Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
svergie2 skrev: Mötte flera XC60, V60, V70 och en V40 som körde på drl, var bara en XC60 som hade slagit om till halvljus. Problemet är ju dock inte så stort iom att bakljusen alltid är tända (förutom tidiga V40 då), var värre med alla andra bilar som körde utan bakljus.
Men dom bilarna kanske körde på 0:an och inte på AUTO :!:
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:Ok.. ja man borde ha någon annan sensor än bara ljussensor för halvljusen. Vissa flygplatser har utrustning som mäter sikt.. vet inte om det skulle funka på bil, men det vore nått för tillverkarna att forska lite i, om man ska envisas med "automatiska" lysen. :)
Hade ju vart smart! Men enklast är ju att ha bakljusen tända, man syns framifrån även om man bara kör på drl i mörkret, så det drabbar ju bara föraren iom dålig sikt (ev fotgängare också).
SvenB skrev:
svergie2 skrev: Mötte flera XC60, V60, V70 och en V40 som körde på drl, var bara en XC60 som hade slagit om till halvljus. Problemet är ju dock inte så stort iom att bakljusen alltid är tända (förutom tidiga V40 då), var värre med alla andra bilar som körde utan bakljus.
Men dom bilarna kanske körde på 0:an och inte på AUTO :!:
Tror jag inte, eftersom bakljusen var tända.
av Mwi
joel80 skrev:Ok.. ja man borde ha någon annan sensor än bara ljussensor för halvljusen. Vissa flygplatser har utrustning som mäter sikt.. vet inte om det skulle funka på bil, men det vore nått för tillverkarna att forska lite i, om man ska envisas med "automatiska" lysen. :)
Det sitter en sådan sensor i alla bilar nya som gamla, den fattar en mängd beslut och är även ansvarig för körningen. Förare brukar man kalla den sensorn ??:-/ Så om folk tänker samtidigt som de kör bil och vet hur bilens olika funktionerna fungerar, så borde det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
av joel80
Nu skrev jag ju "om man ska envisas med automatiska lysen.". Det innefattar alltså inte föraren.
Det dumma är ju också att i många bilar är det svårt att veta om autoläget slagit över i halvljus eller inte. Skulle jag inte ha bakljusen tända jämt skulle jag vilja köra med halvljusen på hela tiden.
Då kommer nästa problem.. I allafall på volvo så funkar inte helljusets autofunktion om man har vredet på nått annat än auto. Suck...
Användarvisningsbild
av SvenB
Mwi skrev:
Det sitter en sådan sensor i alla bilar nya som gamla, den fattar en mängd beslut och är även ansvarig för körningen. Förare brukar man kalla den sensorn ??:-/ Så om folk tänker samtidigt som de kör bil och vet hur bilens olika funktionerna fungerar, så borde det inte vara några problem.
Bra att vi är fler som tänker så. Det är förarens ansvar, inte biltillverkarens, att följa lagar och förordningar beträffande detta. Om föraren inte klarar det, vad mer klarar inte föraren? ??:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker ändå problemet är tvådelat. Ändringen i lagen har inte varit tydlig nog. Det har inte tryckts på att föraren är ansvarig att se till att det tänds även på bilar med automatik t.ex vid regn eller nedsatt sikt. Och definitionen för när man får köra med enbart drl är luddig. "Vid dagsljus och goda siktförhållanden" eller vad det nu står är rätt öppet för tolkning.
av BennyL
SvenB skrev: Bra att vi är fler som tänker så. Det är förarens ansvar, inte biltillverkarens, att följa lagar och förordningar beträffande detta. Om föraren inte klarar det, vad mer klarar inte föraren? ??:-/
Ganska mycket kan man konstatera när man ser sig runt i trafiken... Det är nätt och jämt att vissa hittar hem, fast det är klart, med nallen i handen så kanske går ändå ?:-/
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker Volvo är rätt kass på detta också. I instruktionsboken kan man läsa att Volvo rekomenderar Autoläget, man kan också läsa att föraren är ansvarig för att rätt ljus är tänt. Det står också att autoläget kan ha svårt för regn och dimma/snörök. Vad man däremot inte kan hitta är hur man som förare skall kunna se vilket ljus som är tänt i autoläget. Riktigt dåligt tycker jag.
av andersuw
MartinS skrev:Jag tycker Volvo är rätt kass på detta också. I instruktionsboken kan man läsa att Volvo rekomenderar Autoläget, man kan också läsa att föraren är ansvarig för att rätt ljus är tänt. Det står också att autoläget kan ha svårt för regn och dimma/snörök. Vad man däremot inte kan hitta är hur man som förare skall kunna se vilket ljus som är tänt i autoläget. Riktigt dåligt tycker jag.
Håller helt med om att man som förare bör kunna se vilket ljus som faktiskt är på i autoläget. Det finns en del annat jag också skulle vilja se, t.ex. om bränslevärmaren är på eller inte i autoläget.

Tycker inte Volvo kan skylla på platsbrist i kombiinstrumentet, i alla fall inte det digitala. Även om jag i det stora hela tycker det instrumentet funkar bra undrar jag varför man inte berett utrymme för större flexibilitet ifråga om vad som visas. Jag vill förvisso kunna se exempelvis kvarvarande bränslemängd, kylvätsketemperatur och växelläge på automatlådan. Men det skulle ju i alla tre fallen räcka bra med en liten ikon som visar vad det handlar om tillsammans med en siffra eller bokstav. Samma sak gäller egentligen också varvräknaren, i alla fall om man kör automat. Räcker med att den visar antal hundra varv. Man behöver ju inte låta det digitala instrumentet efterlikna gammaldags analoga mätare annat än ifråga om hastighetsmätaren där jag nog föredrar den kvasianaloga modellen trots allt. Inte desto mindre har man kört det spåret istället för att tänka lite "out of the box".
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 57

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]