Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tror jag blev förlorad lite där..
Nu gick jag bara tre år med hemeltronik och två år med fordonsel men inte en sekund av dessa har jag fått lära mej att en kontaktpressning är vida överlägsen en korrekt lödning. Allt vi genomfört skulle lödas korrekt och i värsta fall pressas korrekt.
( beroende på mekanisk nötning och omgivande temperatur). Nu användes inte tjockare kablage än 30kvadrat förvisso. Jag ser absolut ett problem med lödning om det gäller grövre kablar och mekanisk åverkan. Även grövre kablar och möjligheten att ens utföra en lödning. Men med normaldimensionerna som används mest förstår jag det inte alls?
av orrbygrabb
"Vida överlägsen" är väll inte riktigt, det var ett uttryck ifrån läraren. Men de pressningar vi gjorde var med hydraulpressar så detta gäller nog i de större dimensionerna. En korrekt lödning är ju den också väldigt bra, där är det ju även med flussmedel emot oxidation.
av *pettson*
orrbygrabb skrev:"Vida överlägsen" är väll inte riktigt, det var ett uttryck ifrån läraren. Men de pressningar vi gjorde var med hydraulpressar så detta gäller nog i de större dimensionerna. En korrekt lödning är ju den också väldigt bra, där är det ju även med flussmedel emot oxidation.
Ja i större dimensioner kan jag absolut tänka mej det.
Menar det är riktigt svårt att göra låt säga 10 perfekta lödningar i rad, särskilt om det dessutom vore i fält. Svårigheten ökar ju dessutom med dimensionen.
av DannePe
*pettson* skrev:Tror jag blev förlorad lite där..
Nu gick jag bara tre år med hemeltronik och två år med fordonsel men inte en sekund av dessa har jag fått lära mej att en kontaktpressning är vida överlägsen en korrekt lödning. Allt vi genomfört skulle lödas korrekt och i värsta fall pressas korrekt.
( beroende på mekanisk nötning och omgivande temperatur). Nu användes inte tjockare kablage än 30kvadrat förvisso. Jag ser absolut ett problem med lödning om det gäller grövre kablar och mekanisk åverkan. Även grövre kablar och möjligheten att ens utföra en lödning. Men med normaldimensionerna som används mest förstår jag det inte alls?
Med en korrekt pressning får du bort syret som orrbygrabb säger, syret skapar med tiden en oxidation med sämre elektriska egenskaper i skarven.
Samma sak gäller vid en korrekt utförd virning då inget syre kan tränga in mellan ledaren och stiftet.

Även om en lödskarv kan se tät o fin ut så läcker den in syre i porerna som uppstår i lödtennet.
av Mobbe
Lödningar är farliga. Tennet smälter vid överström eller glappkontakt, då blir glappet ännu värre och brand kan uppstå. I det vanliga elnätet är därför lödning ej tillåtet. Därför är presskarvar eller skruvskarvar mer tillförlitliga. Jag använder därför endast presskarvar i bilen.
Användarvisningsbild
av Pozze
När jag ser kontaktpressningar gjorda av tidigare ägare i min gamla bil blir jag fundersam. En del kontakter har pressmärken även ute på den "överhängande" plasten, alltså där ingen metall finns inuti. Och så funderar jag om det kanske var så att jag för mycket länge sedan hörde att det var så det skulle göras - att pressningen även på kontaktens skyddsplast skulle ha en dragavlastande effekt? Eller kanske var det en särskild slags kabelskor som även hade som en liten metallring just för dragavlastning?

Nu är det aktuellt för mig att medelst enkla röda skarvhylsor försöka skarva ihop ett tiotal kablar. Jag har en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12675/ och det ser ut som det blir bra trångt om två pressningar (alltså fyra inklämningar) ska få rum på enbart skarvhylsans smala del?

Jag har googlat säkert en halvtimme ty jag var övertygad om att sekundsnabbt finna utförliga illustrerade instruktioner om hur man ska förfara med olika kabelskor, men förgäves.
av rid54
Den tången ser ju ut att göra "dubbla pressningar" i samma grepp; det är nog ingen idé att försöka göra två grepp.

I en bil och när det handlar om "normalbelastade" ledare så funkar säkert de här enkla kabelskorna och tängerna, bara man är MYCKET noga med ledardimension och att klämma ordentligt. Tyvärr har jag flera gånger råkat ut för att det jag bedömer vara en skarv som jag pressat rätt, helt enkelt går att dra isär och min bedömning är att plasten runt klämhylsan är på nåt vis för mjuk så "pressningen" blir av rätt dålig kvalitet. Bästa resultaten får man med oisolerade kabelskor och en riktig klämtång och så får man använda lite krympslang om det behövs skydd.
Användarvisningsbild
av Pozze
rid54 skrev:Den tången ser ju ut att göra "dubbla pressningar" i samma grepp; det är nog ingen idé att försöka göra två grepp.

I en bil och när det handlar om "normalbelastade" ledare så funkar säkert de här enkla kabelskorna och tängerna, bara man är MYCKET noga med ledardimension och att klämma ordentligt. Tyvärr har jag flera gånger råkat ut för att det jag bedömer vara en skarv som jag pressat rätt, helt enkelt går att dra isär och min bedömning är att plasten runt klämhylsan är på nåt vis för mjuk så "pressningen" blir av rätt dålig kvalitet. Bästa resultaten får man med oisolerade kabelskor och en riktig klämtång och så får man använda lite krympslang om det behövs skydd.
Jag förmodar att man ska göra två pressningsoperationer på skarvhylsan, alltså en för vardera kabeländen....? Frågan är isåfall om den ena backens kläm ev ska placeras på överhängsplasten?
av rid54
Om backarna ryms på den del som innehåller metallhylsan så tror jag inte man ska bry sig om att klämma "bara plasten"; jag kan inte tro att den hjälper med avlastning, utan det är nog mer nytta med dubbla kläm på själva hyslan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]