Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
MechaniX skrev:På min V50 så är inte den gröna dioden i strömställaren tänd när bilen kör med drl i autoläget.
Precis så var det på C30 -12 när DRL lös dagtid. Grön lampa tänd då lös halvljuset.

Fick min V60 ordnad idag. Volvo centralt fick göra något för att Rejmes skulle kunna ladda in rätt mjukvara. Nu är bilen som när den lämnade bandet.
Att ha all belysning släckt med ljusvredet på 0 går inte längre enligt Volvo.
DRL och tända bakljus har ja nu i Auto.
av Nordan
uploadfromtaptalk1455652091560.jpg
uploadfromtaptalk1455652091560.jpg (51.36 KiB) Visad 541 gånger
Gjorde såhär på min taxi. Dessa led är kopplade på spänning, så nu är det omöjligt att det blir helt släckt bak.

/Michael
Användarvisningsbild
av MartinS
MechaniX skrev:På min V50 så är inte den gröna dioden i strömställaren tänd när bilen kör med drl i autoläget.
Så är det tyvärr inte på nyare bilar.
av llesrof
Jag körde Shit Lake - Göteborg - Shit Lake idag. En sväng på 15 mil åt vardera håll. Det var dimma och snö i luften och snöslask på vägen. De flesta hade faktiskt bakljusen tända. Såg bara ett par stycken släckare på vägen ner. Det mest påtagliga var en Ford Galaxy i samma färg som dimman och i princip osynlig på lite håll. När jag körde hem hade det börjat mörkna. Då mötte jag en Volvo V40 som glatt körde med DRL fram och mörker bak.

Det första problemet är att det ens är möjligt att köra med släckta bakljus. Det andra problemet är, som följd av det första, att föraren inte begriper att tända ljuden. Det tredje problemet är en följd av andra problemet som ju är en följd av det första problemet, och det är att förarna sällan begriper att tända ljuset när man blinkar på dem eller skickar på helljuset rakt i nacken på dem. Ford Galaxyn körde om mig och om jag hade blinkat med ljuset eller tänt helljuset hade föraren förmodligen trott att jag stört mig på dennes omkörning och tänkt "jävla idiot", när det i själva verket var denne själv som var idioten.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Varför ens programera en bil och godkänna den med att bakljusen inte lyser på DRL det är ju ändå LED lampor och har det med miljön att göra så är det bara idiotiskt fånigt hur mycket bränsle sparar man på det?
Användarvisningsbild
av wissel
Den enda "trösten" är väl att troligen att det är dom som sitter i rullstolen när det skiter sig på riktigt....
påtalade detta faktiskt nu i veckan för en "Nisse",
" Jaja, det är din rullstol"....
Användarvisningsbild
av vetten
Måste säga att jag är imponerad av sonens Toyota Verso -14 efter att ha kört den i lite olika väder/ljusförhållanden, den tänder alltid halvljuset men baklysen vid dimma, snöväder och även så fort det inte är helt ljust ute. Körde den senast igår och klockan va c:a 16:15 inte riktigt dagsljus och enligt mej inte ens skymning men den slog ganska snart om till halvljus.
Mycket bra automatik :D
Användarvisningsbild
av joel80
Ett läge där ingen automatik alls funkar är vid lågt stående sol. Att då ha lampor bak kan vara det som avgör om den bakom ser bilen i motljus eller inte..
av Lövet
vetten skrev:Måste säga att jag är imponerad av sonens Toyota Verso -14 efter att ha kört den i lite olika väder/ljusförhållanden, den tänder alltid halvljuset men baklysen vid dimma, snöväder och även så fort det inte är helt ljust ute. Körde den senast igår och klockan va c:a 16:15 inte riktigt dagsljus och enligt mej inte ens skymning men den slog ganska snart om till halvljus.
Mycket bra automatik :D
Problemet är att alla Toyota ägare verkar köra runt i läge 0
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]