Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Minns att jag trodde på etanolen då när det begav sig. 2005? Hörde att det var Göran Persson som frågade Saab om staten kunde hjälpa till. Saab blev ju stora på etanolbilar...
Men det hjälpte ju inte.
Fjonsson skrev: mån 08 apr 2019, 18:27
VolvoB20 skrev:PS. Räknar lite på biobränslen så blir man lika förskräckt när man ser den yta som skulle behöva för att producera all energi vi slukar idag. Detta är inte tänkt vara kritik mot elbilar, biobränslen är inte lättare. Snarare än en genuin oro för att ingen tittar på hur en omställning ska gå till. Det är skitlätt att bygga en elbil, eller att bygga en bil som går på HVO. Men ska man bygga 1.000.000.000 och dessutom fixa energi till dessa för att byta ut dagens fordon är det inget man snyter fram ur näsan på en kvart. Speciellt som det ju inte är bara är bilar som ska ställas om utan hela industrier också DS
Men för dom flesta handlar det ju bara om att "göra rätt" utan att förändra sitt liv för mycket.
Vad hittar du för siffror på hur mycket odlingsyta det går åt för biobränslen? Känns att man kan vinkla den siffran lite som man vill.
Som du kanske märkt gillar jag att räkna på saker. Kommer ihåg min gamla fysiklärare som alltid sade, men lite överslagsberäkning kan man snabbt avgöra om löningen är realistisk eller ej....

Hittade inga färdig siffror om biobränslen så man får räkna själv. Har inte siffrorna kvar ljust nu, men man kan ju lätt räkna igen.

Som startpunkt tog jag tog några olika exempel hur mycket man kan få ut per hektar av olika råvaror som, majs/sockerrör/grönmassa/energiskog/vanlig skog osv och där skiljer det rejält. Mest får man ut om man odlar på åkrarna men samtligt är det ju sämst eftersom vi själva behöver maten.

Sen räknade jag på lite olika sätt att omvandla dessa till nya energiformer, sämst är ju etanolen i verkningsgrad då man bara tar en liten del av växten som majkornet eller sockersaften och jäser den för senare destillation, det är skrattretande hur låg verkningsgraden blir av det man stoppar in i processen. Högst blir den ju om man tar rubbet av det som växer och förgasar/torrdestilerar alltihop direkt till metanol/FT-Bensin/FT-Diesel eller kör det i värmeverk för att få både el och värme.

Får väl räkna igen om jag inte hittar mina siffror.

Har någon här tex läst FNs klimatrapport som nästan alla har skrivit under ????

För att vi ska nå 1.5-2.0 graders målet måste vi inte bara komma ned till nollutsläpp till 2050. Vi måste också fånga in upp mot en Biljard ton av den CO2 som vi släppt ut om vi ska nå målet.

Det innebär att vi måste odla upp en yta stor som Indien med skog och under en lång period skörda denna och gräva ned rubbet en bra bit under markytan så att det inte multnar och återförs till atmosfären. (Vi kan ju inte använda det som bio-energi för då far det ju ut i atmosfären igen.)

De flesta har skrivit under avtalet, men vilka länder är villiga att ställa upp med dessa ytor för koldioxidinfångandet? Man kommer ju varken att kunna odla mat eller biobränslen på all den ytan under många år.Jag har inte sett någon som anmält sig frivilligt ....

Men man skrev gladeligen under ett avtal utan att ens göra en uppskattning av vad avtalet innebär.

Jag tror att en 5-klassare är smartare än så och klarar räkna ut vad som krävs för att uppfylla avtalet.
Bara sex procent kan tänka sig en elbil, medan hela 18 procent funderar på en hybrid. De allra flesta, 37 procent, uppger dock att nästa bil blir konventionellt bensin- eller dieseldriven.

Begagnade elbilar iskalla

Begagnade elbilar är helt iskalla bland svenska bilköpare: bara en procent kan tänka sig det, jämfört med nio procent i Norge.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Fjonsson skrev:Inte för sverige väl? Etanol är stort i t.ex. brasilien.
Jo, det gäller Sverige, och fler lär följa efter, etanol = låg skatt och man kan köra den på bensin......

Derank skrev: tis 09 apr 2019, 14:38 Bara sex procent kan tänka sig en elbil, medan hela 18 procent funderar på en hybrid. De allra flesta, 37 procent, uppger dock att nästa bil blir konventionellt bensin- eller dieseldriven.

Begagnade elbilar iskalla

Begagnade elbilar är helt iskalla bland svenska bilköpare: bara en procent kan tänka sig det, jämfört med nio procent i Norge.

Jag tror en ny diesel/bensin-bil kan bli enkel att sälja begagnad om 5år. Malusskatten är då betald och säljs det färre bilar finns det färre på marknaden. Tydligt fenomen som t.ex. märks på sportbilar från 08-09. Finanskrisen.
Själv tror jag dom är väldigt lågt värderade på marknaden om 5 år.. Det kommer finnas ett överflöde av bensin och dieselbilar för en marknad där färre och färre vill ha sånna. En stor tillgång gör att priserna går ner rätt fort.

Elbilar har trots att det kommit nya med större batterier och bättre teknik hållit bra i värde hittills. Minst lika bra som diesel/bensin. Om efterfrågan fortsätter öka bör det inte vara svårt att sälja begagnade elbilar. Jag har själv letat begagnad elbil och dom försvinner riktigt snabbt. (Försökte få tag på en Ioniq innan leasingen på Leafen.)
Ett överflöd av bilar har man ju hört att det ska bli i flera år. Just nu är det brist på nyare beggade och priserna på Volvos xc modeller är lika överprissatta idag som för 10år sedan.

Jag tror snarare att du kommer få bättre betalt om 5år.

joel80 skrev:Jag har själv letat begagnad elbil och dom försvinner riktigt snabbt. (Försökte få tag på en Ioniq innan leasingen på Leafen.)
Vilket är precis vad jag menar.
Om en elbil av 2018 års modell inte fungerar för många idag kommer den inte fungera bättre som begagnad om 5år. Tvärt om.
Tror inte du tolkar uttalandet på samma sätt som Joel menar. Joel menar att efterfrågan är hög, inte låg.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 445

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]