Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Stoffe skrev:Går lika bra o köra bil utan körkort... Hur många ggr brukar du bli stoppad på ett år? Sannolikheten säger ju att du bör klara dig 3 månader... vilket du kanske inte gör men men... Det är en övervägning du måste göra själv =P
Alltid då man absolut inte vill/får tappa något, så tappar man något...
Antar att samma "tur" gäller körkort och körkortskontroller...
av Ander_s
115 på 70 väg. Klockad hela 70 sträckan av efterföljande bil. Ville inte erkänna, då visade de videosnutt, inte mkt att säga om.. kritade på. Endast en fortkörning någonsin tidigare på 12 år, i somras 70 på 50 väg.

3 månader verkar vara standard. Är ensam anställd (VD) i ett litet företag där jag är ute på vägarna ca 3 dar/vecka. Verksam 4 nordligaste länen, mkt inlandet med dåliga bussförbindelser etc. Vad är möjligheten att få förkortat, måste man ha egen firma?

Har Lst koll omständigheterna, vilken sträcka osv? Var den "klassiska" 70 sträckan på e4 norr Umeå (Dalkarlså, inte ett hus i synhåll eller påfart på hela sträckan!! "Viltstängslet tar slut" sa polismannen när jag frågade om det verkligen var 70 där. Lönar det sig att beskriva, förutom körkortsbehovet, att det var torrt, bra sikt, ingen "farlig" 70 sträcka etc??
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror det är EXTREMT svårt att få förkortad tid. du vet ju om att kortet kan ryka om du kör för fort, så det är där du ska lägga din energi!
av 240johan
måste man köra upp igen efter ett sånt äventyr?
Användarvisningsbild
av CarMan
240johan skrev:måste man köra upp igen efter ett sånt äventyr?
om man blir av med kortet inom prövotiden så blir det som att ta nytt kort. i annat fall är det bara köra
av nj22ah
Heeej

Har läst skribenternas olika syn på saker och ting när det gäller fortkörning.
Följande åsikter har framkommit rent grovt:

1. Hur göra när man åker fast?
2. Vad händer nu när jag förlorat kortet?
3. Var går gränsen för körkortsåterkallning?
4. Man skall ta konsekvenserna av det man gör!
5. Man kan köra "bara lite" snabbare på olika sträckor!

När jag tittar på de olika åsikterna så vill jag säga följande:
Jag har annat i mitt liv än körkort och fundera på nr 1.
Vad som händer när man förlorat kortet är att man får besked om det i brevinkastet hemma (2). Gränserna finns på vv:s hemsida troligen (3). När det gäller konsekvenserna (4) så känns det lite krasst. Alla har inte en sketen bil som inte orkar upp i 120 på motorväg. Man kör och helt ärligt så är det svårt att komma under 130 ibland för man glömmer bort sig själv eller liknande. Men visst, ett halvt poäng till 4:an tycker jag. Jag är däremot en stor beundrare av 5:an. För låt oss vara realistiska här: det som hänt kan man inte göra alltför mycket åt. Däremot, när det är klar sikt, när det finns stängsel, när det är torrt, när o när o när, allt beror ju på DIN egen sits så tycker jag att det är okej att köra lite snabbare. Jag gör det!!! 90sträcka, tomt, ingen trafik, klar sikt, blir 70sträcka, 200m kvar till 90 igen...jag kör. Inga buskar, ingenting, jag behöver inte sänka till 70.

Alla har sitt sätt att se på saken, men kom ihåg att barn i bilen, eller mkt bilar, eller stängsel upphör och annat är allmänna förnuftsindikatorer på att inte köra för snabbt.

Avslutningsvis:
Jag kör upp till 110 på 90väg (Örebro-Karlskoga)
80-90 på 70sträcka
60 på 50!!!
30 på 30!

Orsaken till detta är att jag hinner bromsa ner för snuten eller någon fara såsom djur eller någon som kör in från en påfart och tror/räknar med att jag som kommer därborta verkligen håller 90 på 90!
När det gäller 50 och 30-sträckor så har de en anledning till varför dom är just 30 och 50.

Förlåt om det blev ett konstigt inlägg men så ser jag på saker och ting.
Användarvisningsbild
av Caffis
Små hönor ska inte värpa stora Ägg, för då kan dom bli slarviga i baken.
På latin blir det Kaklum Ploopis Paj it alslee.

Vad lär vi oss av det här då??? Jo håll hastighetan så slipper ni en jäv....ans massa besvär Ett gött råd från en Pro Driver

ps krama varandra i trafiken. 8)
Användarvisningsbild
av cycler
Blir körkortet indraget mindre än 12 månader behöver du inte köra upp igen.

Råkar du ha prövotid och körkortet blir indraget måste du också köra upp igen.

Har ingen aning vad som krävs (mer än upprepade förseelser) för att få kortet indraget i 12 mån eller mer.

Får man bara prövotid på B-kort??

Vad händer om man tar A-kort och sedan B-senare.... får man prövotid på B-kortet då? Om man kör för fort och får B-kortet indraget pga prövotid har man kvar A-kortet??

Eller är de för sent på kvällen och man borde ligga i sängen??? :)

/C
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]