn, snöstorm, skymning.
Ursäkta om jag kränker någon nu men hemtjänsten består uteslutande av gamla haggor eller unga flicksnärtor som är allt annat än intresserad av bilar och det som hör till. Jag blev ögonvittne till hur en sådan hagga i en nyare VW Golf använde bilens lackerade stötfångare till att försöka krossa en stor isklump som hindrade henne från att backa ut från en parkering.

Till slut tyckte jag så synd om bilen att jag stoppade hennes tortyrövning och pulvriserade isklumpen genom att hoppa och sparka sönder den. Att en sådan hagga, som inte ens begriper att isklumpen repar och spräcker stötfångaren och att det kostar skitmycket att reparera, skulle begripa att tända lysen manuellt i mörker är en omöjlig tanke.
Användarvisningsbild
av joel80
Just därför kanske man ska satsa på bilar inom hemtjänsten där föraren inte behöver tänka på sånna saker som lysen.
Inte för att det tar ifrån förarna ansvaret... Men var jag inköpare skulle jag fundera lite på vilka som skulle köra bilarna och hur man vill att andra ska uppfatta varumärket i trafiken.
Fast nu snackar bi kommunala upphandlingar.. Dom brukar ha lite att önska ibland..
av Lövet
Om bilarna ändå har halogenljus, vad är poängen att köra med DRL? Det är ju för att undvika xenonslitage som DRL har en poäng. Är det ändå halogen som halvljus finns ju ingen poäng att köra DRL istället.
Användarvisningsbild
av joel80
Dom kanske får nått gram lägre på utsläppssiffrorna?
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]