- mån 22 jul 2013, 09:08
#772097
Att blinkers/bromsljus syns bättre om bakljuset är släckt stämmer kanske in på de fordon som har superdesignade lyktor där ljuskällorna sitter mycket nära varandra, eller ännu dummare, koncentriskt, men det är inte alls något hållbart argument, tycker jag. Jag tror helt enkelt inte att man lägger ned någon större vetenskaplig energi på att utforma bakljusen på många bilar, de är inte omptimalt utformade för att ses, helt enkelt. Många nya bilars körriktningsvisare är just inuti en ring med rött bak-/bromsljus eller en mikromal ljusöppning alldeles intill något annat som lyser. Tänk Volvo årsmod. -74 och framåt... kan någon påstå att blinkers syns sämre på dem när bakljuset lyser?
Att ha markeringsljus framåt och bakåt även i dagsljus känns som en självklarhet. "Dagsljus" är ju enormt skiftande och dessutom en tänjbar sak: när upphör dagsljuset? Att hjälpa upp synbarheten kan väl knappas vara fel? Kan man få till en felsäker automatik så är det väl OK, men annars känns det enklare att ha obligatorisk tändning av markeringsljusen vid motorstart (fram OCH bak...).
Att ha markeringsljus framåt och bakåt även i dagsljus känns som en självklarhet. "Dagsljus" är ju enormt skiftande och dessutom en tänjbar sak: när upphör dagsljuset? Att hjälpa upp synbarheten kan väl knappas vara fel? Kan man få till en felsäker automatik så är det väl OK, men annars känns det enklare att ha obligatorisk tändning av markeringsljusen vid motorstart (fram OCH bak...).