Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev:
BennyL skrev:
joel80 skrev:Sprang ut i bilen och kollade.. jag har inget 180-läge på ljusvredet... Hur gör jag då!? Bild :lol:
Halvljusläget!
Mja.. Måste nog välja autoläget. Annars funkar inte adaptiva helljuset.
Sån tur än har jag ju bakljusen tända även dagtid i autoläget, och det verkar som att halvljusen fram tänds om det är gråväder, och alltid vid regn (så fort torkarna är igång verkar de gå igång, även om det samtidigt skulle vara soligt.)

Skulle säga att Volvo är en av få bilar där autoläget faktiskt funkar att använda dagtid men vid dålig sikt. Den är så pass känslig att den växlar till halvljus när det behövs.. och som sagt.. alltid bakljus tack och lov. :)
Dock klarar dom inte riktigt tjock dimma i dagsljus :/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
wissel skrev:Vi får väl göra som Italien, Grekland, Spanien, osv. skriv på vartenda avtal och gör precis som vi alltid gjort.
Funkar klockrent för dom troligen även för oss.
:P

... Men du vet väl hur sverige är... ska visa sig duktiga på allt... "Titta på oss! Vi bryr oss om miljön(fast egentligen vill vi bara ha pengarna)", "titta här, vi tar hand om alla asylsökande(även om vi saknar kapaciteten i form av bostäder)", "titta på oss, vi ska stänga våra farliga elkraftverk!", "titta på oss, vi vill förbjuda fossila drivmedel" OSV OSV.... Medans resten av världen bara pekar och skrattar åt sveriges patetiska försök att verka duktiga....
av llesrof
Lucif3r skrev:
wissel skrev:Vi får väl göra som Italien, Grekland, Spanien, osv. skriv på vartenda avtal och gör precis som vi alltid gjort.
Funkar klockrent för dom troligen även för oss.
:P

... Men du vet väl hur sverige är... ska visa sig duktiga på allt... "Titta på oss! Vi bryr oss om miljön(fast egentligen vill vi bara ha pengarna)", "titta här, vi tar hand om alla asylsökande(även om vi saknar kapaciteten i form av bostäder)", "titta på oss, vi ska stänga våra farliga elkraftverk!", "titta på oss, vi vill förbjuda fossila drivmedel" OSV OSV.... Medans resten av världen bara pekar och skrattar åt sveriges patetiska försök att verka duktiga....
Med den logiken så borde Sverige med andra ord kräva att bakljusen lyser dygnet runt. Ja, om vi skall visa oss duktiga då alltså.
Användarvisningsbild
av SvenB
svergie2 skrev:
joel80 skrev:
Sån tur än har jag ju bakljusen tända även dagtid i autoläget, och det verkar som att halvljusen fram tänds om det är gråväder, och alltid vid regn (så fort torkarna är igång verkar de gå igång, även om det samtidigt skulle vara soligt.)

Skulle säga att Volvo är en av få bilar där autoläget faktiskt funkar att använda dagtid men vid dålig sikt. Den är så pass känslig att den växlar till halvljus när det behövs.. och som sagt.. alltid bakljus tack och lov. :)
Jasså :!:
Användarvisningsbild
av joel80
Mina halvljus verkar tändas så fort det är lite murrigt...
D.v.s bra mycket tidigare än vid "tjock dimma".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Med den logiken så borde Sverige med andra ord kräva att bakljusen lyser dygnet runt. Ja, om vi skall visa oss duktiga då alltså.
Jag förstår hur du läste mitt inlägg, men menade mer typ "Ja pappa(EU), nej då pappa, förlåt oss, pappa, titta vad duktiga vi är, pappa". "Teachers pet" så att säga :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Att vara duktiga på att inte dö i trafiken kan väl ändå inte vara så hemskt? För nått har ju gjorts rätt då vi har bland de lägsta siffrorna i världen på både döda och allvarligt skadade i trafiken... varje år... årtionde efter årtionde.
Användarvisningsbild
av svergie2
SvenB skrev:
svergie2 skrev:
joel80 skrev:

Jasså :!:
joel80 skrev:Mina halvljus verkar tändas så fort det är lite murrigt...
D.v.s bra mycket tidigare än vid "tjock dimma".
Var riktigt tjock dimma med endast 50-75-100m sikt, men saken var att solen lös starkt så dimman var kritvit och inte ens Volvo slog om till halvljus. Mötte flera XC60, V60, V70 och en V40 som körde på drl, var bara en XC60 som hade slagit om till halvljus. Problemet är ju dock inte så stort iom att bakljusen alltid är tända (förutom tidiga V40 då), var värre med alla andra bilar som körde utan bakljus.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. ja man borde ha någon annan sensor än bara ljussensor för halvljusen. Vissa flygplatser har utrustning som mäter sikt.. vet inte om det skulle funka på bil, men det vore nått för tillverkarna att forska lite i, om man ska envisas med "automatiska" lysen. :)
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 57

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]