Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Blir väl inte det andra heller om man vet att det är något att spara. Jag har själv kört med kamera i 9 år och har inte missat något som jag vill spara, nu kör jag ju inte så mycket nu men har ändå svårt att få ihop en film som Joel pga att andra inte gör så mycket fel inför mej och att jag hittills inte varit drabbad själv av någon olycka men om det händer så har jag det på film, men om man vill göra joelfilmer måste man nog köra lika mycket som han. Om det händer det är då det är bra att ha en film, du hinner allafall inte ta en stillbild när det händer, eller?
Användarvisningsbild
av vetten
Glömde en sak, köp inte en billig kamera utan investera i en lite bättre sak så att du får hyffsad skärpa ljudet är oväsentligt bätter att kunna stänga av micken.
av Leopold
vetten skrev:Glömde en sak, köp inte en billig kamera utan investera i en lite bättre sak så att du får hyffsad skärpa ljudet är oväsentligt bätter att kunna stänga av micken.
Jag köpte en rätt billig kamera, Viofo A119. Kostade en dryg tusenlapp för snart 2 år sedan från kina inkl GPS-fäste, CPL-filter och strömförsörjningsgrunka för permanent inkoppling. Enheten kör med kondensator istället för batteri för att stänga ner sig snyggt och prydligt, detta gör att den tål extrema kupétemperaturer bra tex som vi hade förra sommaren. Bildkvalitet och upplösning är utmärkt, kör oftast med 2560 x 1440 p (dvs "2K"-upplösning) och 30 fps - går man ner till vanlig HD-kvalitet klarar den 60 fps men ser ingen fördel med det. Installationen är av typ "set and forget" - alltid igång när motorn är igång, inga konstigheter.

Självklart går det att stänga av mikrofonen, välja att GPS-info inte kodas in i filen alls, eller välja att hastigheten inte visas i filmen (men går att få fram via verktyg som tex Dashcam Viewer). Fast jag ser en poäng i att fånga alla data som kan vara av intresse, det du ev presenterar för "allmänheten" kan du ju editera hur du vill tex ta bort ljudspåret eller klippa bort oönskade delar.

Skulle du vilja använda materialet som bevis i en tvist så finns allt där inklusive reaktioner och ev konversation i "cockpit", du väljer själv om du vill presentera upptagningen. Eller ja, skulle det hända en riktigt allvarlig eller till och med fatal olycka för din del så kanske du inte har det valet men det kan förmodligen ge anhöriga viss "closure" att kunna få reda på vad som verkligen hände om de önskar detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Viofo är en bra kamera för det priset. Jsg har testat en A129 och för det priset är det absolut en av de bästa.

Men billigare modeller ska man vara försiktig med. Alltså kameror som kostar kring 400-500kr är allt som oftast skräp.

Man behöver inte lägga 4-5000 på en Blackvue, men gå upp till nån dryg tusenlapp så kan man hitta nått vettigt.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
HitTheRoadJack skrev:
Derank skrev:det blev en sådan:

https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi- ... 3c0039hY1C
Den har jag kikat på med röststyrning. Köpte min nuvarande NanoQ från BestGear. Fördel med BestGear Kina import är att de mellan landar i Belgium innan det skeppas till Sverige - mao slipper postens importavgift :-)
Ser nu du kikade på ali, missade det då jag favode den på BestGear

https://gearbest.app.link/3bPxHTZYTV
Användarvisningsbild
av joel80
Tänk på att beställer man utanför EU blir det oftast den där posten-avgiften samt moms. Vet inte om Ali har så man kan lägga på svensk moms och slippa postens avgift...?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
joel80 skrev:Tänk på att beställer man utanför EU blir det oftast den där posten-avgiften samt moms. Vet inte om Ali har så man kan lägga på svensk moms och slippa postens avgift...?
GearBest import kommer från Belgium så postens import, tull och moms slipper man.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja den domen kom för 3 år sen och har diskuterats. Så länge kameran inte är igång när man inte är i bilen är det alltså helt lagligt.
Att man sätter igång kameran manuellt gör man då genom att starta bilen.

Styr kameran gör man genom att styra bilen.

Har man batteri eller kopplat kameran så den rullar när man är parkerad krävs tillstånd.

Frågan är hur dom ser på Teslas funktion, där bilen automatiskt sparar ett klipp om nån kommer nära. Folk har redan kunnat använda videos från det för att sätta dig kargerigssyndare.. Folk som ger dörruppslag och sen skiter i det och drar.
av Lövet
joel80 skrev:Frågan är hur dom ser på Teslas funktion, där bilen automatiskt sparar ett klipp om nån kommer nära. Folk har redan kunnat använda videos från det för att sätta dig kargerigssyndare.. Folk som ger dörruppslag och sen skiter i det och drar.
Det lär vara olagligt. Men eftersom vi har fri bevisföring så får man ändå använda det. Blir i så fall ett separat case mot dig för kameraövervakningen.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 66

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]