Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
Lockis skrev: lör 05 mar 2022, 06:39 En reflektion gällande bensin/dieselpriset är hur lite det påverkas pga elektrifieringen. Man kan ju tycka att ju mer fordon som inte körs på bensin eller diesel så borde efterfrågan minska och därav göra det billigare. Märkligt att så inte skett. Eller också beror det på att man inte elektrifierar snabbt nog. Så Alma som envisas med att köra bensin och diesel får heja på så att alternativa bränslen blir mer populära!
Tror du överskattar antalet elbilar i landet. Antalet rena elbilar är ca 110 000st. Det är ca 1,52% av antalet fordon totalt i landet. Sedan har du även hybrider, som är ca 188 000 st, ca 2,61% av totala fordonsflottan. Tillsammans är dom strax över 4% av den totala fordonsflottan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Av ren nyfikenhet när vi ändå är på ämnet, hur många procent av vagnparken är i trafik?
av Lobocut
TommyP86 skrev: lör 05 mar 2022, 21:02 Av ren nyfikenhet när vi ändå är på ämnet, hur många procent av vagnparken är i trafik?
Antalet registrerade bilar 2022.03 är 7 194 508, alltså bilar i trafik. Om dom sedan körs eller inte, det är ju en annan sak. Men det får man ju anta om man betalar vägskatten. https://www.car.info/sv-se/stats
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Precis... En bekant till mig har sisådär 10 bilar registrerade... Kan garantera att inte en enda utav dom är i trafik, dom flesta existerar inte ens längre :-D
Vi har ju så sjuka skrotning/avregistreringsregler i sverige att det är ju hopplöst att få en bil avregistrerad som privatperson, om man så visar bevis på att "bilen" numera endast är en hög plåtbitar :bored:
Användarvisningsbild
av Derank
Vill man skrota en bil kör man den till skroten, så har då jag gjort.
Användarvisningsbild
av perin
Lucif3r skrev:Precis... En bekant till mig har sisådär 10 bilar registrerade... Kan garantera att inte en enda utav dom är i trafik, dom flesta existerar inte ens längre :-D
Vi har ju så sjuka skrotning/avregistreringsregler i sverige att det är ju hopplöst att få en bil avregistrerad som privatperson, om man så visar bevis på att "bilen" numera endast är en hög plåtbitar :bored:
Hur har din bekant då lyckats avregistrera dem?
Användarvisningsbild
av Derank
Lockis skrev:En reflektion gällande bensin/dieselpriset är hur lite det påverkas pga elektrifieringen. Man kan ju tycka att ju mer fordon som inte körs på bensin eller diesel så borde efterfrågan minska och därav göra det billigare. Märkligt att så inte skett. Eller också beror det på att man inte elektrifierar snabbt nog. Så Alma som envisas med att köra bensin och diesel får heja på så att alternativa bränslen blir mer populära!
Det finns ju knappt några elbilar efter vägarna,. ingenting som påverkat efterfrågan iaf, om 30år kanske
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: sön 24 jan 2016, 17:26 Jag har använt både fuelly och spritmonitor.de i ca 10 år..

Håller med keroan om att det var dyrare förr. 1999 kostade soppan runt 7kr.. Då drog bilarna mer.. Och man hade lägre löner.. Så milkostnaden då var högre än den är nu.
Jag har svårt att få ihop det i huvudet ibland Bensinen har stigit ungefär dubbelt så snabbt som inflationen, men reallönerna har stigit ännu snabbare. Så hur snabbt har reallönerna stigit? 3 gånger inflationen, 4 ggr inflationen? Då måste ju alltid blitt rånarbilligt för inflationen är ju medel av alla prisökningar. Ingen borde ju behöva låna till hus, bilar osv för reallönerna har ju ökat så mycket snabbare än priserna.

Och hur räknar man att bilar skulle blitt så sjukt snåla? Mina bilar jag hade när jag var ung tex en gammal Opel drog 0.7 på långkörning, mina nuvarande bilar är inte speciellt mycket snålare. Räknar man att alla åkte volvo 760 på den tiden som drog 1.5 liter per mil :-o :-( :-/

Åkte nyss en sprillans V60 bensin 300 mil och landade på 0.65 ... inte mycket förbättring från min gamla Opel på 0.70
Användarvisningsbild
av GLIZ
Hästarna, tänk på hästarna...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

• 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 93

..Lite irriterande dock att det inte är tom[…]