Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
Kompisens Fru tankade deras diesel SUV utanför Gävle.
Kom väl ca.10km mot Sandviken när motorn total rasade.
Bilen 1-2 år gammal.
Märkes verkstaden sa att garantin inte gällde för dom påstod att frugan hans tankat bensin :?:
Krävdes bevisning genom att kolla filmen från övervakningskameran på Macken.
Det var svårt att se på filmen men i en glimt av en sekund kunde man se att när frugan hans hängde tillbaka slangpistolen så var det diesel slangen.
Hmm det slutade med att motorgarantin tog reperationen (till sist) efter mycket dividerande...
Man misstänkte att det var ett bränsle problem ,,, och jag tror märkes firman tömde tanken på bilen för säkerhets skull..
.....
Till saken hör att det bränslet i den tanken inte luktade diesel direkt allt enl. min kompis .....
Bilen som sådan kördes långa sträckor och tankades 1ggr / vecka så några bakterie tillväxter i bilens tank förekom nog inte.
Allt detta hände för ca 2-3år sedan..
Som sagt utan motorgaranti hade det blivit en dyyyr reperation...
Detta med bränslet är kanske något för PLUS på TV att ta upp just för att få klargjort i en helt oberoende test om bolagen kan stå för vad dom säger..
Kanske oxå för att få reda på vilket bränslebolags bränsle som ger minst miljöpåverkan
Synd att Sverker inte jobbar på PLUS mer, han gillade att bråka med de stora :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja eller tillverkare som väljer bort zinkbelgad ståltank så slipper de antagligen problemet
Användarvisningsbild
av milktrucker
och åter igen, OKQ8 har inget eget raffinaderi, så de köper sitt bränsle från Preem i södra sverige och från Neste oil i norra sverige.
Preems och därmed också OKQ8's bränsle innehåller 6,95% raps och upp till 35% tallolja.
Jag läste artiklarna tidigare idag och där stod det att volvos 1.6D/D2 var drabbad.
Ett par bekanta har en 1.6D som de tankat 100% av gångerna på preem och de fick igensatt bränslefilter, bilen tappade kraft och gick inte köra fortare än 100 km/h.
Mina bekanta har även en D5 som också tankas på Preem till 100% och den har inte drabbats av igensatt bränslefilter.
Min egna D5 tankar jag bara på OKQ8 sedan länge och jag har inte heller drabbats av några problem.

Personligen drar jag slutsatsen att det är ett konstruktivt fel på bränslefiltret till bl a 1.6D eftersom den stora massan av dieselmotorer inte påverkas av samma bränsle.
T ex lastbilar och bussar som tankar på preem eller på IDS verkar inte drabbas av igensatt bränslefilter.

Det skulle till och med kunna antas att de motorer som får problem också delar samma filterleverantör.
Anledningen att Statoils, ST1 och ingo's kunder inte påverkas är att deras diesel innehåller 95% fossil diesel och 5% raps.

Miljödieslarna klarar inte miljöbränslet, kort o gott, med en gnutta ironi.

Hade jag innehaft någon av de drabbade modellerna i artikeln hade jag gått till ÅF direkt och krävt reklamation pga:
1. Bränslet som föreskrivs i instruktionsboken, EN590, uppfylls av Preem och OKQ8 och ska därmed kunna användas. Det står inte att man inte ska tanka diesel som innehåller mer än 5% raps eller annan förnybar råvara.
2. Andra bilmärken/modeller/motorer klarar av att tanka precis samma bränsle utan att få igensatt filter.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan det vara av denna anledning man tidigarelagt bytesintervallen på filterbyte på D2 :?:
Användarvisningsbild
av milktrucker
SvenB, det är antagligen så ja.
Det var någonstans kring namnbytet på motorn 1.6D till D2 som den s.k miljödieseln lanserades.

I artiklarna framkommer att de drabbade bilarna har sugande pump mellan filter och motor, alltså ingen pump som pressar bränslet genom filtret som många andra bilar verkar ha.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hon körde om långtradare – då dog dieselmotorn

”Livsfarligt att råka ut för det här.” Det säger Volvo-ägaren Kristina Bengtsson sedan hennes bränslefilter slammat igen på grund av det miljöbränsle som säljs hos OKQ8. Varken bränslebolaget eller Volvo vill ta något ansvar eller reparationskostnaden.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/henn ... 365087.svd
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag som alltid tankar på OKQ8 får väl ta byta bränslefilter för att se om det är så illa som det verkar.
Tänkte öppna filtret och obdusera. Är filtret i ok skick så är det inget fel på på OKQ8(därmed även preems) bränsle
Användarvisningsbild
av SvenB
Frågan är hur många bilar det rör sig om? Vad jag har sett är det ingen här på forumet som råkat ut för detta. Nu har ju Volvo sänkt intervallen för filterbyte till 4.000 mil. 6.000 var tydligen för långt. Det skulle vara intressant att veta hur långt damen i artikeln kört med sitt filter sedan 2011.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]