Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#772097
Att blinkers/bromsljus syns bättre om bakljuset är släckt stämmer kanske in på de fordon som har superdesignade lyktor där ljuskällorna sitter mycket nära varandra, eller ännu dummare, koncentriskt, men det är inte alls något hållbart argument, tycker jag. Jag tror helt enkelt inte att man lägger ned någon större vetenskaplig energi på att utforma bakljusen på många bilar, de är inte omptimalt utformade för att ses, helt enkelt. Många nya bilars körriktningsvisare är just inuti en ring med rött bak-/bromsljus eller en mikromal ljusöppning alldeles intill något annat som lyser. Tänk Volvo årsmod. -74 och framåt... kan någon påstå att blinkers syns sämre på dem när bakljuset lyser?

Att ha markeringsljus framåt och bakåt även i dagsljus känns som en självklarhet. "Dagsljus" är ju enormt skiftande och dessutom en tänjbar sak: när upphör dagsljuset? Att hjälpa upp synbarheten kan väl knappas vara fel? Kan man få till en felsäker automatik så är det väl OK, men annars känns det enklare att ha obligatorisk tändning av markeringsljusen vid motorstart (fram OCH bak...).
Användarvisningsbild
av joel80
#772099
Stör mig enormt på bilarna utan bakljus på och på de som envisas med att köra utan (och på något sätt tror att det skulle vara lika trafiksäkert).
Ser ändringarna i reglerna som det största bakslaget i svensk trafiksäkerhet någonsin!
av Upplyst
#772104
jösses... det är väl typiskt svenskt tänkande att försäkra sig mot allt tänkbart... jag har iallafall såpass bra syn så jag ser om jag kommer ifatt en bil på flera hundra meters håll även utan bakljus, även när det har varit mörkt och korkade förare som köpt en budgetbil utan automatik glömt att slå på bakljuset, vid snörök håller jag med att det verkligen inte är bra utan bakljus, där skulle automatiken förbättras genom att det skulle sitta en regnsensor även bak, då hamnar snön på bakrutan och aktiverar regnsensorn. automatiken är ofta kopplad så att regnsensorn fram aktiverar enbart bakljuset, vid regn men dagsljus så tänds bakljusen men varselljusen fortsätter lysa fram, då dessa syns BÄTTRE än halvljus då de sprider sitt ljus även uppåt, men när skymningssensorn som brukar sitta i vindrutans defrostergaller upptäcker skymning så slår det om från varsel till halvljus..

jag tycker den här förändringen är det bästa som hänt på nya bilar, nu fattas det ju bara att nybilsköpare informeras grundligt hur man hanterar en ljusomkopplare om man saknar automatik, eller allra bäst vore att förbjuda budgetbilar utan automatik... :-DD
körskolorna skulle också upplysa om detta, och hyrbilsföretagen, samt även på radio och tv-nyheterna! men tyvärr är det tabu att prata fordonskunskap idag, det är inget gemene man "ska" vara intresserad av, bilen ska bara sköta sig själv anser många... synd att man inte behöver kunna nåt om bilar för att få körkort idag, det skulle sortera bort många korkade förare!
av Upplyst
#772105
Droopy skrev:Vad har Kanada med Sverige att göra? jag kör bil i Sverige och alla ( merparten iaf ) är nog eniga om att bilar syns bäst med lamporna tända.
kanada har liknande ljusförhållanden som Sverige och där välkomnades DRL-systemet när det kom på 90-talet!
men det är klart, Sverige är ju ett typiskt hängsle&livrem land... faktum är att om vi fortfarande hade krävt bakljus på nya bilarför att folk är inställda på att bakljusen lyser även på dagen så kanske det kommer utländska bilar med DRL kopplat på rätt sätt och då får väl svensken panik när det dyker upp en bil utan bakljus mitt på ljusa dagen, lika bra att vänja sig med en gång.. och tramset med att man inte får bygga om äldre bilar stämmer inte, Sverige har inte kvar sina specialregler. jag kommer dra det till EU-domstol om jag inte får rätt i besiktningen..
av rid54
#772108
Men käre värld, vad är det för tanke bakom att INTE ha bakljusen tända jämt? Om man antar, bara för resonemanget att du använder i genomsnitt över en körning med bilen en motoreffekt på 10 kW och att ditt bakljus drar totalt 10 W, så talar vi en promille MAX av energiförbrukningen. Har man LED-bakljus, så är vi nere på 0,1 promille. Det motsvarar en nervryckning i gasfoten eller att du bara tänker på att köra om en bilist, så argumentet med energibesparing är bara söta drömmar. Det farliga är blandningen av bilar med och utan markeringsljus. Är siktförhållandena tveksamma och man har någrar bilar framför sig så är det inte försumbar risk att man kanske ser en bil med ljusen tända men inte en bil bakom den, som inte har ljus. Särskilt om det är rätt populärt med vägfärgade (läs: typ silvermetallic) bilar...
av Upplyst
#772126
nåt miljöargument bryr jag mig inte om, det är det faktum att man uppfattar bromsljus och blinkers snabbare på en bil med släckt bakljus, speciellt på bilar som har broms&blinkers integrerat i samma glödtråd, och dessutom i samma lampa som bakljuset, som det är i Kanada.
även på andra bilar hjälper det upp synbarheten att inte ha ett bakgrundsljus igång när det inte behövs... dessutom minskar man slitaget på bakljusens glödtrådar, så att dom funkar när de verkligen behövs. och att diodljus skulle hålla bättre har inte visat sig vara sant, bilar från slutet av 90-talet som har diodbakljus har börjat få problem med slocknande segment, och då måste hela lykthuset bytas till stor kostnad, hade jag en sån bil skulle jag vara väldigt mån om att koppla ljuset rätt.
av S.t.r.a.n.D
#772147
Jag fattar egentligen inte vad som varvar igång dig. Du registrerar dig som ny här och börjar anklaga folk att vara tröga och gnälliga, det är ju en bra början. Du har ju inte gnällt knappt nått...
Vet inte hur mycket forumvana du har men den taktiken är inte speciellt bra om man vill föra fram ett budskap, vilket du verka vilja. Du vet en text kan tolkas på hundra olika sätt, och hälften av dom på fel sätt, speciellt om man svär, skriker (i text), kastar anklagelser m.m.

Kan hålla med om att vissa bilmodeller har blinkers som är i minsta laget, men mig påverkar det inte det minsta ifall bakljusen är tända eller släckta. Men ser väl blinkerslampan lika bra/dåligt för det (nu pratar vi dagsljus).

Sen om du nu har så bra syn att du ser en släckt bil på flera hundra meter tycker jag du borde se en blinkerslampa på 30meter.
För att inte tala om bromsljus så ska du ju vara i det närmaste blind om du inte ser det på en modern bil (eftersom du pratar om DRL). Majoriteten har ju även ett bromsljus i bakrutan som inte störs av några andra lampor i närheten och är högre monterat.
Sen nämner du bilar som har broms och blinkers integrerat i samma glödtråd, hur många procent av marknadens nya bilar har det? I det fallet kan du ju inte ta en gammal jänkare som exempel för dom har ju funnits sen 60-talet så det är ju inte speciellt nytt.

Klart dioder/LED har bättre hållbarhet än en glödlampa, tekniken har nog tagit några steg sen slutet av 90-talet men du har ju rätt i det att när det väl går sönder så blir det oftast dyrt, jämfört med en ny glödlampa.

En fråga då. Vad är lättast att se, en bil helt utan bakljus eller en bil med tända bakljus (när man inte blinkar eller bromsar)? Som Tomas88 skriver så skadar det ju inte att synas även då man inte bromsar och blinkar, större del av tiden du kör bilen så är ju dom lamporna släckta.
Användarvisningsbild
av joel80
#772154
Håller med S.t.r.a.n.D här och get inte mycket för din argumentationsteknik. Att du sen ljuger (eller har superkrafter) för att försöka förstärka din ständpunkt gör inte att man sympatiserar mer med dig precis.

En bil som inte har bakljus tända (även dagtid) är svårare att uppfatta och svårare att både avståndsbedömma och hastighetsbedömma. Det gäller alla och har att göra med hur synen och hjärnan fungerar.. har man två tydliga punkter på ett fast avstånd får hjärnan det enklare att beräkna.

Har du svårt att uppfatta blinkers och bromsljus på våra "vanliga" bilar som det är nu??
av Upplyst
#772173
kort och gott så är det som så att jag gillar det här eftersom det fanns på amerikanska bilar långt före EU snappade upp det! att det nu är en nyhet inom EU betyder inte att det är tyskarna som kom på det, samma med cornering lights som tänds när man svänger, det har jänkarna haft sen tidigt 70-tal. det ser också mycket snyggare ut när bakljusen är släckta på dagen, och jag har i vart fall inte svårt med avståndsbedömningen.. anledningen till att jag reggade mig här var för att jag såg att detta forum stack ut mest av alla när det gäller motståndare till släckt bakljus, därför kände jag mig bara tvungen att säga emot! om 10 år är det ganska normalt att bakljusen är släckta och då har folk lärt sig det och blir mer uppmärksamma på att även bilar utan tända bakljus kan röra på sig, det där vanetänket att lita på att släckta bilar står still är mycket farligt, det finns en uppsjö importbilar som helt saknar ljusautomatik, när en sån börjar röra sig och föraren har glömt slå på ljuset så blir det farligt om folk antar att den står still.. och nu med de "nya" varselljusreglerna öppnas möjligheter för enkla varselljusinstallationer på dessa importbilar, det är bara att köpa en universal DRL-sats och montera enligt bifogad installationsanvisning så blir det genast inga problem med att behöva komma ihåg ljusomkopplaren på dagen.. om bakljus hade krävts så hade installationen blivit betydligt krånglgare, och kanske inte ens genomförbar på en 2000talsbil med massa jobbig elektronik och då skiter folk i det, med nuvarande regler behöver det bara kosta ca 2000kr inkl arbete att få DRL installerat på verkstad!
av rid54
#772176
Jag ser vad du skriver, men håller inte med.

1. Det finns inga påtagliga skadeverkningar av att ha ständigt markeringsljus bakåt (under färd, motorn igång, typ).

2. Det finns uppenbara fördelar med att ha ständigt markeringsljus bakåt (enligt punkt 1.), eftersom det alltid kommer att finnas förare, som har svårt att minnas att slå på rätt belysning när det sakta mörknar eller dimmar till sig eller börjar snöa etc.

3. Det kommer att ta tid, innan alla nya och ombyggda bilar har en PÅLITLIG automatfunktion som tar över förarens ANSVAR i fråga om att ha rätt belysning tänd i alla sammanhang. Bakre markeringsljus är liksom aldrig fel, men uteblivna sådana kan rendera böter och i värsta fall en olycka.

4. Energibesparingen är försumbar. Jag struntar inte i miljöargument, men detta är för larvigt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 57

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]