Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Vad har det där med något att göra? Småprojekt för att sänka bränsleförbrukning sker hela tiden.
Och för att spara på miljön, men den biten missade du kanske? Någon här ovanför skrev nyss att ALL miljöbesparing sker med tvång. Och nu skriver du att dessa projekt bedrivs flertal utav hela tiden? Hur ska du ha det?
För det första är du helt förvirrad i vad du pratar om. Du blandar glatt koncept som katalysatorer som påverkar växthuseffekten negativt, med bränslebesparing som påverkar den positivt. Projektet som du länkade hade CO2-utsläpp som mål. Spara på miljön? Nej. Du blandar ihop koncepten. Det man vanligtvis förknippar med miljöfarliga avgaser är försurande ämnen, kolväten och partiklar. Att dra ner på dessa medför SÄMRE bränsleeffektivitet och därmed värre CO2-utsläpp. Klimatsmart citydistribution syftar som sagt till CO2 enbart. Detta står i direkt proportion mot bränslekostnaden och är därför i förlängningen bara ett projekt för att spara pengar, uppsminkat för att få allmän goodwill.

Att jag skrev att man endast kör miljövänligt på grund av lagkrav är fel, jag skrev att den var försvinnande liten.

Hur hade du sedan tänkt dig att man skulle hitta de miljövänliga fordonen utan lagkrav? Tror du volvo lägger miljarder på R&D för att ta fram lösningar för förnybara bränslen? Scania? MAN? DAF? Vet inte ens om de sistnämnda öht. gör det. Nej, självklart betalar man inte astronomiska summor pengar och mantimmar på tekniker som man vet inte kommer locka kunderna med skattelättnader och sätt att undkomma straffskatter. Att nu vissa företag köper sådana fordon ändå för att vinna goodwill är förstås kanon, men utan lagstiftningar hade de inte ens existerat att köpa. Volvo har knappast ingenjörer nog att snyta ur sig biobränseprojekt sådär lite på måfå.
Håller till största del med dig Crumpets, men tror man måste kombinera med morötter och förenklingar i lagar och sånt. Kolla t.ex på solkraften. Där är Sverige långt efter.. Tyskland är enormt långt fram, de har haft nettodebitering på förbrukning länge (något det ännu inte finns något beslut om eller löfte om från vår regering). De har också haft bättre (bredare) bidrag för de som installerat solceller än vi haft i Sverige. Här har det varit rätt bra med pengar att hämta med solcellsstödet (som nu är på 35% av kostnaden) men det har varit väldigt svårt att få stödet då regeringen helt missat att räkna på hur populärt det skulle bli. Det gjordes ingen förstudie alls som grund till hur mycket pengar som budgeterades så första året försvann pengarna på 3 eller 4 månader.. sen dess har det släpat så de som ansöker kan få vänta över ett år på svar.

Danmark hade också fram till årsskiftet (eller om det var fram till april) en väldigt bra morot för solcellsinstallationer med nettodebitering och det har gett många fler anläggningar. Dock inte i närheten av Tyskland som under vissa dagar nu har solcellsproduktion som motsvarar mer än halva landets energiförbrukning, och som bonus har de fått ett av världens stabilaste elnät. (oplanerad "downtime" 2012 var 15 minuter!)

Vad jag menar med det här är att självklart som du säger behövs reglering (tvång) men att det samtidigt är viktigt att underlätta för folk att välja miljövänligt. Då kommer inte regleringarna heller att kännas så påtvingade och politikerna riskerar inte politiskt självmord.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]